نسخه Pdf
ایران عصر


اخبار


با حذف ارز 4200 تومانی محقق شد
صرفه‌جویی ۲ میلیارد دلاری در واردات کالاهای اساسی 

آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد در نیمه نخست امسال با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، صرفه‌جویی ۲ میلیارد دلاری در تأمین ارز واردات کالاهای اساسی به کشور محقق شده است و در مقابل، شاهد بازگشت رونق به تولید کالاهای اساسی و محصولات کشاورزی هستیم. به گزارش ایرنا، بانک مرکزی اعلام کرد: با اجرای سیاست حذف ارز ترجیحی، همان‌طور که انتظار می‌رفت شاهد کاهش قابل توجه در تقاضای ارز برای واردات کالاهای اساسی بوده‌ایم. بررسی آمار تأمین ارز کالاهای اساسی در ۶ ماهه نخست سال نشان می‌دهد که نزدیک به ۲ میلیارد دلار کاهش تقاضای ارز نسبت به مدت مشابه سال گذشته وجود داشته و این به رغم این واقعیت است که تورم جهانی و افزایش قیمت کالاهای اساسی در نتیجه تحولات بین‌المللی از جمله جنگ روسیه و اوکراین باعث افزایش تقاضای ارز برای واردات این اقلام در تمامی کشورها شده است.
به عبارت دیگر، در حالی که تحولات بین‌المللی در همه کشورهای وارد کننده کالاهای اساسی موجب فشار به سمت تقاضای منابع ارزی شده، در ایران با سیاست حذف ارز ترجیحی نه تنها شاهد افزایش تقاضا نبوده‌ایم، بلکه کاهش تقاضا نیز رخ داده است. در عین حال، افزایش بهای نفت و فرآورده‌های نفتی موجب تقویت درآمدهای صادراتی کشور و افزایش عرضه ارز در بازار شده است.
در نتیجه این اقدامات، شاهد رقابت میان صادرکنندگان برای فروش ارز در بازار نیما هستیم به نحوی که تأمین ارز در بازار نیما از حدود ۱۱ میلیارد یورو در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۰ به نزدیک به ۲۰ میلیارد یورو در سال‌جاری رسیده است.


خبر خوش وزیر  امور اقتصادی و دارایی
کارمزد وام‌های خرد قرض‌الحسنه صفر می‌شود

وزیر امور اقتصادی ودارایی گفت: برای اولین بار ظرف یکی دو ماه آینده با هماهنگی که بین ۲ بانک قرض‌الحسنه صورت گرفته است، برای وام‌های خرد قرض‌الحسنه ۱۰ میلیون تومانی و کمتر از آن، کارمزد ۴ درصد را به صفر خواهیم رساند تا برای اولین بار مردم بدون کارمزد وام بگیرند.
به گزارش تسنیم، سید احسان خاندوزی ضمن بیان این مطلب که با توجه به قدمت و فراگیری خوب قرض‌الحسنه به عنوان یکی از ظرفیت‌های خوب تأمین مالی کشور، وظیفه ما در دولت تشویق و تسهیل عملکرد این حوزه است، افزود: نباید شرایط به سمتی برود که با موانع و چالش‌های متعدد این حوزه روبه‌رو بشوند.
وزیر امور اقتصادی و داریی تصریح کرد: با توجه به رویکرد دولت در صنعت تحول، ما هم با افزایش سهم صندوق‌های قرض‌الحسنه و بانک‌های قرض‌الحسنه در تأمین مالی خرد مردم نه تنها موافق هستیم بلکه دستوراتی را مدنظر داریم که اجرای آنها در سال جاری شروع شده است. خاندوزی در ادامه افزود: در این راستا و در گام اول دو برابر شدن سرمایه بانک‌های قرض‌الحسنه در سال جاری رخ داد و همچنین دستورالعمل ساماندهی صندوق‌های قرض‌الحسنه در شورای پول و اعتبار به تصویب رسید.
این مقام مسئول با اعلام این خبر که برای اولین بار دستگاه‌های دولتی و اجرایی مجاب شدند حساب‌های پرداخت حقوق کارکنان خودشان را در بخش شبکه قرض‌الحسنه کشور متمرکز  کنند، تصریح کرد: این اجازه به افزایش رسوب و قدرت وام‌دهی بانک‌های قرض‌الحسنه در کشور کمک شایانی می‌‌کند.





آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8016/8/628309/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها