نسخه Pdf
ایران عصر


هشدار سرلشکر باقری به تجزیه‌طلبان، تروریست‌ها و همپیمانان آنها:

مقابله با هرگونه اقدام دشمن را حق قانونی خود می‌دانیم


گروه سیاسی/ با گذشت چند روز از پاسخ موشکی و پهپادی سپاه پاسداران به فتنه‌انگیزی گروهک‌های تروریستی و تجزیه‌طلب در اقلیم شمال عراق، واکنش‌ها نسبت به آن همچنان ادامه دارد. یک علت این واکنش‌ها را می‌‌توان گستردگی و موفقیت این حملات دانست؛ حملاتی که یک منبع آگاه نظامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس آن را این طور توصیف کرد: «این حملات از بعد شدت و دامنه بسیار کم سابقه و کوبنده بوده و آسیب‌های جدی به مقر تروریست‌ها وارد کرده، به طوری که مقر اصلی گروهک‌های تروریستی و دفاتر آنها تخریب شد.» 

دو ادعای امریکا؛ کشته سازی و سرنگونی پهپاد ایرانی
پس از این حملات، مقام‌های نظامی و سیاسی امریکا دو ادعا را مطرح کردند، یکی کشته شدن یک تبعه این کشور در این حملات و دیگری سرنگونی یک پهپاد ایرانی. چهارشنبه گذشته، ساعتی پس از انجام این حملات، «ویدنت پاتل» یکی از سخنگوهای وزارت خارجه امریکا ادعا کرد: «می‌توانیم تأیید کنیم که یک شهروند امریکا در نتیجه حمله راکتی در منطقه کردستان عراق کشته شده است.» گویا دلیل این ادعا، داشتن پاسپورت امریکایی از سوی یکی از تروریست‌های حاضر در مقرهای گروهک‌های تجزیه‌طلب بوده است. درعین حال، ستاد فرماندهی مرکزی نیروهای تروریست امریکا، سنتکام نیز مدعی سرنگونی یک پهپاد ایرانی از نوع «مهاجر ۶» شد که به ادعای وی «به سمت اربیل عراق می‌رفت و تهدیدی علیه نیروهای امریکایی به نظر می‌آمد» هرچند این را نیز اضافه کرد که «در این حادثه هیچ صدمه و تلفاتی به نیروها و تجهیزات امریکایی وارد نشده است.»

هشدار رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به امریکا
اما ادعای سرنگونی پهپاد ایرانی، چیزی نبود که ایران به سادگی از کنار آن بگذرد. سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روز گذشته نسبت به هرگونه اقدام امریکایی‌ها نسبت به پهپادهای ایرانی هشدار داد. به گزارش فارس، سرلشکر باقری گفت: اگر امریکایی‌ها نسبت به پهپاد ایرانی اقدامی داشته باشند، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به این اقدام خصمانه پاسخ خواهند داد و این حق مقابله و انتقام را برای خود محفوظ می‌دانیم.
وی با تأکید بر اینکه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی اطلاعات کامل و دقیقی نسبت به پایگاه‌های حریر، اربیل و دهوک در عراق دارند اضافه کرد: «ما تنها با تجزیه‌طلب‌های تروریست در حال برخورد سخت نظامی هستیم و هیچ اقدامی در این مقطع نسبت به امریکا‌یی‌ها نداریم و آنان بدانند انتقام این حرکت برای نیروهای مسلح ما محفوظ است و به جای خود و مناسب با آن برخورد خواهیم کرد.»
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه این ادعای امریکایی‌ها درباره انهدام پهپاد رزمی جمهوری اسلامی ایران ثابت می‌کند امریکا با تروریست‌ها و تجزیه‌طلب‌ها همدست بوده و در حال همکاری با این گروه‌های تجزیه‌طلب و تروریست‌هاست، با توصیه به کشورهای همسایه که پایگاه‌های امریکایی و صهیونیستی در آنها مستقر است، گفت: اگر اقدام خصمانه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران، امنیت ملی و منافع ملی از پایگاه‌های امریکایی در کشورهای همسایه اتفاق بیفتد، حتماً به آن پایگاه‌ها جواب خواهیم داد.
سرلشکر باقری با تأکید بر اینکه دوستی کشور ایران با کشورهای همسایه یک رسم و رسومی دارد و اگر این رسم و رسوم رعایت نشود باید انتظار پاسخ منطقی و متقابل ما را داشته باشند، گفت: مقابله با هرگونه اقدام دشمن را حق قانونی خود می‌دانیم و در همه دنیا این حق وجود دارد و ما از این حق بموقع استفاده خواهیم کرد.

افشای  کذب بودن آسیب دیدن غیرنظامیان
همزمان با ادعای امریکایی‌ها، رسانه‌ها و افراد وابسته به گروهک‌های تجزیه‌طلب که مقر آنها مورد حمله قرار گرفت، ادعا کردند در این حملات به غیرنظامیان نیز آسیب رسیده است. از جمله، ادعا کردند که زنی به نام ریحانه کنعانی از جمله افراد غیرنظامی کشته شده در این حملات است. این درحالی است که مطابق اطلاعات به دست آمده نامبرده از اعضای سابقه‌دار حزب منحله دموکرات بوده و در زمان حمله در داخل مقر نظامی حزب (قلعه دموکرات) حضور داشته است، ضمن اینکه  سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیشتر در بیانیه خود از همه شهروندان غیرنظامی خواسته بود از مقرهای ضد انقلاب فاصله بگیرند.

تجزیه‌طلب‌های مسلح، هدف حملات نظامی ایران
باوجود این خبرسازی‌ها، واقعیت این است که حتی کارشناسان سیاسی و رسانه‌ای وابسته به خود این گروهک‌ها نیز به تحرکات خصمانه نظامی آنان علیه تمامیت ارضی ایران اذعان دارند. 
از جمله «وجدان عبدالرحمان» کارشناس تجزیه طلب که در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «الحدث» عراق، با بیان اینکه هدف از این حملات مجازات هرگروه مخالفی است که توانایی تأثیرگذاری و تشکیلات زمینی را دارد، اظهار کرد: «زیرا از نظر جنبش‌های سیاسی و تشکیلاتی، فقط این کردها (گروهک‌های تجزیه‌طلب) هستند که نیروهای آموزش دیده و مجهزی در اختیار دارند، به خاطر همین نظام ایران به خصوص سپاه تلاش می‌‌کند سازمان‌های کردی را به خاطر داشتن این توانایی و همراهی (با اغتشاش‌های درون ایران) و در اختیار داشتن قدرت نظامی مجازات کند.»
البته این کارشناس، درنهایت همان چیزی را تکرار کرد که سرلشکر باقری بیان کرده بود، مبنی بر اینکه «پیام دیگر این حملات خطاب به دیگر سازمان‌ها و احزاب مخالف ایران است که اگر بخواهید به دنبال ایجاد تشکیلات نظامی و دست‌اندازی به نظام ایران باشید، شما هم به این سرنوشت دچار خواهید شد.»

50 مقر گروهک‌های مسلح در عراق
در این میان، برخی کارشناسان مستقل نیز به وجود مقرهای گروهک‌های تروریستی و تجزیه‌طلب در اقلیم شمال عراق اذعان کرده‌اند. به گزارش فارس «جبار المعموری» از رهبران کمیته هماهنگی شیعیان از وجود مقرهای وابسته به عناصر مسلح کُرد در شمال عراق خبر داد و گفت: منطقه کردستان در حال حاضر، بیش از 50 مقر متعلق به احزاب کُرد مخالف ایران و ترکیه را در خود جای داده است که بیشتر آنان، دارای شاخه‌های مسلح هستند. وی با بیان اینکه حضور این نیروها، برای امنیت ایران و ترکیه، خطر به همراه دارد، تصریح کرد: وجود چنین مقرهایی، مخالف قانون اساسی (عراق) است و باعث ضربه‌های خطرناکی خواهد شد و مشکلات بسیاری را به همراه خواهد داشت.

همدردی رضا پهلوی با تجزیه‌طلب‌ها!
آنچه در این میان بیش از همه عجیب می‌‌نماید، پیام رضا پهلوی، فرزند شاه مخلوع ایران در همدردی با این گروهک‌های تجزیه‌طلب است. وی درحالی اقدام ایران علیه تجزیه‌طلبان غرب کشور را محکوم و با بازماندگان تروریست‌ها همدردی کرده است که اقدام این گروهک‌ها همواره در راستای تجزیه ایران بوده است. از این رو است که برخی از کارشناسان، این رویکرد را همراستا با رویکرد شاه مخلوع، مبنی بر جدایی بحرین از ایران به شمار آورده‌اند.
حق ایران برای دفاع از امنیت ملی 
از هر مبدأیی محفوظ   است
این واکنش‌ها درحالی است که جمهوری اسلامی ایران از حق خود برای دفاع از تمامیت ارضی عدول نخواهد کرد. این تأکید ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه است. به گزارش ایرنا، کنعانی روز گذشته، بیانیه‌ها و مواضع صادره برخی کشورها از جمله کشورهای آلمان و امریکا در مورد حمله نیروهای مسلح کشورمان به مقر گروهک‌های تروریستی را که از اقلیم کردستان عراق، عملیات تروریستی در خاک جمهوری اسلامی ایران انجام داده و به اغتشاشات داخلی در ایران دامن می‌زنند، مردود دانست و بشدت محکوم کرد. وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران بارها از مقامات دولت مرکزی عراق و همچنین مسئولان اقلیم خواسته است تا با اِعمال حاکمیت سرزمینی و برخورد حداکثری، مانع از فعالیت عناصر و گروه‌های تجزیه‌طلب و تروریست که علیه جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کنند، شوند، گفت: همان طور که قبلاً هم هشدار داده شده، جمهوری اسلامی ایران بر اساس قواعد حقوق بین‌الملل و مفاد منشور ملل متحد، حق خود برای دفاع  از امنیت ملی در برابر اقدامات تجاوزکارانه از مبدأ هر قلمرویی را محفوظ می‌دارد و قاطعانه با هرگونه اقدامات تروریستی مقابله می‌کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8016/2/628394/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها