نسخه Pdf
ایران عصر


صادرات گاز کشور در نیمه نخست امسال افزایش یافت

رشد ۲۲ درصدی صادرات گاز در سال ۱۴۰۱


گروه اقتصادی / در سال‌جاری صادرات گاز کشور چقدر بود و چه تغییراتی نسبت به پارسال داشت؟ شرکت ملی گاز ایران اعلام می‌‌کند  امسال نه تنها صادرات گاز نسبت به سال قبل کاهشی نبوده بلکه با رشد 22 درصدی در نیمه نخست امسال همراه بوده است. این درحالی است که در برنامه «میز اقتصاد» شبکه خبر در روزهای اخیر که با حضور چند تن از کارشناسان گمرک ایران، وزارت صمت و اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، عنوان شد امسال صادرات گاز کشور 70 درصد کاهش داشته است. در این رابطه مدیر دیسپاچینگ شرکت ملی گاز ایران می‌‌گوید مجموع صادرات گاز ایران به کشورهای همسایه در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۲ درصد افزایش یافته است. «محمدرضا جولایی» همچنین از مصرف بیش از ۱۰۹ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در کشور در نیمه نخست امسال خبر داد و اعلام‌ کرد: صادرات گاز ایران در این بازه زمانی نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۲ درصد افزایش یافته است. به گزارش وزارت نفت، او اظهار داشت: مقدار مصرف گاز طبیعی در کل کشور در نیمه نخست امسال ۱۰۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب بوده که سهم بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده ۳۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب، صنایع عمده ۲۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون مترمکعب و نیروگاه‌ها نیز ۴۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب است.
جولایی افزود: بر این اساس، مصرف گاز بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده نسبت به زمان مشابه پارسال بیش از یک میلیارد مترمکعب (۳.۹ درصد) افزایش یافته، مصرف نیروگاه‌ها حدود ۲ میلیارد مترمکعب (پنج درصد) کاهش یافته و مصرف صنایع عمده سه میلیارد مترمکعب (۱۲ درصد) نسبت به نیمه نخست سال ۱۴۰۰ افزایش یافته است.
مدیر دیسپاچینگ شرکت ملی گاز ایران گفت: مقدار گاز تزریق‌شده به شبکه خطوط سراسری در ۶ ماهه نخست امسال هم ۱۲۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب بوده که نسبت به دوره مشابه پارسال ۲ میلیارد مترمکعب (۱.۵ درصد) افزایش یافته است.
وی خاطرنشان‌ کرد: مجموع مصرف گاز طبیعی کشور در شبانه روز پنجم مهر ۵۹۰ میلیون مترمکعب بوده است.
مدیر دیسپاچینگ شرکت ملی گاز ایران همچنین از آمادگی صنعت گاز کشور برای تأمین پایدار گاز در زمستان امسال خبر داد و تأکید کرد: تمهیدات شرکت ملی گاز ایران در بخش تولید، انتقال و توزیع گاز از ماه‌ها پیش برای زمستان امسال مطلوب پیش رفته و امید است امسال هم مشکلی در تأمین گاز بویژه در بخش خانگی به‌ وجود نیاید.
بر اساس گزارش شرکت ملی گاز ایران، سال گذشته حدود 17 میلیارد مترمکعب گاز صادر شده است و میزان صادرات امسال نیز در همین محدوده خواهد بود و کاهش 70 درصدی صحت ندارد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8016/14/628327/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها