دیگه چه خبر؟


امریکا: دوربین‌های شناور جاسوسی مفقود شده است

 خبر اول اینکه، به دنبال توقیف دو شناور جاسوسی امریکا در دریای سرخ از سوی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، مقام‌های امریکایی، به جای اذعان به رفتارهای غیرحرفه‌ای نیروی دریایی این کشور و تصحیح اشتباهات، باز هم به شیوه همیشگی به سناریوپردازی هالیوودی روی آوردند.
پنجشنبه گذشته، ناوشکن جماران نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، حین گشتزنی‌های مرسوم باهدف تأمین امنیت این آبراه بین‌المللی و مقابله با دزدی دریایی از کشتی‌های تجاری ایران در دریای سرخ، با چندین شناور ویژه داده‌برداری کوچک مواجه شد که در مسیر کشتیرانی بین‌المللی رها بودند. فرماندهی ناوشکن جماران پس از دوبار مواجهه با این شناورها ناچار به توقیف آنها شد. درنهایت نیز ناوشکن ایرانی، پس از اطمینان از امنیت دریانوردی، این شناورها را در منطقه‌ای ایمن رها کرد که از سوی یگان‌های امریکایی دریافت شد و درعین حال، ناوشکن جماران به نیروهای امریکایی تفهیم کرد درباره امنیت دریانوردی مسئولیت‌پذیر باشند و از تکرار موارد مشابه خودداری کنند. باوجود این، نیروی دریایی امریکا به جای تصحیح خطاها و دوری از رفتارهای خطرساز برای کشتیرانی بین‌المللی، هرچند توقیف این شناورهای تجسسی را تأیید کرد، اما ادعا کرد که این شناورها در منطقه‌ای امن درحال داده پردازی بودند و خطری برای ترافیک دریایی نداشتند. نیروی دریایی امریکا در ادامه مدعی شد «دو ناو جنگی در محل باقی ماندند و با ناو ایرانی تماس گرفتند تا دو شناور را بازپس بگیرند.» خبرگزاری رویترز نیز به نقل از یک مقام وزارت دفاع ایالات متحده که نخواسته نامش منتشر شود، گزارش داد «ایرانی‌ها ابتدا دو شناور بدون سرنشین امریکایی را با برزنت پوشانده و توقیف آنها را انکار کرده‌اند و تنها پس از حضور کشتی‌های جنگی امریکایی در اطراف، ایرانی‌ها این دو شناور را آزاد کرده‌اند.» همچنین روزنامه وال‌استریت ژورنال به نقل از یک مقام امریکایی ادعا کرد که دوربین‌های دو شناور بی‌سرنشین ایالات متحده مفقود شده است.
این ادعاها و سناریوسازی‌ها درحالی است که پیش از این رفتارهای خطرآفرین این شناورهای تجسسی امریکایی در خلیج فارس، نیروی دریایی سپاه پاسداران را واداشته بود تا آن را توقیف کند. مطابق گزارش نیروی دریایی سپاه پاسداران، ارتباطات ناوبری شناور بدون سرنشین امریکایی قطع شده بود که به این ترتیب شناور پشتیبانی نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس ناچار شد به منظور جلوگیری از ناایمن شدن مسیر تردد شناورهای تجاری و نفتکش‌ها، آن را کنترل و یدک کند. در این رویداد که سه‌شنبه گذشته روی داد نیز پس از ارائه هشدارهای لازم به نیروی دریایی امریکا مبنی بر عدم تکرار این گونه وضعیت‌ها و رفتارهای غیرقانونی، شناور مذکور با تصمیم فرمانده شناور پشتیبانی نیروی دریایی سپاه رها شد. مطابق گزارش‌ها، از این شناورها با هدف جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات استفاده می‌شود که با ادعاهای مقام‌های امریکایی مبنی بر استفاده از داده‌های جمع‌آوری شده برای مقاصد علمی مغایرت جدی دارد. 

ضرب‌وشتم یک شهروند ایرانی توسط تبعه انگلیس

 خبر دیگر اینکه، روابط عمومی وزارت امور خارجه در پی انتشار خبر و فیلمی درباره ضرب و شتم یک خانم ایرانی توسط صاحبخانه‌اش در قبرس، با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: کنسول سفارت جمهوری اسلامی ایران در قبرس با حضور در بیمارستان محل بستری هموطن ایرانی از وی عیادت و مراحل درمان وی را مورد رسیدگی قرار داد. همچنین سفارت جمهوری اسلامی ایران در پیگیری این رفتار غیرانسانی، خواستار رسیدگی دولت قبرس در این زمینه شد. وزارت خارجه در اطلاعیه خود افزود: مقامات قبرس اعلام کردند این واقعه تأسف‌برانگیز را به دقت بررسی و پیگیری خواهند کرد. همچنین پلیس قبرس روز پنجشنبه نسبت به دستگیری فرد ضارب که شهروند انگلیس است، اقدام کرده است. بر اساس اطلاعیه روابط عمومی وزارت امور خارجه، مسئولان بخش کنسولی وزارت امور خارجه کشورمان در این رابطه با سفیر قبرس در تهران در تماس بوده و سفیر قبرس نیز از رسیدگی فوری پلیس کشورش خبر داد و گفت که این موضوع تحت رسیدگی است.در اطلاعیه روابط عمومی وزارت امور خارجه، حمایت کنسولی از هموطنان در خارج از کشور از مهم‌ترین مأموریت‌های نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران عنوان شده است.

عصبانیت اسکای‌نیوز از اقدام فرهنگی رایزن ایران

 شنیدیم که، اسکای نیوز عربی از رسانه‌های وابسته به صهیونیست‌ها با انتشار گزارش کاملی از تکریم یک ورزشکار لبنانی توسط رایزن فرهنگی ایران اظهار عصبانیت کرد. هفته گذشته بود که حجت‌الاسلام سید کمیل باقرزاده، رایزن فرهنگی ایران در بیروت با حضور در منزل «شربل ابوضاهر»، بوکسور نوجوان لبنانی که از مسابقه با ورزشکار رژیم صهیونیستی خودداری کرده بود، از وی تقدیر کرد. این نوجوان لبنانی در جریان مسابقات جهانی هنرهای رزمی که اخیراً در ابوظبی امارات برگزار شد، از مسابقه با ورزشکار رژیم صهیونیستی خودداری کرده بود. پدر این بوکسور لبنانی نیز با تشکر از جمهوری اسلامی ایران به جهت تقدیر از این نوجوان، تأکید کرد: کاری که او انجام داد، متأثر از آموزه رد اشغال فلسطین است، آموزه‌ای که وی از کودکی با آن بزرگ شده است. 

امریکا به‌دنبال تصاحب هواپیمای ونزوئلایی

 دست آخر اینکه، در ادامه ماجرایی که امریکا علیه یک فروند هواپیمای ۷۴۷ بویینگ متعلق به خطوط هواپیمایی امتراسور ونزوئلا و خلبان ایرانی آن ایجاد کرده، «غلامرضا قاسمی» خلبان ایرانی در گفت‌وگو با شبکه المیادین توضیحات جدیدی مطرح کرد. به گزارش فارس، غلامرضا قاسمی خلبان ایرانی این هواپیما در گفت‌وگو با بخش اسپانیولی شبکه خبری المیادین لبنان، تأکید کرد که ۹۰ روز از حضورش در آرژانتین گذشته و او هنوز نمی‌داند که مشکل اصلی چیست و چرا در آرژانتین توقیف شده است. 
قاسمی با بیان اینکه «من استاد خلبان هستم و مستنداتم را به وکیل داده‌ام و از بیست سال پیش خلبانی کرده و انواع هواپیماها را سوار شده‌ام و شش سال است که بویینگ ۷۴۷ را هدایت می‌کنم» در پاسخ به این سؤال که بالاخره اتهامی که به شما زده‌اند چیست، گفت: «هنوز هیچ چیز برای ما روشن نیست. وکیلمان چیز مشخصی به ما نگفته. دو سه هفته پیش هم قاضی تأکید کرد که هیچ مشکلی در محموله نیست و گمرگ آن را آزاد کرده.من خوشحالم که خیلی از مسئولان آرژانتینی در مصاحبه‌هایشان گفته‌اند که این افراد هیچ مشکلی ندارند و می‌توانند آرژانتین را ترک کنند. منتظریم که دستگاه قضا، رسماً نظرش را اعلام کند.»
چندی پیش ماریو آرّاگا مدیر شرکت امتراسور نیز با المیادین مصاحبه کرد و در خصوص توقیف هواپیما و عدم اجازه خروج به برخی افراد کادر پروازی به المیادین گفت، «ما نسخه‌ای از پرونده را که به دستمان رسید، دیدیم همه‌جا نوشته دفتر اف.بی.آی دفتر تحقیقات فدرال... هیچ چیزی نبوده و نیست. در مرحله بعد دریافتیم که اصلاً امریکا در خط مقدم و در رأس اتفاقاتی است که دارد برای ما می‌افتد. علاوه‌بر این، قاضی یک دادگاه فدرال در فلوریدا دستور مصادره هواپیما را هم داده و می‌خواهند هواپیما را در سلطه خودشان بگیرند.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7996/5/625581/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها