نسخه Pdf
ایران عصر


رئیس جامعه تورگردانان با اشاره با افزایش قیمت‌ها اعلام کرد

ایران، امتیاز ارزان بودن سفر را از دست داده است


شادی  کابیانی
خبرنگار

در سال‌های پیش از کرونا به‌دلیل نوسات نرخ ارز، ایران به مقصد جذابی برای گردشگران در مقایسه با مقصدهای مشابه تبدیل شده بود. پایین بودن نرخ سفر یکی از امتیازات شرکت‌ها و آژانس‌های گردشگری ایران در بسته‌های سفر بود؛ قرار بر این بود شرکت‌های تور آور، گردشگرانی که قصد سفر به ایران را دارند در سال ۲۰۲۰ با سفرنامه‌های جذاب و قیمت‌های مناسب دوباره جذب و آنها را خوشحال کنند.
اما این پیش‌بینی‌ها در حد پیش‌بینی ماند، چرا که متضررین صنعت گردشگری ایران برای جبران خسارت‌های ناشی از کرونا، رو به افزایش قیمت‌ها آوردند. از هتلدار تا راننده اتوبوس‌های مسافرتی، رستوران دار و اغذیه فروش و شرکت‌های هواپیمایی و… افزایش قیمت را در تعرفه‌های خود اعلام کردند و این افزایش قیمت‌ها، دیگر بسته‌های سفر به ایران را ارزان نشان نداد.
ابراهیم‌ پورفرج- رئیس هیأت مدیره جامعه تورگردانان ایران - در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به اینکه سفر به ایران دیگر ارزان نیست، گفت:ما تصور می‌کنیم که ایران ارزان است اما با افزایش سه برابری قیمت هتل‌ها و ‌خوراک نمی‌توان بسته سفر ارزان تهیه کرد.
او ادامه داد: هتلی که هزینه اقامت در آن یک میلیون و هشتصد و هفتاد تومان بود درحال حاضر سه میلیون تومان شده است. غذای ۱۲۰ هزار تومانی، ۳۵۰ هزار شده است و همین‌طور مابقی هزینه‌ها افزایش داشته است. با این افزایش قیمت که شانس و امتیاز ما در مدت زمان سفر به نسبت مقصد‌های دیگر و‌کشورهای همسایه بود، از بین رفت و جذابیت سفر به ایران برای شرکت‌های خارجی کاهش پیدا کرد.
او در ادامه با اشاره به عدم همکاری میان چرخه گردشگری گفت:ما با بیان موضوعات و‌ طرح‌های مختلف تنش بین خودمان ایجاد می‌کنیم، هتلدار خواستار افزایش قیمت و پرداخت ارزی است، شرکت‌های هواپیمایی خواهان پرداخت قیمت ارزی برای سفرهای داخلی هستند. حتی بازدید از موزه‌ها با هزینه کرد بیشتر برای مسافران خارجی روبه‌رو است، بنابراین چه طور می‌توان بسته‌های جذاب نوشت.
او‌ که مخالف پرداخت دلاری برای مسافران غیر ایرانی است، گفت: برای بسیاری فعالیت تورآوران قابل درک نیست، آنهایی که به خاطر مسافر غیرایرانی طلب دلار می‌کنند، بر این باورند که ما مستقیم از توریست خارجی دلار و یا ارز می‌گیریم و آن را در جیب خودمان می‌گذاریم، درحالی که طرف حساب ما شرکت‌های خارجی هستند، نه توریست‌ها. این توریست‌ها هم پولشان را به شرکت خارجی می‌دهند نه ما. پول بعضی از ما تورگردان‌ها بیشتر از سه سال است نزد شرکت‌های خارجی مانده است. تمام حساب‌ها در خارج از کشور بسته شده است. بانک ملی که قبلاً با آن کار می‌کردیم تحریم شده است، فقط صرافی‌ها مانده‌اند که شرکت‌های خارجی اصلاً به این روش اعتماد ندارند و به خاطر قوانین کشورشان اصلاً زیر بار انتقال وجه از طریق صرافی نمی‌روند. به سختی متقاعد می‌شوند پول را به حساب یک شخص دیگر در خارج از کشور و یا صرافی‌ها واریز کنند.
او‌ با اشاره به تأثیر افزایش قیمت‌ها در سفرهای داخلی بیان کرد:هزینه‌های سفر‌های داخلی و اقامت در هتل‌ها برای خانواده‌ها هم افزایش پیداکرده است و حالا که بیماری کرونا کاهش پیدا کرده و مردم خواهان سفر هستند، با افزایش قیمت‌ها، سفر از سبد خانوارها حذف می‌شود.
او با اشاره به نبود برنامه منظم و منسجم در گردشگری گفت: بوم‌گردی‌ها طرح موفقی بود که به گردشگری می‌توانست کمک کند. بانک‌ها سقف پرداخت وام‌های با سود کم بهره (۴درصد) را یکساله گذاشتند و پرداخت مثلاً ۱۰۰میلیون در یکسال برای هتل و مرکز اقامتی وجود ندارد و بی‌معنی است. پس آنها هم به افزایش قیمت بی‌ضابطه روی می‌آورند و سبب می‌شود این نوع اقامت که برای مسافران داخلی مناسب بود با استقبال روبه‌رو نشود ‌و سبب شود مسافران داخلی هم توان اقامت نداشته باشند و در چادر بخوابند که در‌شأن ما و گردشگری ما نیست.
پورفرج در ادامه با اشاره به شعار امسال سازمان جهانی جهانگردی که دوباره بازاندیشی در گردشگری است، گفت:اگر ما بخواهیم به شعار امسال عمل کنیم باید از خود، بپرسیم که چرا پیش نمی‌رویم؟!
او گفت: با توجه به شعار سال باید تا حالا هرچه بوده و اندیشیده بودیم را به کنار بگذاریم و دوباره بیندیشیم، یک روشی را در 5- 4 بند تعریف کنیم بخشی از بندها را بخش خصوصی و بندهای دیگر را دولت انجام دهد و با همکاری و همفکری و اندیشه کار را جلو ببریم.او با انتقاد از اینکه وزیر گردشگری تاکنون نشست تخصصی با تورگردانان و فعالان گردشگری برگزار نکرده است گفت: همه ما می‌دانیم ایران دارای تمدن سترگ و جاذبه‌های بی‌نظیر است و در صحبت‌های‌مان از داشته‌های‌مان می‌گوییم، اما موضوع از این قرار است که ما چه قدر از داشته‌های‌مان بهره‌برداری می‌کنیم؛ ما باید درکی از این مفاهیم و راهکار آن را داشته باشیم که بخش خصوصی آن را می‌داند و باید بیشترین جلسات و نشست‌های تخصصی وزیر با بخش خصوصی باشد.
استفاده از الگوی گردشگری مالزی و ترکیه
او با این پیشنهاد که فعالان و بخش خصوصی با دستور جلسه تخصصی حداقل ماهی یکبار با وزیر نشست داشته باشند ادامه داد: داستان گردشگری ایران باید با برنامه پیش برود، همان کاری که کشوهای دیگر کردند، وزارت گردشگری حداقل یکبار باید همانند کشورهایی مثل ترکیه و مالزی عمل کند. در نمایشگاه‌های مختلف زمین بگیرد و غرفه بسازد و به بخش خصوصی بگوید شما بازاریابی کنید.او بیان کرد: گردشگری می‌تواند همانند نفت درآمد و ۱۰برابر صنعت نفت اشتغالزایی ایجاد کند اما با یک برنامه‌‌ریزی منسجم می‌توان به آن دست یافت.
رئیس جامعه تورگردانان ایران   با اشاره به پرداختن به گردشگری موضوعی و ایده‌های نو و تعالی همزمان با آغاز سال جهانگردی از سوی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: چرخه فعال در گردشگری با یکدیگر همکاری ندارند. باید صحبت کرد تا گره‌ها پیدا شود. باید فهمید مشکل در تبلیغات، گرانی هتل و زیرساخت است و این مشکلات با گردشگری موضوعی و... برطرف نخواهد شد.
حضور جامعه تورگردانان در نمایشگاه ایتالیا
پورفرج با اشاره به برگزاری نمایشگاه گردشگری ایتالیا در مهرماه گفت:نمایشگاه گردشگری ایتالیا یکی از کلیدی‌ترین نمایشگاه‌های جهان به شمار می‌رود. ‌‌با گسترش روابط گردشگری ایران و ایتالیا، در سه سال گذشته امیدواری‌های زیادی از این بازار اروپایی برای فعالان گردشگری کشور به‌وجود آمده است.
او ‌اضافه کرد: تاکنون ۱۲شرکت و آژانس برای حضور در این نمایشگاه ثبت‌نام کرده‌اند. اکنون ۳۰۰ شرکت تورآور از بین ۵ هزار شرکت خدمات مسافرتی در بخش‌های مختلف فعال هستند که همگی عضو‌ انجمن هستند و در نمایشگاه‌های مختلف شرکت و بازاریابی می‌کنند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8016/17/628337/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها