«ایران» از فعالیت استقلال، پرسپولیس، سپاهان، تراکتور و فولاد در فصل نقل و انتقالات گزارش می‌دهد

ستاره‌های برتر در لیگ پر هیجان


محمد محمدی‌سدهی/ فصل نقل و انتقالات لیگ برتر فوتبال دیروز به پایان رسید و هرکدام از تیم‌های لیگ برتری باتوجه به بضاعت مالی و نیازهای فنی‌شان بازیکنان جدیدی را جذب کرده‌اند تا در فصل بیست و دوم بهترین جایگاه را به خود اختصاص دهند. تیم‌های استقلال، پرسپولیس، سپاهان، تراکتور و فولاد جزو تیم‌هایی بودند که در این فصل فعالیت زیادی داشتند و توانستند برخی از بازیکنان شاخص داخلی و حتی خارجی را جذب کنند؛ ستاره هایی که هیجان لیگ برتر را چندین برابر می کنند. علاوه بر این از میان این 5 تیم 3 تیم هم روی نیمکت مربیان تغییراتی داشتند تا با یک تحول اساسی در لیگ برتر و جام حذفی حضور یابند. بر همین اساس به منظور بررسی شرایط این 5 تیم در فصل نقل و انتقالات با پیشکسوتان این تیم‌ها گفت‌و‌گو کردیم و نظرات آنها را جویا شدیم.


​​​​​​​رفع نقطه ضعف استقلال با جذب محمد محبی
استقلال تیمی بود که پس از قهرمانی در لیگ بیست و یکم با جدایی فرهاد مجیدی نیمکت خود را خالی دید. از همان زمان مدیران آبی در تلاش بودند تا در ابتدا سرمربی تیم را مشخص کنند که توانستند با ریکاردو ساپینتو به توافق برسند و این سرمربی پرتغالی سکان هدایت این تیم را در دست بگیرد. پس از آن استقلالی‌ها فصل نقل و انتقالات را خیلی خوب آغاز نکردند اما در پایان این فصل موفق شدند بازیکنان ملی‌پوشی همچون محمد محبی و کاوه رضایی را جذب کنند و علاوه بر این بازگشت مهدی قایدی، سیاوش یزدانی و محمدحسین مرادمند هم باعث شد تا آبی‌ها با خیالی آسوده استارت لیگ بیست و دوم را بزنند. بهتاش فریبا، هافبک تهاجمی استقلال در دهه 70 در خصوص جذب بازیکن و مربی اظهار داشت: «استقلال بازیکن زیادی برای پست‌های مختلف جذب کرد و تنها نقطه تاریک این تیم در فصل نقل و انتقالات وضعیت مبهم کاوه رضایی است. استقلال به کاوه رضایی نیاز دارد چرا که نقاط قوت این بازیکن سرعت و حفظ توپ بالا است و با رفع مشکل رضایی، استقلال تکمیل می‌شود. محمد محبی با توجه به ضعف این تیم در پست وینگرچپ شاخص‌ترین بازیکنی بود که این فصل به استقلال پیوست و علاوه بر این مهدی قایدی هم بازیکنی است که می‌تواند از همه بازیکنان جذب‌شده تأثیرگذارتر باشد. اما استقلال روی نیمکت ساپینتو را جذب کرد و این مربی هوش خوبی دارد و در بازی با ملوان دیدیم که تیم در نیمه دوم که همان نیمه مربیان است، متحول شد. در صورتی که ساپینتو از تجربیات خسرو حیدری و بیژن طاهری استفاده کند، می‌توان این فصل شاهد اتفاقات خوبی برای این تیم باشیم.»
بازگشت بیرانوند، مهم‌ترین اتفاق برای پرسپولیسی‌ها
پرسپولیس هم جزو تیم‌هایی بود که روی نیمکت مربیان با تغییراتی مواجه شد که البته این تغییرات به سرمربی تیم نرسید و کمک مربی پرسپولیس، مربی بدنساز و دروازه بان‌های این تیم جزو افرادی بودند که در فصل نقل و انتقالات از جمع سرخ‌ها جدا شدند که جایگزین آنها 3 مربی خارجی بود. پرسپولیسی‌ها فصل نقل و انتقالات را با جذب بازیکنان ملی‌پوش طوفانی آغاز کردند و توانستند نقاط ضعف خود را تا حدود زیادی پوشش دهند اما به نظر می‌رسد خط حمله این تیم با وجود جذب لوکادیای هلندی همچنان در فصل بیست و دوم نقطه ضعف این تیم خواهد بود. محمد پنجعلی، مدافع پرسپولیس در دهه 70 در خصوص جذب بازیکنان جدید اظهار کرد: «مجموعه باشگاه عملکرد خوبی در فصل نقل و انتقالات داشت و طبیعی است که این تیم برای جا افتادن نیاز به زمان دارد. کادر فنی انتخاب‌های درستی در جذب بازیکن داشته و یکی از نقاطی که پرسپولیس در فصل گذشته از آن ضربات زیادی خورد در خط دروازه بود که این تیم با بازگشت علیرضا بیرانوند این نقطه را به خوبی پوشش داد و حضور او در پرسپولیس مهم‌ترین اتفاق بود. تیم‌های بزرگ نیاز به بازیکنان بزرگ دارند چرا که این تیم‌ها دچار حاشیه می‌شوند و تنها بازیکنان بزرگ هستند که می‌توانند این حاشیه‌ها را مدیریت کنند. در حال حاضر خط حمله پرسپولیس دچار ایراداتی است که امیدواریم این ایرادت با جذب لوکادیا برطرف شود.»
آرامش مثال‌زدنی مورایس در سپاهان
سپاهان هم یکی از تیم‌هایی بود که با جدایی محرم نویدکیا نیمکت مربیگری‌اش را خالی می‌دید که مدیران این باشگاه ژوزه مورایس را جذب کردند. سپاهان هم جزو تیم‌هایی بود که فصل نقل و انتقالات را خیلی خوب آغاز کرد و با جذب بازیکنان خارجی و داخلی باکیفیت به استقبال لیگ بیست و دوم رفت. حسین چرخابی، پیشکسوت سپاهان در خصوص فعالیت این تیم در فصل نقل و انتقالات افزود: «اولین اقدام خوب مدیران باشگاه، جذب مربی خارجی خوب و باکیفیت بود. مورایس بهترین خرید سپاهان بود و این تیم با جذب این مربی توانست برخی از بازیکنان خوب خارجی را جذب کند. این تیم در فصل نقل و انتقالات برخی بازیکنان خود را خواسته و ناخواسته از دست داد اما بازیکنان خوبی جایگزین این نفرات شدند. دانیال اسماعیلی فر بازیکن تأثیرگذار سپاهان در فصل گذشته بود که در فصل نقل و انتقالات از این تیم جدا شد اما در قبال آن باشگاه، رامین رضاییان را جذب کرد. خط دفاعی سپاهان یکی از نقاط ضعف این تیم به حساب می‌آمد که مورایس به‌خوبی این نقطه را ترمیم کرد. مورایس و ساپینتو، 2 سرمربی پرتغالی هستند که امسال در لیگ برتر حضور دارند که البته رفتار این 2 مربی با یکدیگر متفاوت است. ساپینتو از آن دست مربیانی است که در کنار زمین جنب‌وجوش دارد اما مورایس 10 دقیقه ابتدایی را روی نیمکت به آنالیز تیم مقابل می‌پردازد و با آرامش کار خود را انجام می‌دهد. مورایس مربی آرامی است و امسال سپاهان با آرامش این مربی می‌تواند حاشیه‌ها را به‌خوبی مدیریت کند و به قهرمانی برسد.»
خریدهای پرسروصدای تراکتوری‌ها
تراکتور هم روی نیمکت مربیگری خود در لیگ بیست و دوم تغییراتی داشت و در ادامه مسئولان این تیم قربان بردیف را جذب کردند؛ مربی باسابقه‌ای که می‌تواند امسال این تیم را متحول کند. سرخپوشان تبریزی پس از آن به جذب بازیکنان خوب خارجی و داخلی پرداختند که ریکاردو آلوز، هافبک پورشورها یکی از بازیکنان خوب و تأثیرگذاری برای این تیم خواهد بود. مرتضی اسدی، پیشکسوت تراکتور بیان کرد: «امسال تراکتور نسبت به فصول گذشته در فصل نقل و انتقالات خوب عمل کرد و خریدهای پرسرو صدایی داشت. یکی از این بازیکنان تأثیرگذار ریکاردو آلوزاست که خیلی زود با بازیکنان تیم هماهنگ شد. علاوه بر این جذب بردیف هم اتفاق زیرکانه‌ای بود که مدیران باشگاه با جذب این مربی توانستند بازیکنان خوبی جذب کنند. یکی از نقاط ضعف تراکتور در لیگ پیش‌رو خط دفاعی تیم است که رفع این مشکل به زمان نیاز دارد و قطعاً تراکتور می‌تواند با گذشت زمان این نقطه را به‌خوبی پوشش دهد.»
شرایط متفاوت فولاد با دیگر تیم‌های مدعی
فولادی‌ها هم در فصل نقل و انتقالات بر نیمکت مربیان خود تغییری ندیدند و با جذب بازیکنان خوبی همچون اشکان دژاگه و وریا غفوری می‌توانند در فصل پیش‌رو عملکرد خوبی داشته باشند. کریم بوستانی، پیشکسوت خوزستانی فوتبال ایران با اشاره به این موضوع که فولاد در فصل نقل و انتقالات موفق عمل کرد، افزود: «امسال فولاد شرایط متفاوت‌تری نسبت به سایر تیم‌های مدعی قهرمانی دارد چرا که این تیم باید در آسیا بازی کند و جواد نکونام با توجه به نیازهایی که در لیگ قهرمانان آسیا داشت، بازیکنان را جذب کرد. مهم‌ترین مهره فولادی‌ها اشکان دژاگه است که سابقه خوبی در تیم ملی دارد. علاوه بر این جذب وریا غفوری هم اتفاق خوبی برای این تیم است. جواد نکونام در تیم ملی سابقه بازی در کنار این بازیکنان را دارد و جذب این 2 بازیکن کاملاً حرفه‌ای بود که توسط نکونام و باشگاه فولاد انجام شد.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7985/20/623674/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها