با توقف نامحدود صادرات خط لوله نورد استریم 1 اروپا در سرما فرو می رود

پیش لرزه


فائزه سادات یوسفی/ روسیه در ادامه قطع سریالی خطوط گازرسانی خود به اروپا، خط لوله گاز نورد استریم 1 را به طور کامل قطع کرد.
به گزارش اسپوتنیک، شرکت گازپروم روسیه اعلام کرد جریان گاز نورد استریم 1 را به دلیل نقص عملکرد تنها موتور در حال کار این خط لوله، به‌صورت کامل قطع کرده‌ و تا زمان رفع کامل اشکالات تجهیزات وابسته به آن این توقف ادامه خواهد یافت. این در حالی است که روسیه تأکید کرده تعمیرات لازم روی خط لوله مذکور به دلیل تحریم‌های کشورهای غربی علیه این کشور امکانپذیر نیست.به گزارش ایرنا به نقل از الجزیره، شرکت گاز پروم روسیه، اشکالات در آخرین توربین‌ها را شناسایی و به اطلاع شرکت زیمنس رسانده اما شرکت زیمنس که پیش‌تر از عدم مشارکت در تعمیرات گازپروم خبر داده بود، اعلام کرده، عامل توقف صادرات، پمپاژ گاز نیست. این اولین بار نیست که دو طرف بر سر چرایی توقف صادرات گاز روسیه به اروپا اختلاف نظر دارند. مقامات کرملین در چند ماه گذشته، هر بار صادرات گاز خود را متوقف کرده‌اند، دلیل آن را رفع اشکالات فنی دانسته‌اند اما اروپایی‌ها که بشدت به گاز روسیه وابسته هستند مسکو را متهم می‌‌کنند از صادرات گاز برای اعمال فشار به دولت‌های اروپایی بهره می‌‌برد.
از طرفی روز جمعه در نشست گروه هفت، وزرای دارایی هفت کشور توافق کردند با تعیین سقف قیمت برای صادرات نفت روسیه به اروپا، درآمد حاصل از آن را برای مسکو کاهش دهند. این اقدام بیانگر آخرین تلاش‌های غرب برای  برون رفت از طریق اعمال فشار به روسیه و کاهش هزینه‌های انرژی این کشور است. 

 اقدام متقابل
روسیه نیز در اقدام متقابلی اعلام کرد که فروش نفت را به کشورهای امضاکننده این توافق متوقف می‌کند و هشدار داد، این موضوع موجب نابسامانی در بازارهای جهانی نفت خواهد شد و هدف اروپا به درستی تحقق نخواهد یافت. این در حالی است که طبق گزارش ماه گذشته آژانس بین‌المللی انرژی، با بالا رفتن قیمت انرژی به دلیل جنگ اوکراین، درآمد روسیه علی رغم کاهش حجم صادرات نفت آن، در ماه ژوئن 700 میلیون دلار نسبت به ماه مه افزایش داشته است. بالا رفتن بهای نفت در حالی است که قیمت گاز در اروپا در ماه گذشته به دنبال تعطیلی چند روزه خط لوله نورد استریم به طور بی‌سابقه‌ای بالا رفته بود. بنابراین، مشکلات اروپا در تأمین سوخت برای زمستان با افزایش هزینه‌های زندگی که منجر به قیمت انرژی می‌‌شود، عمیق‌تر خواهد شد.اروپایی‌ها در جنگ اوکراین با حمایت‌های همه‌جانبه و ارسال تسلیحات متعدد به این کشور و تحریم‌های فزاینده علیه مسکو خود را در صف تقابل نیابتی با روسیه قرار دادند. روسیه نیز متقابلاً با محدود کردن صادرات انرژی در اروپا در آستانه  فصل سرما، سعی می‌‌کند ابزار فشاری علیه تحریم‌های اروپا وضع کند. مقامات اروپا، هرچند با توجه به نداشتن جایگزین مناسب برای ظرفیت مورد نیاز گاز در این قاره، به سمت اتخاد سیاست‌های ریاضت انرژی حرکت کرده‌اند اما  بیم آن دارند  وضعیت به وجود آمده تاب‌آوری جامعه را در مقابل این ریاضت‌ها کاهش دهد. آنها از سویی دیگر، سعی دارند وجهه غیر قابل صدمه‌پذیری از خود ارائه دهند، اما وضعیت امروز در قاره سبز و نمود نارضایتی‌ها و اعتصاب‌های مختلف در کشورهای انگلیس، بلژیک و اسکاتلند خلاف این را نشان می‌‌دهد و احتمال دارد، موضع جنگی سران اروپا را به سمت انعطاف بیشتر مقابل روسیه ببرد. امریکا نیز با درک چنین خطری، خود از بزرگترین صادر کنندگان گاز به اروپا شده و نفت استراتژیک خود را روانه بازار کرده است تا از کمبود انرژی و افزایش قیمت‌ها در داخل کشور خود نیز جلوگیری کند. بنابراین کمبود انرژی در همجواری با زمستان سرد برای غرب زنگ خطری است که با عقب‌نشینی از موضع جنگی خود راه آتش‌بس که همان شکست محسوب می‌‌شود در پیش گیرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7996/4/625485/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها