در لیگ ایران تعصبات رنگی در گزارش بازی‌ها پررنگ است

فغانی: بسترهای ابتدایی VAR را نداریم


علیرضا فغانی داور بین‌المللی فوتبال کشورمان که در استرالیا زندگی و قضاوت می‌کند، در خصوص کیفیت داوری در استرالیا به رادیو ورزش گفت: «در لیگ استرالیا از نظر سخت‌افزاری، امکانات بیشتری مثل VAR وجود دارد و از لحاظ روانی نیز آرامش من برای قضاوت در استرالیا بیشتر از ایران است.» او که جام جهانی 2022 قطر را قضاوت خواهد کرد، درباره حمایت مسئولان چنین نظر داد: «زاکانی شهردار تهران از من حمایت ویژه‌ای کرد و در دیداری که با او داشتم، قول همکاری خوبی برای حمایت از کمک داورها داد و امیدوارم که در تیم داوری بتوانیم قبل از جام جهانی به هماهنگی کامل برسیم.» فغانی در پاسخ به اهمیت اختصاص روزی در تقویم برای داوران بیان کرد: «ما روز جهانی داوران نداریم و فقط در داخل کشور ما تبریک‌ می‌گویند و باید این را به فال نیک بگیریم.» او درباره تأثیر نحوه گزارش گزارشگران بازی‌های زنده فوتبال بر داور عنوان کرد: «در طول گزارش زنده، رفتار آماتوری گزارشگران اجازه نمی‌دهد داور آرامش داشته باشد، بخصوص در شهرستان‌ها که گزارشگران آماتور هستند و از تیم‌های خود حمایت می‌کنند و ما شاهدیم برخی افراد اشتباه گذشته داور را قبل بازی در فضای مجازی برای بازی‌های جدید مطرح کرده و تمرکز داور را می‌گیرند. اما در خارج، گزارشگران بیشتر نقش مفسر را دارند ولی متأسفانه اینجا تعصبات رنگی در گزارش پررنگ‌تر است و با یک عادت عجیب تقدیر و تشکر از افراد مسئول گزارش بازی تمام‌ می‌شود متأسفانه برخی مربی‌ها فقط به نفع تیم خودشان داوری را ارزیابی می‌کنند و اگر قضاوت داور در مسیر دلخواهشان نباشد به داور حمله می‌کنند و اگر داور مورد میل تیم‌شان‌ سوت بزند، از داور تعریف و تمجید می‌کنند.»
فغانی درباره نحوه ارزیابی داوران خارج از کشور اظهار کرد: «در خارج از کشور داوران با معلومات و دانش بالایی هستند و تمام مدت سعی می‌کنند خود را با قوانین به روز کنند و در کنار اینها از VAR نیز استفاده می‌کنند. اگر داوری در مسیر قضاوتش اشتباهی انجام دهد در رنکینگ رتبه‌بندی و امتیازدهی حتماً لحاظ می‌شود. فیفا طبق یک حرکت مناسب اجازه نمی‌دهد VAR مثل والیبال وارد فوتبال شود که تیم‌ها تصمیم‌ گیرنده برای استفاده از VAR باشند، بلکه تیم داوری تصمیم‌گیرنده نهایی است. ما در ایران همان‌ تجهیزات و بسترهای ابتدایی را برای VAR نداریم و اگر همان ارتباط رادیویی تقویت بشود، باعث خوشحالی ماست، البته در دوره قبلی اقدامات خوبی انجام شد و امیدواریم ادامه دار باشد.»
فغانی درباره اینکه چرا به نسبت دیگر داوران از حمایت بیشتری از طرفداران فوتبال برخوردار است، چنین واکنشی داشت: «من از روز اول سعی کردم یک‌ چهارچوب کاری برای خودم داشته باشم و در مهارت‌های مورد نیاز داوری از لحاظ فنی و دانشی خودم را بالا نگه داشته و وظیفه خودم را به نحو احسن انجام دهم.»
​​​​​​​
الزام جدید فیفا؛ قضاوت زنان در مسابقات مردان
خداداد افشاریان رئیس کمیته داوران درباره برگزاری کلاس‌های VAR آیا زنان هم سهمی در این مورد خواهند داشت، گفت:«VAR در تمام دنیا انجام می‌گیرد و البته مجوز می‌خواهد. بی‌شک داوران خانم را هم در کلاس آموزشی VAR خواهیم داشت. فیفا از ما می‌خواهد که خانم‌ها در بخش آقایان هم قضاوت کنند. باید راهکاری پیدا کنیم تا خانم‌ها در رده‌های پایین‌تر فوتبال مثل نوجوانان و جوانان قضاوت کنند. این تأییدیه می‌خواهد و امیدوارم بتوانیم به این سمت برویم.» افشاریان، در بخش دیگری از حرف‌های خود گفت: ‌«در جام جهانی هم چند تیم خانم‌ها در داوری حضور دارند. این برای فیفا یک موضوع حل شده است و امیدوارم بتوانیم در این خصوص به فیفا و AFC کمک کنیم و قضاوت‌های سنگین‌تری به خانم‌ها بدهیم و مشکل‌شان حل شود.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7996/20/625548/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها