خبرخوان


آورده ۳۵۰ میلیون مترمکعبی سیلاب‌ها در پشت سدها ذخیره شده است

وزیر نیرو گفت: مجموع آورده سیلاب‌های ذخیره‌سازی شده در پشت سدها حدود ۳۵۰ میلیون مترمکعب بوده و معادل این میزان نیز در آب‌بندهای وزارت نیرو ذخیره‌سازی شده است. علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو در گفت‌وگو با خانه ملت، در خصوص آورده آب ناشی از سیلاب‌های اخیر و ذخیره‌سازی آن در پشت سدها گفت: مجموع آورده سیلاب‌های ذخیره‌سازی شده در پشت سدها حدود ۳۵۰ میلیون مترمکعب بوده و معادل این میزان نیز در آب‌بندهای وزارت نیرو ذخیره‌سازی شده است. عضو کابینه دولت سیزدهم با اشاره به اینکه حجم قابل توجهی از آب ناشی از سیلاب‌های اخیر در پشت سیل‌بندها و تغذیه مصنوعی‌هایی که توسط وزارت جهاد کشاورزی مدیریت می‌شوند ذخیره شده است، عنوان کرد: در تالاب‌های کشور بخشی از سیلاب‌ها ذخیره شده و در مناطق ساحلی نیز حجمی از آن به دریا ریخته شده است. محرابیان ادامه داد: عمده بارش‌های اخیر از طریق نفوذ به لایه‌ها وارد سفره‌های زیرزمینی شده است.

 
نخستین مرحله احداث خط لوله جدید فاز ۱۶ پارس‌جنوبی تکمیل شد

متخصصان شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی با موفقیت عملیات کشش ساحلی (Shore Pull) خط لوله ۳۲ اینچ جدید فاز ۱۶ پارس جنوبی را تکمیل کردند. به گزارش شانا، عملیات کشش ساحلی خط لوله ۳۲ اینچ جدید فاز ۱۶ پارس جنوبی از سوی متخصصان شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده طی سه روز عملیات شبانه‌روزی ۲۸ مردادماه انجام و خط لوله فراساحل، در نقطه تعیین‌شده در کریدور شرقی لوله‌های فراساحل در عسلویه دریافت شد. به این ترتیب اولین مرحله از احداث خط لوله جدید گاز ترش ۳۲ اینچ فاز ۱۶ پارس جنوبی با موفقیت پایان یافت. خط لوله ۳۲ اینچ جدید فاز ۱۶ پارس جنوبی، یک خط لوله فراساحل به طول ۱۱۰.۵ کیلومتر است که بین ساحل جنوبی پالایشگاه فاز ۱۶-۱۵ در عسلویه و سکوی فاز ۱۶ در حوزه گازی پارس جنوبی نصب می‌شود. با پایان موفقیت‌آمیز این بخش، امکان ادامه لوله‌گذاری خط لوله فراساحل محقق شد و دستیابی به تولید گاز مورد نیاز زمستانی کشور یک گام به تحقق نزدیک‌تر شد.

 
قیمت گاز در اروپا معادل ۴ برابر یک بشکه نفت شد

قیمت گاز طبیعی در سراسر جهان افزایش پیدا کرده و قیمت آن در اروپا اکنون معادل ۴۱۰ دلار (برابر با حجم یک بشکه نفت خام) شده است. به گزارش ایسنا، موج گرمای شدید در تابستان و کمبود پیش‌بینی شده گاز طبیعی در زمستان امسال، قیمت‌های گاز را بالا و بالاتر می‌برد. قیمت پایه گاز اروپا تنها در مدت سه روز، به میزان ۱۴ درصد افزایش یافت و به رکورد بالای جدیدی صعود کرد و به روند صعودی هفته‌های اخیر ادامه داد. این روند صعودی تحت‌تأثیر تقاضای بالا برای گاز به منظور تولید برق در بحبوحه موج گرمای شدید و اندک ماندن سطح عرضه گاز روسیه از طریق خط لوله، ادامه پیدا کرده است. همزمان اتحادیه اروپا تلاش می‌کند مخازن گاز را پیش از زمستان به حد کافی پر کند تا از کمبود انرژی و سهمیه‌بندی گاز که باعث تعطیلی صنایع تولیدی و افزایش قیمت‌های مصرف‌کننده برای گرمایش و برق خواهد شد، اجتناب کند. اروپا در خطیرترین موقعیت قرار دارد اما قیمت‌های گاز طبیعی در امریکا و آسیا هم روند صعودی پیدا کرده است. تقاضای بالایی برای گاز وجود دارد در حالی که تولید در امریکا ثابت بوده است و همزمان خریداران آسیایی برای تأمین گاز برای زمستان، به بازار LNG برگشته‌اند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7985/14/623665/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها