به «تک» بمباران اطلاعاتی «پاتک» بزنیم


دکترحجت عرفانیان پور
روانشناس و مدرس سواد رسانه


در حال حاضر ما در شرایطی قرار داریم که دریافت اطلاعات و اخبار بویژه به واسطه ظهور شبکه‌های اجتماعی گسترش و تسهیل پیدا کرده است و برای آگاه شدن از هرگونه اخبار و اطلاعاتی هیچ یک از دشواری‌های گذشته را به هیچ شکل متحمل نمی‌شویم و تجربه نمی‌کنیم؛ اما این در دسترس قرار گرفتن، همیشه به صورت منصفانه و همیشه به صورت متعادل نیست؛ یعنی ما وقتی اخبار را دریافت می‌‌کنیم، این گونه نیست که خبرهای مثبت و منفی به یک اندازه به گوش‌مان برسد، چرا‌که اتفاقات منفی هستند که غالباً خبرسازند.
و به این ترتیب است که اخبار منفی، بویژه با آن بار هیجانی و بال و پر و سمت و سویی که رسانه‌ها برای جذب مخاطب به آن می‌‌دهند، پرکشش‌تر هستند و به شکل ناخودآگاه مخاطب را به دنبال خود می‌‌کشند؛ از این رو عادت کردن به این گونه اخبار و پیگیری مداوم آن در درازمدت سبب بروز یکسری آثار سوء در  احساس، نگرش و افکار و منش و رفتار ما خواهد شد. البته افراد مختلف با توجه به شرایط مختلف شخصیتی و روحی و حتی تیپ‌های شخصیتی متفاوت، واکنش‌هایشان هم بی گمان متفاوت است؛ اما به طورکلی از بارزترین ویژگی‌هایی که در زمینه این اخبار می‌‌شود به آن پرداخت، این است که باعث افزایش احساس ناامیدی و یأس و اضطراب و تنش و استرس در افراد یک جامعه می‌‌شوند. به همین سبب هم هست که دنبال کنندگان اخبار منفی همواره با یک تلاطم روحی و هیجانی مواجه هستند و در ادامه نیز به مرور زمان جو ذهنی‌شان بر پایه بدبینی و بدگمانی رقم می‌‌خورد و پس از مدتی شاهد خواهیم بود که اعتماد عمومی خود را از دست خواهند داد و در نهایت دچار اعتیاد و وابستگی به این اخبار منفی نیز می‌‌شوند.
از این رو لازم است که هوشیارانه خوراک خبری ای را که برایمان ارسال می‌‌شود، پایش کنیم و توجه داشته باشیم که کمتر در معرض اخبار منفی قرار بگیریم تا این اخبار بهداشت روان‌مان را به مخاطره نیندازد. بی‌تردید داشتن سواد رسانه به ما کمک زیادی در این عرصه می‌‌کند. به این شکل که اولاً به هر خبری از هر منبعی اعتماد نکنیم. از سویی دیگر هر خبری را انتشار ندهیم که جو پیرامون ما به سمت سیاه‌نمایی متمایل نشود و اینکه پیش از تأثیر پذیرفتن از اخبار منفی، به راستی‌آزمایی اخبار اقدام کنیم و در نهایت با استفاده از منابع معتبر خبری و رسانه‌های راستین و همچنین آموختن از افراد صاحبنظر و صاحب اندیشه تحلیل کردن اخبار را بیاموزیم. همه اینها به ما قدرت می‌‌دهد که آثار منفی اخبار منفی را در وجود خود پالایش کنیم و به تک بمباران اطلاعات منفی، پاتک بزنیم. یادمان باشد برای مقابله با آثار سوء این اخبار و به منظور داشتن یک افق روشن، ناگزیریم که سواد رسانه را در خود هر روز ارتقا بدهیم تا جایی که حتی خود در جایگاه یک رسانه قوی بتوانیم تولید محتوا کنیم. فراموش نکنیم که در دنیای امروز هر فرد، یک رسانه است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7996/24/625576/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها