امریکا در اقدام تنش‌زای دیگری برای فروش تسلیحات به تایوان، بسته میلیاردی تصویب کرد

هیزم امریکا بر آتش خشم چین


زهره صفاری/ حدود یک ماه پس از سفر جنجالی نانسی پلوسی به تایوان که با واکنش شدید پکن همراه بود، واشنگتن در اقدام تحریک‌آمیز دیگری با اعلام تصویب بسته 1.1 میلیارد دلاری فروش تسلیحات به این تنگه دریای چین، این بار با هشدار قرمز چشم بادامی‌ها روبه‌رو شد. به گزارش فرانس پرس، این بسته که بزرگترین کمک نظامی امریکا در دوران ریاست جمهوری جو بایدن به شمار می‌رود از یکسو شامل 655 میلیون دلار قرارداد پیمانی برای نگهداری و ارتقای سیستم‌های هشدار راداری می‌شود و از سوی دیگر تایوان می‌تواند با صرف مبلغی از این بسته، موشک‌هایی را تهیه کند که در صورت تهدید از سمت دریا نیز بتواند قدرت بازدارندگی خود را بالا ببرد. همچنین براساس اعلام وزارت خارجه امریکا چندین موشک هوا به هوا نیز قرار است در اختیار تایوان قرار گیرد.
چانگ تون هان، سخنگوی دفتر رئیس جمهور تایوان ضمن قدردانی از امریکا برای حمایت از امنیت و تقویت قوای دفاعی این جزیره گفت: «این قرارداد فروش تسلیحات نه تنها سربازان ما را علیه دشمن متحدتر خواهد کرد بلکه توان واکنش سریع تایوان مقابل موشک‌های بالستیک دوربرد را بالا خواهد برد.» این بیانیه فروش تسلیحات امریکایی به تایوان یک روز پس از نخستین واکنش نظامی تایوان به پهپادهای چینی بر فراز این جزیره، از سوی وزارت خارجه امریکا رسماً اعلام شد.
بازی امریکا و تهدید چین
سخنگوی وزارت خارجه امریکا در پی اعلام این بیانیه در حالی که همچنان بر پایبندی واشنگتن به اصل چین واحد تأکید داشت، هدف از ارائه این بسته تسلیحاتی به تایوان را تقویت امنیت این تنگه اعلام کرد و گفت: «ما از پکن می‌خواهیم هر چه زودتر از فشارهای نظامی، دیپلماتیک و اقتصادی علیه تایوان دست بردارد و در مقابل با مقامات این کشور پای میز مذاکره بنشیند.» واشنگتن حتی برای توجیه این اقدام فاحش علیه چین، سعی در عادی‌سازی این قرارداد تسلیحاتی نیز داشت و خاطرنشان کرد: «فروش تسلیحات به تایوان یک روال عادی برای به روز کردن قوای نظامی این جزیره و افزایش ظرفیت دفاعی آن بود. در عین حال امریکا از هر گونه راهکار صلح‌آمیز درباره این تنگه حمایت می‌کند.»
اما این توجیه‌ها که مانند هیزم بر آتش خشم چین بود، با واکنش شدید پکن همراه شد. طوری که لیو پنگیو، سخنگوی سفارت چین در واشنگتن درباره آن گفت: «تایوان بخش جدایی‌ناپذیر قلمروی ماست و امریکا باید هر چه زودتر از فروش تسلیحات به این جزیره دست بردارد. چراکه این قرارداد سیگنال اشتباهی به جدایی‌طلبان می‌دهد و تبعات بسیار سختی در روابط چین و امریکا خواهد داشت. بدون شک در صورت تشدید این تنش‌آفرینی‌ها، اقدام مشروع و متقابل چین اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7996/4/625487/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها