نسخه Pdf
ایران عصر


پوتین بعد از امضای فرمان پیوستن 4 منطقه اوکراین به روسیه، در سخنانی به امریکا و متحدانش حمله کرد

مهر پوتین بر سند الحاق


زهره صفاری/ الحاق چهار منطقه تحت کنترل مسکو در اوکراین که برای پیوستن به روسیه، اکثریت قاطع آرا را در همه‌پرسی اخیر کسب کرد، دیروز پس از سخنرانی سراسر انتقادی ولادیمیر پوتین به غرب و امریکا با فرمانی که او به امضا رساند، طی مراسمی باشکوه در میدان سرخ رسمیت یافت.
به گزارش گاردین، رئیس جمهور روسیه که میزبان جشن بزرگ میدان سرخ مسکو برای این الحاق بود در حالی که در کنار رهبران چهار منطقه الحاق شده ایستاده بود و در میان تشویق حاضران سخنرانی‌اش را با تأکید بر اینکه سربازان کشته شده در عملیات نظامی روسیه در اوکراین قهرمانان کشور هستند آغاز کرد، از جمعیت حاضر خواست تا یک دقیقه  به احترام آنها سکوت کنند و سپس گفت: «نتایج همه‌پرسی مشخص شده است. مردم انتخاب کردند آن هم انتخابی قاطعانه. الحاق خرسون، زاپوریژیا، دونتسک و لوهانسک به روسیه خواست میلیون‌ها نفر و حق مسلم آنها در چهارچوب چارت سازمان ملل بوده است. مردم دونباس سال‌ها تحت حملات تروریستی غیربشری دولت کی‌یف قرار داشتند. حالا با این الحاق مردم این چهار منطقه شهروندان ابدی روسیه خواهند بود.»
پوتین کنایه‌ای به سران کی‌یف زد و با دعوت آنها به صلح خاطرنشان کرد: «کی‌یف باید هر چه سریع‌تر از هرگونه اقدام نظامی دست بکشد و جنگی را که در سال 2014 آغاز کرده بسرعت به پایان برساند. آنها باید پای میز مذاکره بازگردند و ما نیز همان طور که بارها گفته‌ایم از این اقدام استقبال می‌کنیم.»
حمله کوبنده به غرب
رئیس جمهور روسیه در بخش قابل توجهی از سخنرانی‌اش غرب را هدف حمله قرار داد و تأکید کرد سودای غرب برای سلطه بر روسیه رؤیایی دست نیافتنی خواهد ماند. او گفت: «غرب از زمان سقوط اتحاد جماهیر شوروی، درصدد تضعیف و به زانو درآوردن روسیه است و در این راه از هر فرصتی برای ضربه زدن به ما بهره می‌گیرد. آنها همیشه در رؤیاهایشان به ازهم‌پاشیدگی روسیه و تبدیل آن به دولت‌های کوچک‌تر می‌اندیشند تا سپس آنها را در مقابل هم قرار دهند. در واقع غربی‌ها حریص شده‌اند و می‌خواهند روسیه را در استعمار خود قرار دهند. در واقع آنها نمی‌توانند جامعه آزاد روسیه را ببینند و به دنبال آنند تا ما برده‌های آنها باشیم.»
مرد اول کرملین ادامه داد: «روسیه کشوری بزرگ با مردمانی فوق‌العاده است و هرگز به زندگی که قوانین دروغین دیکته شده غرب بر آن حاکم است، تن نمی‌دهد. غربی‌ها معتقدند تمدن و فرهنگ نئولیبرال آنها استانداردی طلایی برای همه جهان است و با همین باور خود را محق می‌دانند که درباره حق حاکمیت داشتن یا نداشتن دولت‌ها تصمیم بگیرند. نخبگان غربی همیشه همین‌طور بوده‌اند. آنها مستعمره‌ساز بوده و همچنان هستند و با تبعیض و تفرقه، میان ملت‌های درجه اول و درجه دوم تمایزات آشکاری قائل می‌شوند.»
امریکا عامل بروز تهدید هسته‌ای است
پوتین که پیشتر تهدید کرده بود برای حفاظت از چهار منطقه الحاق شده در صورت ضرورت حتی از تسلیحات هسته‌ای هم استفاده خواهد کرد، در این سخنرانی با طعنه‌ای به کاخ سفید گفت: «امریکا مسئول بروز تهدید استفاده از سلاح هسته‌ای است. واشنگتن و متحدانش مقصر بروز جنگی چندجانبه علیه روسیه و جدایی‌طلبان حامی آن در شرق اوکراین هستند. بنابراین آنها حتی از بعد اخلاقی نیز حقی برای صحبت درباره دموکراسی ندارند. برای اثبات این امر نیز می‌توان به بی‌توجهی شان به راهکارهای برون رفت از بحران جهانی غذا اشاره داشت.»
اهمیت الحاق برای روسیه
چند روز قبل زمانی که روسیه، حمایت قاطع ساکنان لوهانسک و دونتسک در شرق و خرسون و زاپوریژیا در جنوب اوکراین را از طرح الحاق به مسکو اعلام کرد، کی‌یف و متحدان غربی‌اش مانند فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا و سران گروه 7 بشدت نتایج این همه پرسی را محکوم و حتی برخی از آنها مانند اتحادیه اروپا، امریکا و کانادا تهدید به اعمال تحریم‌های بیشتر و پاسخ سخت علیه روسیه کردند. اما به رغم این هجمه عظیم و در حالی که حتی علاوه بر غربی‌ها، متحدان روسیه مانند چین، هند، قزاقستان و صربستان نیز در به رسمیت شناختن این الحاق سکوت کرده‌اند، ولادیمیر پوتین با میزبانی از مراسمی بزرگ در میدان سرخ، امضای خود را پای سند این الحاق انداخت تا پس از بررسی‌های دو پارلمان روسیه، در تاریخ 4 اکتبر و در واقع چهار روز مانده به تولد 70 سالگی اش، آن را برای تصویب نهایی تقدیم مجلس اعلای روسیه کند. این بی‌توجهی کرملین در شرایطی است که کارشناسان اهمیت این الحاق را برای روسیه بسیار بالا می‌دانند. تحلیلگران الجزیره بر این باورند   روسیه با این اقدام که تقابلی آشکار با اوکراین در بحران فعلی است، درصدد است تا به غرب نشان دهد مسکو حتی پس از پیشروی‌های اخیر ارتش کی‌یف در شمال شرقی این کشور، هیچ عزمی برای عقب‌نشینی از اهداف سیاسی و نظامی خود در اوکراین ندارد. به نوشته تاس، ایگور کوناشنکف، وزیر دفاع روسیه نیز اعلام کرده است تنها یک روز پیش از امضای سند الحاق توسط پوتین، جنگنده‌ها و راکت زن‌های روسی و همچنین نیروی هوایی این کشور بیش از 200 هدف از جمله شش انبار موشکی و تسلیحاتی اوکراین را هدف قرار داده و تخریب کرده‌اند.
از سوی دیگر پیتر زالمایف، کارشناس دموکراسی اوراسیا نیز معتقد است: «پوتین با این الحاق قصد دارد اهداف خود از این عملیات نظامی را به صورت عملی به مردمش ثابت کند و با تأکید بر پیوستن این سرزمین‌ها به «روسیه مادر» درصدد جلب حمایت همه جانبه آنها است.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8016/4/628303/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها