در گفت‌وگو با «ایران» تلاش دولت برای رساندن آمار بیماران فاقد شنوایی در کشور به سمت صفر و پیامدهای آن بررسی شد

انقلاب کاشت حلزون شنوایی


سمیه افشین‌فر
خبرنگار

یکی از اهداف عالی نظام سلامت در جمهوری اسلامی که در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری مورد توجه قرار دارد و در مبحث نظام سلامت نیز قید شده، توزیع عادلانه خدمات سلامت است که یکی از مصداق‌های آن کاشت حلزون شنوایی محسوب می‌شود. چند روز گذشته وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه دیدار با اقشار گوناگون مردم شهرستان انار، از کاشت رایگان حلزون شنوایی، برای کودکان فاقد شنوایی و از آغاز طرح ملی «کاشت حلزون شنوایی» در سال جاری سخن گفت. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  ابراز امیدواری کرد که امسال میزان بیماران فاقد شنوایی در کشور را به صفر برسانیم.
عمل  کاشت حلزون شنوایی از سال ۱۳۷۲ در ایران شروع شده است. بر اساس آمارها سالانه ۲ تا ۳ هزار کودک ناشنوا و کم شنوا در کشور متولد می‌شوند، این در حالی است که هزینه عمل کاشت حلزون با یارانه‌های دولتی بین 10 تا 12 میلیون و در صورت عدم استفاده از یارانه‌ها و به صورت آزاد بین 50 تا 60 میلیون تومان هزینه دارد. 
 از آنجا که این خبر برای ناشنوایان ایران خبری مهم و مسرت بخش است به سراغ یکی از مؤسسات ناشنوایی رفتیم. ناهید عباسیان مدیر روابط عمومی مؤسسه حمایت از افراد با افت شنوایی با ابراز خشنودی از این خبر به «ایران» گفت: متأسفانه از آنجا که خیلی از خانواده‌ها توان پرداخت هزینه عمل کاشت حلزون را نداشتند سال‌ها در انتظار نوبت عمل می‌‌ماندند و همین باعث می‌‌شد تا سن طلایی برای عمل کاشت را از دست بدهند. همین موضوع باعث می‌‌شد تا کودک ناشنوا در مهارت‌های ارتباطی دیگر نیز دچار مشکل شود. در واقع کاشت حلزون باعث بهبود وضوح اصوات و افزایش توانایی فهم مکالمات می‌‌شود و هر چه قدر از سن پایین‌تر کودکان ناشنوا بتوانند تشخیص بگیرند و از وسایل کمک توانبخشی مثل سمعک استفاده کنند، تأثیر بهتری در شنوایی آنها دارد چون کودک ناشنوا حتی در رحم مادر نیز اصوات و صداها را نمی‌شنود و بنابراین از همان ابتدا به نسبت کودکان عادی تأخیرهایی در مهارت‌های ارتباطی دارد.
سن طلایی کاشت حلزون شنوایی کمتر از 4 سالگی است
وی ادامه داد: حتی من دیده‌ام در کشورمان کودک یک ساله ناشنوا تحت عمل کاشت حلزون قرار گرفته و به نسبت سایر کودکان در مهارت‌های ارتباطی قوی‌تر بوده است، بنابراین با اینکه سن طلایی کاشت حلزون شنوایی کمتر از 4 سالگی است اما در بالای 4 سال نیز امکان کاشت حلزون شنوایی وجود دارد.
عباسیان در خصوص مراحل کاشت حلزون افزود: زمانی‌ که خانواده‌های کودک ناشنوا یا کم‌شنوا به مراکز کاشت حلزون مراجعه می‌کنند، ابتدا برای آنها اقدامات درمانی همچون استفاده از وسایل کمک شنوایی و سمعک انجام می‌شود و اگر اقدامات درمانی پاسخگو نباشد، بیمار کاندیدای کاشت حلزون شنوایی می‌شود. کاشت حلزون یک پروتز است که از طریق جراحی در گوش داخلی گذاشته می‌شود که اصوات را به عصب شنوایی منتقل می‌‌کند و اعصاب شنوایی نیز آنها را به مغز مخابره می‌‌نماید و در مغز مورد تجزیه و تحلیل و ادراک قرار می‌گیرد.
عباسیان با ابراز خشنودی از خبرهای جدیدی که در این حوزه به گوش می‌‌رسد و حمایت‌های دولت تأکید کرد: متأسفانه به دلیل تحریم‌ها و در دوران شیوع کرونا عمل‌های کاشت حلزون با تأخیر مواجه شد و متقاضیان بیشتر از شش ماه در نوبت انتظار می‌‌مانند چرا که بیشتر تجهیزات کاشت حلزون و تمام وسایل کمک شنوایی وارداتی هستند و متأسفانه در داخل کشور تولید نمی‌شوند. عمل کاشت هم هزینه‌های زیادی را به خانواده‌ها تحمیل می‌‌کرد؛ هزینه‌های بعد از کاشت حلزون مانند شرکت در جلسات گفتار درمانی و بازتوانی شنوایی که عمدتاً مشمول بیمه نیستند و بسیاری از خانواده‌ها هزینه‌ها را از طرف نهادهای حمایتی و خیرین تأمین می‌‌کردند و این هزینه‌ها به جز هزینه‌های عمل بود که با رایگان شدن هزینه عمل امیدواریم باری از دوش خانواده‌های این کودکان برداشته شود. تاریخچه کاشت حلزون مربوط به ۲۰۰ سال پیش است که دانشمندی به نام آلساندرو توسط یک باتری و تحریک الکتریکی توانست حواس بینایی و شنوایی را در انسان ایجاد کند. در حال حاضر بیش از ۶۰ هزار نفر در سراسر دنیا از کاشت حلزون استفاده می‌کنند که باعث افزایش چشمگیر در مهارت‌های گفتاری و شنیداری کودکان و بزرگسالان کم شنوا شده است. هزینه‌های عمل کاشت در امریکا حدود ۳۰ هزار تا ۵۰ هزار دلار می‌‌باشد ولی خوشبختانه در ایران این عمل قرار است بصورت رایگان انجام شود. بنا به گفته وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  در حال حاضر ۱۵ مرکز دولتی و ۱۵ مرکز خصوصی، عمل کاشت حلزون شنوایی را انجام می‌‌دهند و امیدواریم که امسال میزان بیماران فاقد شنوایی در کشور را به صفر برسانیم. همچنین رئیس هیأت امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران خبر داده است که به دستور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی علاوه‌ بر کاشت حلزون، هزینه‌های هتلینگ بیمارستانی، حق‌العمل تیم جراحی و جلسات گفتاردرمانی نیز از طرف بیمار پرداخت نخواهد شد.
سید حسین صفوی در جلسه بررسی مشکلات مربوط به تأمین قطعات یدکی و تعمیر پروتزهای حلزون شنوایی بیماران ناشنوای کاشت حلزون شده، افزود: صف کاشت برای بیماران نیازمند باید حتی‌المقدور کوتاه شود لذا با توجه به هماهنگی‌های انجام شده امسال تعداد بیشتری پروتز تأمین خواهد شد. مزینانی، مدیرکل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی وزارت بهداشت نیز در خصوص نحوه تأمین قطعات یدکی پروسسور حلزون شنوایی گفت: تأمین قطعات یدکی با استفاده از تسهیلاتی که اداره کل فراهم می‌کند، اجرا خواهد شد. وی اظهار داشت: با توجه به مشکلات مطرح شده از سوی شرکت‌های نمایندگی سازنده پروتز حلزون شنوایی در خصوص نحوه ارسال و بازگشت قطعات تعمیری و تعویضی، جهت تسهیل در امر تأمین قطعات تعویضی با مشارکت اداره کل تجهیزات پزشکی، همکاری گمرک جمهوری اسلامی، شرکت‌های نمایندگی و هیأت امنای صرفه‌جویی ارزی راهکارهایی ارائه و مقرر شده ساز و کارهای مربوطه از سوی نهادها و شرکت‌های ذیربط مورد پیگیری قرار گیرد.  جلسه بررسی مشکلات مربوط به تأمین قطعات یدکی و تعمیر پروتزهای حلزون شنوایی بیماران ناشنوای کاشت حلزون شده برگزار شد و رئیس هیأت امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران خبرهای خوشی را برای بیماران نیازمند کاشت حلزون ارائه داد. گفتنی است، دو هزار پروتز شنوایی در سال گذشته برای افراد نیازمند تأمین شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7985/1/623712/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها