نسخه Pdf
ایران عصر


روایتی امریکایی‌ از ناکامی یک عملیات تجاوزکارانه


کتاب «عملیات پنجه عقاب» به قلم «جاستین دابلیو ویلیامسون» شامل روایتی از عملیات ناکام نیروهای دلتای امریکا از سوی انتشارات ایران منتشر شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت.
این کتاب با ترجمه محمد معماریان، روایتی از عملیات ناکام نیروهای دلتای امریکا برای نجات گروگان‌های امریکایی بعد از تسخیر سفارت امریکا به دست دانشجویان است.دستور انجام این عملیات از سوی جیمی کارتر، رئیس‌جمهور وقت امریکا صادر شده بود، هرچند که در نهایت این عملیات با تمام تمهیداتی که از قبل برای آن پیش‌بینی شده بود به شکست انجامید.
این برای اولین‌بار است که روایتی امریکایی از عملیات پنجه عقاب و اتفاقات صحرای طبس انتشار پیدا می‌کند. مؤلف علاوه‌بر استفاده از اسناد این عملیات که  سال ۱۹۹۲ از طبقه‌بندی محرمانه خارج شده است، در مصاحبه با برخی از نیروهای حاضر در این عملیات، به بیان جزئیات واقعه از زبان خود امریکایی‌ها پرداخته که از این منظر، کتاب دارای اهمیت فراوان است. مطالعه این کتاب در روشن شدن زوایای این عملیات پیچیده و علت شکست آن، منبع با ارزشی برای پژوهشگران و علاقه‌مندان خواهد بود.
در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:
«در عمق خاک ایران، بالگردهای RH-۵۳D که برای یورش به سفارتخانه لازم بود، پس از عبور یک هبوب بدون آنکه آسیب ببینند، ناگهان با هبوب بزرگتر و شدیدتری مواجه می‌شوند که حداقل ۱۶۰ کیلومتر ادامه دارد. آنها کمتر از ۳۲۰ کیلومتر با صحرای شماره یک و میعادگاه با هواپیماهای C-۱۳۰ فاصله دارند که حامل سوخت بالگردها و نفرات تیم نجات است، اما منظره پیش روی آنها هولناک است. کمی بعد، آرایش دقیق پیش‌ روی آنها به هم می‌ریزد و خدمه‌ای که سعی می‌کنند با چنگ و دندان از دل طوفان بگذرند، بدجور جا می‌خورند،حتی یک بالگرد، بلوبرد ۵، دست برمی‌دارد و برمی‌گردد.»
عملیات پنجه عقاب/  نویسنده: جاستین دابلیو ویلیامسون/ مترجم: محمد معماریان/ انتشارات مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8016/24/628385/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها