راهکارهای دراز مدت برای پایدار سازی آب شرب چهار محال و بختیاری باید پیگیری شود

پایان بحران آب کوهرنگ

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با «ایران»: کدورت چشمه کوهرنگ فرو نشسته و از روز گذشته  آبرسانی به 7 شهر و 34 روستای استان به پایداری رسیده و دیگر مشکلی در این زمینه وجود ندارد اما ماهنوز از ظرفیت چشمه کوهرنگ به طور کامل استفاده نمی‌کنیم

زهره افشار
خبرنگار

گل‌آلود شدن آب کوهرنگ سبب شکل گرفتن بحرانی برای نیمی از جمعیت استان چهار محال و بختیاری در 7 شهر و 34 روستای این‌استان شد و این استان را با یک بحران 15 روزه مواجه کرد؛ بحرانی که نشان داد بخش آب این استان آمادگی لازم برای مواجهه با چنین حوادثی را ندارد. تا جایی که مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیر عامل آبفای کشور آن را زلزله 9 ریشتری برای این بخش خواند وتأکید کرد راهکارهای بلند مدت برای حل کامل مشکل آب شرب باید به جدیت دنبال شود.
«فرهام کرکانی» مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشوربه «ایران» گفت: اتفاقی که در چهار محال و بختیاری شاهد آن بودیم به مانند یک زلزله 9 ریشتری بود که سبب بحران اجتماعی در استان شد.
آب چشمه کوهرنگ جزو با کیفیت‌ترین آب‌های کشور است و تا حالا سابقه نداشته به چنین کدورتی برسد.
وی با اشاره به اینکه پس از سیلاب چهار محال و بختیاری میزان کدورت آب انتقالی از این چشمه به 7 شهر استان از جمله شهر کرد به 4 هزار واحد (ntu) رسیده بود، توضیح داد: میزان کدورت آب این چشمه معمولاً در حد 30 تا 40 (ntu)واحد بود و پیش‌بینی‌هایی که ما برای حداکثر کدورت داشتیم 100 واحد بود. در واقع اگر کدورت آب از 100 واحد بالا‌تر می‌رفت باید تصفیه خانه‌ای که برای آب‌های سطحی این منطقه داریم از مدار خارج می‌شد و هرگز کسی تصور نمی‌کرد کدورت به 40 برابر این میزان برسد.
این اتفاق بی‌سابقه که ممکن است هر چند دهه یکبار هم اتفاق نیفتد بخش آب شرب چهار محال و بختیاری را با بحران اجتماعی مواجه کرد و همکاران ما در استان با اجرای طرح‌های اضطراری این مشکل را حل کردند ولی شکی نیست که باید خود را آماده بروز چنین مشکلاتی نیز کنیم.
 وی این راهکارها را اجرای طرح بن – بروجن و استفاده پدافندی از چشمه‌های داخل استان با هدف استفاده رزرو برا ی چشمه کوهرنگ خواند.
وی خاطرنشان کرد: البته باید در نظر داشته باشیم درجریان این بحران ما مشکل کمیتی در آب شرب نداشتیم و مشکل ما کیفیت آب بود.
 وی تأکید کرد: البته روز گذشته (یکشنبه) آب شرب شهر کرد و دیگر شهر‌های چهار محال و بختیاری به پایداری رسید و ما برای مشکل افت فشارآب در ارتفاعات نیز حدود 15 درصد بیشتر آب از قبل وارد شبکه آب شرب این شهر‌ها کردیم.
10 هزار میلیارد اعتبار برای اجرای طرح‌های بلند مدت رفع مشکل آب شرب
درهمین حال «فردوس کریمی» مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری در گفت‌و‌گو با «ایران» خاطرنشان کرد: کدورت چشمه کوهرنگ فرو نشسته و از روز گذشته آبرسانی به 7 شهر و 34 روستای استان به پایداری رسیده و دیگر مشکلی در این زمینه وجود ندارد، اما ما هنوز از ظرفیت چشمه کوهرنگ به طور کامل استفاده نمی‌کنیم. وی افزود: البته هنوز فشار آب برای نقاط مرتفع و طبقات چهارم به بالا به حد مطلوب نرسیده و دلیلش هم این است که در یک هفته‌ای که ما با مشکل کم آبی مواجه شدیم شبکه آبرسانی ومخازن خالی شد و تا مجدد به فشار برسد دو، سه روز زمان نیاز دارد.
وی تصریح کرد: چشمه کوهرنگ حدود 40 درصد آب مورد نیاز 7 شهر و 34 روستای ما را تأمین می‌کرد که با خارج مدار شدن این میزان ما با چالش جدی تأمین آب شرب روبه‌رو شدیم و بلافاصله با همکاری وزارت نیرو و اعزام گروه‌های متخصص از استان‌های دیگر اجرای طرح‌های اضطراری در دستور کار قرار گرفت.
یکی از طرح‌های اضطراری افزایش دو برابری انتقال آب از تصفیه‌خانه سامان بود که بخشی از کمبود آب شرب از این طریق تأمین شد.
وی استفاده از آب‌های سطحی غرب سامان را دومین طرح اضطراری انتقال آب به شهرکرد اعلام کرد و گفت: برای انتقال این آب که کاربری کشاورزی داشت، تصفیه‌خانه ایجاد و ظرف ۴۸ ساعت تجهیزات لازم نصب شد و حدود دو کیلومتر لوله‌گذاری انجام گرفت که از این خط نیز بین ۸۰ تا ۱۲۰ لیتر آب شرب به شهرکرد انتقال داده می‌شود.
طرح فدک سومین طرح اضطراری انتقال آب به شهرکرد بود که به گفته کریمی به سبب مسافت ۷۰ کیلومتری تا شهرکرد، قطر زیاد لوله‌ها و دبی کم آب، تا آب رها به شهرکرد برسد دو روز زمان می‌برد.
علاوه‌بر اجرای این طرح‌های اضطراری، تعدادی چاه از بخش کشاورزی، فرودگاه و شهرداری نیز اجاره و وارد مدار شد و توانست بخش دیگری از کمبود آب شرب را جبران کند.
کریمی تصریح کرد: با نصب فیلترهای سرامیکی و تأسیسات رفع کدورت در تصفیه‌خانه گردنه خُلک، بخشی از آب انتقالی از چشمه کوهرنگ تصفیه و وارد مدار شهرکرد شده است که در مجموع با اقدامات انجام گرفته طی روزهای اخیر در حال حاضر ۸۰۰ لیتر بر ثانیه آب شرب وارد مدار شهرکرد شده که جوابگوی نیاز شهروندان است.
وی این را هم افزود: این راهکار‌های کوتاه مدت برای حل مشکل بوده و باید راهکارهای بلند مدت که اجرای آنها حدود 10 هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد در دستور کار قرار بگیرد.
وی افزود: خوشبختانه سد بابا حیدر با حجم 14 میلیون متر مکعب آب بزودی به بهره‌برداری می‌رسد و می‌توان با تکمیل خطوط فرعی از آن به‌عنوان منبع تأمین کننده 5 شهر از جمله باباحیدر، جونقان و فارسان استفاده کرد.
ضمن اینکه یکی از خطوط اصلی انتقال آب شرب به شهر کرد به فاصله 400 تا 500 متری سد مخزن قرار گرفته، لذا می‌توان آب را از سد مخزن به این خط تزریق کرد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به اینکه چالش به وجود آمده بجز مرکز استان شهر‌های دیگر استان مانند بروجن را نیز با مشکل مواجه کرده بود ضروری است در تکمیل زیر ساخت‌ها و اجرای طرح‌های بلند مدت به شهر‌های دیگر بجز مرکز استان نیز توجه کنیم.
کشاورزان راضی به فروختن آب چاه‌های کشاورزی نیستند
از سوی دیگر «خسرو کیانی» مدیرکل مدیریت بحران چهار محال و بختیاری به «ایران» گفت: هرچند با اجرای طرح‌های اضطراری و پدافندی مشکل تاحدی مرتفع شده اما نمی‌توان گفت هنوز 100 درصد از حالت بحرانی خارج شده‌ایم.
ما در حال حاضر برای تأمین آب شرب برخی شهرهای استان بخشی از آب‌های چاه‌های کشاورزی را تصفیه و وارد مدار می‌کنیم در حالی که کشاورزان در فصل آبی هستند و از این جهت بسیار گله‌مندند .
وی تأکید کرد: ما تاکنون برای تأمین حدود نیمی از آب شرب این شهر‌ها روی چشمه کوهرنگ حساب می‌کردیم و این در حالی است که با تداوم خشکسالی‌ها ممکن است در آینده در این زمینه با مشکلاتی روبه‌رو شویم لذا باید راهکار‌های بلند مدت را پیگیری کنیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7985/1/623716/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها