نسخه Pdf
ایران عصر


سریال انفجارها در بالتیک


بنفشه غلامی/ روز پنجشنبه مقامات سوئدی از وقوع چهارمین انفجار در خط لوله‌های نورد استریم خبر دادند تا دیگر تردیدی باقی نماند که این انفجارها حاصل خرابکاری بوده‌اند.
به گزارش سایت روزنامه گاردین، دو نشتی گازی که در آب‌های سوئد رخ‌داده‌اند در فاصله نزدیکی از یکدیگر قرار دارند و بنابر اطلاعاتی که موجود است انفجارها هر دو خط لوله نورد استریم را هدف قرار داده‌اند. این در حالی است که نورد استریم دو هنوز فعالیتی نداشته و فقط خط لوله نورد استریم یک فعال است. هرچند که صادرات گاز روسیه از طریق نورد استریم یک هم از اوایل سپتامبر به‌خاطر مسائل فنی متوقف شده بود. این انفجارها می‌‌تواند ضرر اقتصادی بزرگی به روسیه وارد کند. از همین رو این سؤال مهم مطرح شده است که چه کسی می‌‌تواند پشت این انفجارها باشد.
به نوشته خبرگزاری رویترز، اغلب دولت‌های غربی هرچند تأکید می‌‌کنند که این انفجارها حاصل یک خرابکاری بوده است، اما تلاش می‌‌کنند، به طور مستقیم هیچ کس را متهم نکنند. رئیس آژانس بین‌المللی انرژی هم گفته است «واضح است چه کسی پشت این انفجارها است» اما مشخص نکرده این کسی که واضح است این انفجارها را انجام می‌‌دهد، کیست. با این حال برخی از رسانه‌های غربی به طور ضمنی به نام روسیه به عنوان عامل انفجارها اشاره کردند. یک روز بعد از آغاز انفجارها شبکه خبری سی‌ان‌ان، به نقل از سه منبع مدعی شد که مقامات امنیتی اروپا گفته‌اند، کشتی‌های روسی را در نزدیکی محل انفجارها دیده‌اند. اما در پاسخ آنان دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، تأکید کرد که حضور ناوهای ناتو در این منطقه بسیار بیشتر از کشتی‌ها و ناوهای روسی است. روسیه همچنین تأکید کرده، هرگز دست به خودزنی نمی‌زند و خط لوله‌ای را که هزینه بسیاری صرف ساخت آن کرده و با آن به اهرم فشاری قوی علیه اروپا رسیده، نابود نمی‌کند. در همین ارتباط ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرده، این حادثه یک «خرابکاری بی‌سابقه» و یک اقدام «تروریستی بین‌المللی» است. مسکو، بی پرواتر از غربی‌ها عمل کرده و گفته است، امریکا پشت این انفجارها است. به گفته مقامات روسیه، واشنگتن انگیزه کافی برای چنین حمله‌ای را می‌‌تواند داشته باشد. این ادعا چندان پر بیراه نیست. زیرا همان طور که برخی ناظران روسی اشاره کرده‌اند، بزرگ‌ترین انگیزه امریکا از انجام چنین حملاتی، فروش گاز مایع طبیعی موسوم به «ال ان جی» به اروپا است. سرگئی ناریشکین، رئیس آژانس اطلاعات روسیه نیز گفته است: «غرب هر کاری خواهد کرد تا بتواند سرپوشی بر عامل این انفجارها بگذارد.»
این در حالی است که به اعتقاد ناظران، امریکا می‌‌داند، یکی از دلایلی که باعث می‌‌شود اروپایی‌ها در مقابله با روسیه دست و دل‌شان بلرزد، مسأله گاز است.   در چند سال اخیر و بعد از اینکه دونالد ترامپ تلاش کرد برتری امریکا بر اروپا را به اهالی قاره سبز دیکته کند، اروپایی‌ها در گردهمایی‌های خود بر این نکته تأکید کردند که باید در همکاری‌های خود با امریکا تجدید نظر کنند؛ این چیزی بود که امریکا آن را از نظر دور نداشت. بنابراین  واشنگتن می‌‌داند اگر شیر گازی که اکنون روسیه با آن اروپا را تهدید می‌‌کند و به واسطه آن اجازه نمی‌دهد تا اروپایی‌ها به اتحادی علیه مسکو برسند، در اختیار واشنگتن قرار گیرد، می‌‌تواند اروپایی‌ها را که همواره متحد امریکا بوده‌اند، تبدیل به متحدی نیازمند کند.
با این حال جز روسیه و امریکا، گزاره دیگری نیز وجود دارد که می‌‌تواند از آسیب دیدن خط لوله‌های نورد استریم سود ببرد؛ این گزاره اوکراین است. کی‌یف مدت‌ها است از اروپا خواسته تا خرید گاز از روسیه را متوقف کند و ضمن وارد آوردن ضربه اقتصادی به روسیه، به تصمیمی قاطع علیه کرملین برسد؛ اما اروپایی‌ها هرگز به این درخواست پاسخی ندادند، بنابراین یکی از طرف‌هایی که می‌‌تواند در انفجار خط لوله‌های نورد استریم سود ببرد، اوکراین است.
با این حال همان طور که مارک سویرچینسکی، تحلیلگر دفاعی اندیشکده لهستانی پولیتیکا اینسایت، می‌‌گوید، این انفجارها کار هر کسی که باشد، همین که باعث شده غرب و روسیه انگشت اتهام به سوی یکدیگر ببرند، به این معنا است که تنش‌ها بین آنها را که قبلاً بر سر جنگ اوکراین با یکدیگر اختلاف داشتند، بیشتر از قبل کند و آنها را یک مرحله دیگر به سمت رویارویی مستقیم ببرد؛ چیزی که یقیناً هیچ کسی خواهان آن نیست.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8016/4/628301/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها