مروری بر هفتاد ونهمین دوره ونیز تا روز چهارم

از تشویق ایناریتو و کیت بلانشت تا انتظار برای تماشای فیلم‌های پرستاره


سارینا عزتی‌زاده/ هفتاد ونهمین دوره جشنواره فیلم ونیز از قدیمی‌ترین جشنواره‌های فیلم جهان در حالی به اواسط کار خود نزدیک می‌شود که پس از دو سال پاندمی، امسال برای دومین بار به‌صورت فیزیکی برگزار می‌شود. این دوره از جشنواره که از تاریخ ۳۱ آگوست (۹ شهریور) در ایتالیا آغاز به کار کرده تا ۱۰ سپتامبر (۱۹ شهریور) ادامه دارد.
افتتاحیه با فیلمی نه چندان مورد اقبال
در افتتاحیه این دوره از جشنواره در چهارشنبه شب، اقتباس «نوآ بامباک» از رمان «دان دلیلو» با نام «برفک» آغازگر ونیز ۲۰۲۲ شد. این رمان که برای نتفلیکس و با بازی«آدام درایور» و «گرتا گرویگ»ساخته شده با تشویق ۱۵۰ ثانیه‌ای همراه شد. این میزان تشویق البته به منزله استقبالی اندک از یک فیلم است، زیرا فیلم‌های تأثیرگذار ممکن است تا ۸ دقیقه هم تشویق شوند. پیش از نمایش فیلم افتتاحیه مدیر جشنواره به همراه هیأت داوران بخش رقابتی به ریاست «جولین مور» و با حضور هفت چهره دیگر از جمله لیلا حاتمی، جشنواره را افتتاح کردند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین نیز در این مراسم با پیامی ویدیویی از جامعه جهانی سینما درخواست کرد تا حامی این کشور باشند. همچنین «آرنو دپلشن» کارگردان فرانسوی، جایزه شیر طلایی افتخاری جشنواره را به پاس یک عمر دستاورد هنری به «کاترین دنو» بازیگر قدیمی سینمای فرانسه اعطا کرد که با تشویق ایستاده حضاردر سالن همراه شد.
گریه کارگردان در میان تشویق تماشاگران
در سومین روز نمایش فیلم‌ها، برای فیلم ۳ ساعته «بادرو» ساخته «آلخاندور گونزالس ایناریتو»، حضار ایستاده به مدت ۴ دقیقه او را تشویق کردند تا آنجا که چشمان کارگردان مکزیکی به اشک نشست. ایناریتو که به وضوح از اقبالی که به فیلمش شد متأثر شده بود این فیلم را به‌عنوان اولین فیلمش پس از «بازگشته از گور» در سال ۲۰۱۵ ساخته است. «باردو» با «هشت و نیم» فدریکو فلینی مقایسه شده و تا کنون بازخوردهای متفاوتی به خود دیده است، اما این فیلم پرپیچ و خم و اغلب عمیق و تأثیرگذار توانست تماشاگران ونیز را بخوبی با خود همراه کند، البته زمان طولانی فیلم به مدت ۱۷۴ دقیقه بی‌شک برای برخی بینندگان زیاد است، به طور کلی بسیاری در ونیز معتقدند «باردو» می‌تواند سومین اسکار این کارگردان را پس از «بدمن» و «بازگشته از گور» به ارمغان آورد.
اسکار کیت بلانشت را کنار بگذارید
در دومین شب از نمایش فیلم‌ها پس از نمایش فیلم «تار» ساخته تاد فیلد در سالن جشنواره ونیز، تماشاگران به مدت ۶ دقیقه بازی بلانشت و فیلم فیلد را ایستاده تشویق کردند. این واکنش تماشاگران در سالن جشنواره بسیار پرسروصدا و پرشور بود ،به طوری که صداهای «زنده باد»و «عالی و آفرین» برای بازی بلانشت و کارگردانی فیلد شنیده می‌شد. بلانشت در «تار» نقش لیدیا تار رهبر ارکستر را بازی می‌کند که به‌عنوان یکی از بزرگترین آهنگسازان دنیا و اولین رهبر ارکستر زنِ یکی از ارکسترهای برجسته آلمان شناخته می‌شود. به نقل از منتقدان هالیوود ریپورتر کیت بلانشت شانس زیادی در فصل جوایز دارد. او در این فیلم به گونه‌ای خارق‌العاده خودش را آماده کرده بود، برای این فیلم، آلمانی یاد گرفته، پیانو می‌نوازد و رهبری ارکستر انجام می‌دهد، همه این مشخصه‌ها شانس او را برای اسکار ۲۰۲۳ بالا می‌برد.
ستاره‌های ونیز
جشنواره فیلم ونیز هر ساله چندین فیلم پراُمید را راهی جوایز آکادمی اسکار می‌کند و تعداد قابل توجهی از آثار برگزیده اسکار نخستین نمایش جهانی خود را در این رویداد سینمایی تجربه کردند. فهرست آثار حاضر در این دوره از جشنواره هم لیست پر و پیمانی است. مارتین مک‌دانا با فیلمی جدید به نام The Banshees of Inisherin در این جشنواره حضور دارد که کالین فارل و برندن گلیسون بازیگران آن را تشکیل می‌دهند. مک‌دانا ۱۴ سال پیش با این دو بازیگر، فیلم به یادماندنی «در بروژ» را ساخت. دارن آرونوفسکی برنده شیر طلایی هم با فیلم «نهنگ» از دیگر کارگردانان شاخص ونیز ۲۰۲۲ است. لوکا گوادانینو نیز با فیلم «استخوان‌ها و همه» با بازی« تیموتی شالامه»ستاره محبوب این روزهای سینما، از دیگر حاضران ونیز است. فلوریان زلر بعد از ساخت فیلم موفق «پدر»، فیلم «پسر» را به جشنواره ونیز داده است؛ فیلم پرستاره‌ای با بازی هیو جکمن، لارا درن، ونسا کربی و آنتونی هاپکینز. در این دوره از جشنواره همچنین فیلم «بلوند» ساخته «اندرو دامینیک» با بازی« آنا د آرماس» در نقش «مریلین مونرو» و «آدرین برودی» نیز نمایش داده خواهد شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7996/23/625565/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها