آتش‌سوزی‌ها، انفجارها و... برق حداقل 5 شهر اسرائیل را قطع کرد

نتانیاهو آمد، برق ها رفت


گروه جهان/ بنیامین نتانیاهو در حالی درصدد تشکیل دولت است و وارد مذاکره بر سر پست‌های امنیتی شده که سرزمین‌های اشغالی فلسطین درگیر بحرانی جدید شده‌اند و آتش‌سوزی‌ها، انفجارها و... برق حداقل 5 شهر اسرائیل را با اختلال مواجه کرده است.
به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، به دنبال برخی اتفاقات که هنوز هیچ توضیحی از سوی ادارات برق رژیم‌صهیونیستی بابت آنها داده نشده، برق شهرهای تل‌آویو و شهرهای اطراف آن همچون هازور، گدارا، یاونه و رحووت به‌ طور کامل برای ساعاتی طولانی قطع شده است، به طوری که ساکنان این شهرها نه‌ تنها برای وضعیت روشنایی خانه‌های خود در شب‌ها که به جهت مصارف مختلف خود و استفاده از وسایل برقی دچار سرگردانی شده‌اند؛ ضمن اینکه نوسانات شدید برق باعث شکایت ساکنان این شهرها بابت سوختگی وسایل برقی‌شان شده است. ساکنان این شهرها معتقدند مسئول آسیبی که به دستگاه‌های برقی آنان وارد شده است، دولت و ادارات برق هستند، اما اداره برق مرکزی این رژیم حاضر به قبول مسئولیت خود در این خصوص نشده است.
به گزارش تسنیم، این اولین‌بار نیست که سیستم برق‌رسانی سرزمین‌های اشغالی دچار نوسانات شدید، اشکالات متعدد و قطع برق می‌شود. اوایل تابستان امسال و در اوج گرمای این مناطق نیز آتش‌سوزی‌های گسترده در مناطق تجاری شهر یاونه و حومه آن باعث شد برق این منطقه برای چند روز پیاپی به‌ طور کامل قطع شود که روزنامه‌های صهیونیستی آن را شهر ارواح توصیف کردند. چند روز پس از قطع برق این شهر، شهر لود نیز که از شهرهای صنعتی سرزمین‌های اشغالی محسوب می‌شود، درگیر اختلالات گسترده شد، به طوری که بر خطوط ریلی اسرائیل تأثیر گذاشت و اداره راه‌آهن مجبور به تعطیل کردن خط 8 خود که از این شهر عبور می‌کند، شد. این وضعیت خشم مردم را برانگیخت و آنان را واداشت به نشانه اعتراض به خیابان‌ها بروند.
900 عملیات فلسطینی در یک ماه
اما قطع برق و زیرساخت‌های فرسوده که در واقع در دوره 12 ساله نخست‌وزیری نتانیاهو در فاصله سال‌های 2009 تا 2021 به آن رسیدگی نشده بود و در یک سال اخیر نیز دولت ائتلافی بنت – گانتز فکری به حال آن نکرد، تنها مشکل نخست‌وزیر مکلف اسرائیل نیست. در واقع مشکل بزرگ‌تر او مسأله شدت گرفتن عملیات‌ و هدف‌گذاری‌های مقاومت است. سایت اسرائیلی آی 24 خبر داد یک مؤسسه غیرانتفاعی اسرائیلی در گزارشی اعلام کرده است در ماه اکتبر مبارزان فلسطینی 958 عملیات اجرا کرده‌اند. این رسانه سپس با بیان جزئیات این رشته عملیات خبر داده است 614 مورد پرتاب سنگ از سوی فلسطینیان گزارش شده که بسیاری از آنها باعث زخمی شدن شهرک‌نشینان و یهودیان افراطی شده است. در 23 مورد  مبارزان فلسطینی با سلاح‌هایی که در رده مسلسل قرار می‌گیرند، به نیروهای امنیتی رژیم‌صهیونیستی حمله کرده‌اند. در 43 مورد نیز از چماق استفاده شده است. تعداد عملیاتی که در آنها از کوکتل‌مولوتف استفاده شده 194 عملیات بوده و 66 عملیات هم با سلاح‌های لیزری انجام شده است. 9 عملیات نیز با خودرو انجام شده و مبارزان فلسطینی اقدام به زیرگیری شهرک‌نشینان و نیروهای امنیتی کرده‌اند. 9 عملیات دیگر هم با بسته‌های انفجاری صورت گرفته است. این گزارش تأکید کرده است در این عملیات ها 4 اسرائیلی کشته و 88 نفر زخمی شده‌اند که بالاترین آمار کشته یا زخمی‌های اسرائیلی در یک ماه محسوب می‌شود. این در حالی است که از ابتدای سال میلادی، 29 اسرائیلی اعم از شهرک‌نشین، یهودی افراطی و نیروی امنیتی صهیونیستی در عملیات‌ مبارزان فلسطینی کشته شده‌اند که بالاترین آمار از سال 2008 به این سو است. این آمار حتی از آمار مربوط به سال 2015 که «انتفاضه چاقو» جریان داشت و مبارزان اقدام به وارد کردن ضربات با چاقو به هدف‌های خود می‌کردند، بیشتر است.
این افزایش قابل توجه عملیات مبارزان فلسطینی که بسیاری از ناظران جهانی و تحلیلگران اسرائیلی را متوجه خود کرده است، در حالی انجام می‌شود که گروه‌های جوان مبارز فلسطینی جدیدی در حال شکل‌گیری هستند. این گروه‌ها بر شمار عملیات خود علیه صهیونیست‌های افراطی افزوده‌اند به طوری که به اعتقاد ناظران و حتی محافل امنیتی رژیم‌صهیونیستی شکل‌گیری انتفاضه جدیدی در سرزمین‌های اشغالی چندان دور از ذهن نیست. چنین تحلیل‌هایی باعث نگرانی نتانیاهو که در حال تشکیل دولت است خواهد بود، زیرا اگر زمانی او برای مبارزه با فلسطینیان مجبور بود ارتش و نیروهای امنیتی خود را در اطراف غزه در حالت آماده‌باش قرار دهد، اکنون با فضایی امنیتی در سراسر سرزمین‌های اشغالی مواجه است.
پیروزی دیگری برای فلسطین در سازمان ملل
کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل در حمایت از حق ملت فلسطین بر تعیین سرنوشت خود، قطعنامه‌ای تصویب کرد که یک پیروزی برای مردم فلسطین محسوب می‌شود. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری وفا فلسطین، مصر با هماهنگی فلسطین این قطعنامه را به نمایندگی از کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی به سازمان ملل ارائه کرد. ۱۶۷ کشور به این قطعنامه رأی مثبت، پنج کشور رأی منفی و هفت کشور رأی ممتنع دادند. این قطعنامه بر حق ملت فلسطین در هر مکانی که حضور دارند برای تعیین سرنوشت خود و دستیابی به آزادی تأکید دارد و آن را شرط اصلی برای دستیابی به راه‌حلی عادلانه و جامع برای مسأله فلسطین می‌داند. این قطعنامه باید به تصویب مجمع عمومی نیز برسد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8056/4/633783/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها