حضور اتباع بیگانه غیرمجاز، دغدغه کارگران ساختمانی


به گفته علی حسین رعیتی فرد، معاون روابط کار وزارت کار، یکی از دغدغه‌های کارگران ساختمانی به حضور اتباع غیر‌مجاز بیگانه باز می‌گردد که به صورت غیررسمی در کشور فعالیت دارند که در این خصوص بازرسان وزارت کار با همکاری و هم‌افزایی استانداری‌ها و دستگاه‌های مختلف مجموعه اقداماتی را به منظور حمایت از کارگران ایرانی در دستور کار قرار داده‌اند.
طبق اعلام وزارت کار، در کارگاه‌های زیر ۲۰ نفر بویژه کارگاه‌های ساختمانی بیشترین نرخ حوادث ناشی از کار دیده می‌شود. در بازرسی‌های انجام گرفته از کارگاه‌های مشمول قانون کار نیز، فعالیت ساختمانی در بین فعالیت‌های اقتصادی بیشترین سهم آسیب‌های شغلی منجر به فوت را داشته است.
هادی ساداتی -نایب رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی- در این باره به ایسنا می‌گوید: در حوزه حوادث کار، حوادث ساختمانی حرف اول را می‌زند، نحوه کار در بخش ساختمان به شکلی است که عمدتاً بدون حفاظ است و کارفرما تنها یک بیمه مکمل خریداری می‌کند و چندان به حفاظ و ایمن‌سازی کارگر ساختمانی توجه نمی‌کند در نتیجه مسائل ایمنی در حوزه ساختمان رعایت نمی‌شود.
او می‌گوید: کارگران ساختمانی چون مشمول قانون کار نیستند در شرایط بیکاری مشمول دریافت بیمه بیکاری نمی‌شوند و اگر اتفاقی در حین کار برای آنها رخ بدهد خانواده‌هایشان دچار مشکل می‌شوند و چون تحت پوشش بیمه هم نیستند بسختی امرار معاش می‌کنند.
به گفته ساداتی، کارگر ساختمانی حادثه دیده جدا از هزینه‌های درمان باید هر ماه حق بیمه خود را هم واریز کند و اگر پرداخت آن با تأخیر همراه باشد، بیمه او به خودی خود قطع می‌شود و غرامت ایام بیکاری به وی تعلق نمی‌گیرد.
پیش از این اکبر شوکت - رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی- ۵۰ درصد حوادث کشور را مربوط به کارگران ساختمانی عنوان کرده و گفته بود: ۵۰ درصد حوادث مابقی، مربوط به بیمه‌شدگان دیگر مشاغل است و به‌ همین دلیل موضوع بیمه کارگران ساختمانی باید با جدیت دنبال شود.
از زمان استقرار دولت سیزدهم، اقدامات ارزنده‌ای در بازمهندسی حوزه‌ایمنی و سلامت شغلی مبتنی بر تحول ساختاری در سطح کلان ملی در حوزه‌ایمنی و بهداشت کار شکل گرفته و در این خصوص با همکاری مجلس شورای اسلامی، تصویب مقاوله نامه شماره ۸۱ سازمان بین‌المللی کار با موضوع «بازرسی کار در صنعت و تجارت» و مقاوله نامه شماره ۱۵۵ با موضوع «ایمنی و بهداشت شغلی» به عنوان محورهای راهبردی کلان ارتقای ایمنی و سلامت کار در سطح ملی محقق شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7985/13/623662/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها