نسخه Pdf
ایران عصر


در شش ماهه گذشته اتفاق افتاد

افزایش 67 درصدی ارزش معاملات در بورس کالای ایران


گروه اقتصادی/ بر اساس آمار منتشر شده از معاملات بورس کالای ایران، تا پایان شهریورماه سال‌جاری جمع ارزش معاملات در این بازار حدود 431 هزار و 109 میلیارد تومان بوده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با 67 درصد افزایش روبه‌رو شده است.
بر این اساس، در شش ماهه نخست سال بازار فیزیکی با حدود 403 هزار میلیارد تومان بیش از 94 درصد از کل ارزش معاملات را به خود اختصاص داده است و ارزش و حجم معاملات در این بازار نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب رشد 65 و 111 درصدی داشته است.
همچنین آمار نشان می‌دهد، ارزش معاملات شش ماهه بازار مشتقه نیز در حدود 7 هزار و 400 میلیارد تومان بوده که 26 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش نشان می‌دهد. حجم معاملات نیز در این بازار کاهش 45 درصدی را تجربه کرده است.
در بازار مالی بورس کالا، ارزش معاملات شش‌ماهه با 189 درصد افزایش روبه‌رو شده و به حدود 18 هزار و 200 میلیارد تومان رسیده است. تعداد قرارداد‌های این بازار نیز در این مدت با افزایش 265 درصدی روبه‌رو شده است. صندوق سرمایه‌گذاری، گواهی سپرده کالایی و سلف موازی استاندارد از جمله اوراقی است که در بازار مالی مورد معامله قرار گرفته است. آمار نشان می‌دهد هر چند تعداد و ارزش قراردادها در صندوق سرمایه‌گذاری و گواهی سپرده کالایی افزایش یافته است اما معاملات اوراق سلف موازی استاندارد با کاهش بیش از 99 درصدی روبه‌رو شده است.
کدام کالاها بیشترین حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص داده‌اند؟
آمار مربوط به معاملات بورس کالای ایران تا انتهای شهریورماه سال‌جاری نشان می‌دهد، سه کالای سیمان، فولاد و سنگ آهن به ترتیب با 59، 17.8 و 17 درصد بیشترین حجم معاملات و سه کالای فولاد، مس و سنگ آهن به ترتیب با 55، 12 و 8.7 درصد بیشترین سهم از ارزش معاملات صورت گرفته در بورس کالا را به خود اختصاص داده‌اند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8016/10/628314/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها