جمهوریخواهان با اختلاف 7 کرسی، اکثریت مجلس نمایندگان را به‌دست آوردند

ناکامی کنگره قرمز و آبی در جلب اعتماد امریکایی‌ها


زهره صفاری/ جمهوریخواهان که تا پیش از انتخابات میاندوره‌ای امریکا، سودای ایجاد موج قرمز برای تصاحب قدرت در کنگره را در سر می‌پروراندند، کمی بیش از یک هفته از این نمایش نه چندان باشکوه و شکست در سنا، قطره‌ای از موج مورد انتظارشان را با پیشتازی در مجلس نمایندگان از آن خود کردند. اما آبی و سرخ شدن کنگره امریکا آن هم با اختلاف اندک در هر دو مجلس، این پیام را القا می‌کند که با‌وجود تلاش‌ها، هیچ یک از دو حزب، در جلب اعتماد مردم و کسب اکثریت مطلق موفق نبوده‌اند.
به نوشته گاردین، در حالی که همچنان شمارش آرا در آلاسکا، کالیفرنیا، کلرادو، مین و اورگان در حال انجام است روز چهارشنبه جمهوریخواهان با کسب 218 کرسی لازم برای کسب اکثریت مجلس نمایندگان، آبی‌های دموکرات را با تنها 7 کرسی اختلاف، شکست دادند. این پیروزی گرچه فرصت لازم را به جمهوریخواهان برای به چالش کشیدن جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا و تیمش فراهم آورده اما در عین حال یک چالش بزرگ برای سران این حزب به شمار می‌رود تا بتوانند ناکامی‌هایشان را جبران و توانایی و قدرت‌شان را ثابت کنند.
ناکامی پیش‌بینی نشده
پس از سال 2001، این دومین باری بود که جمهوریخواهان در قرن 21 با برتری نزدیک، اکثریت را به‌دست آوردند. اما به نوشته سی تی وی نیوز، پیروزی این دوره، شیرینی چندانی برای قرمزها نداشت چراکه آنها امیدوار بودند با توجه به تنزل محبوبیت جو بایدن و تورم فزاینده امریکا، با تسلط کامل بر کنگره بتوانند رقیب را به چالش بکشانند. اما شرایط آن‌طور که می‌خواستند پیش نرفت. در مقابل دموکرات‌ها بازگشت باورنکردنی داشتند و برخلاف انتظار حتی توانستند آرای بخش‌های حومه‌ای از ویرجینیا تا مینه‌سوتا و کانزاس را نیز از آن خود کنند. به باور کارشناسان، بسیاری از جمهوریخواهان این پیروزی نصف و نیمه را به رفتارهای دونالد ترامپ ربط داده و او را به خاطر این خروجی فاجعه‌بار مورد نقد قرار می‌دهند. اما رئیس‌جمهور سابق امریکا بی‌توجه به این انتقادات و با وجودی که همچنان پرونده آشوبگری‌اش در کاخ کنگره پس از انتخابات 2020 باز است، برای سومین بار نیز برای ورود به کاخ سفید در سال 2024 نامزد شده است.
آغاز دردسر بایدن
با وجودی که اقدامات نابهنجار امثال ترامپ، از داخل جمهوریخواهان را با شکاف‌های بسیاری روبه‌رو کرده است اما این به معنای وضعیت مساعد برای دموکرات‌ها هم نیست، چراکه حتی کسب اکثریت مجلس نمایندگان با اختلاف بسیار نزدیک، با توجه به امکان تصاحب کمیسیون‌های کلیدی از سوی جمهوریخواهان، این قدرت را به آنها خواهد داد تا بتوانند لوایح مورد نظر بایدن را به چالش بکشانند و حتی پرونده‌هایی مانند پرونده فساد هانتر بایدن، پسر رئیس‌جمهور فعلی را نیز به جریان بیندازند. شرایطی که ناظران، آن را با عنوان بحران قانونگذاری برای امریکا نگران‌کننده خوانده‌اند. با این حال بایدن پس از اعلام نتایج گفت: «نتایج انتخابات کنگره نشان داد رأی‌دهندگان خواستار همکاری و حاکمیت هر دو حزب در کشور هستند. این انتخابات قدرتمندانه برگزار شد و نشان داد که دموکراسی امریکایی بازگشته است. رأی‌دهندگان با قدرت به تکذیب‌کنندگان، خشونت در انتخابات و تحقیر آن پاسخ منفی دادند.»
پایان حکمرانی پلوسی
با پیشتازی جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان، نانسی پلوسی 82 ساله پس از حدود دو دهه ریاست دموکرات‌ها در این مجلس از سمتش کناره‌گیری کرد. به نوشته رویترز او که قدرتمندترین نماینده دموکرات در کنگره و نخستین رئیس زن مجلس نمایندگان بود و تقابل‌های آشکار او با دونالد ترامپ هنوز در اذهان امریکایی‌ها مانده، پس از اعلام نتایج گفت: «من هرگز تصور نمی‌کردم روزی بتوانم رئیس مجلس نمایندگان شوم، اما حالا پس از سال‌ها حضور در این سمت، به‌دنبال ریاست دوباره بر دموکرات‌ها نیستم چراکه دیگر نسل جدید باید در این راه وارد عمل شوند.» پلوسی تا ژانویه و آغاز به کار کنگره جدید، در کرسی ریاست خواهد ماند. درعین حال به نوشته بی‌بی‌سی، مسئول دفتر سابق او معتقد است به احتمال بسیار او بیشترین تمرکز را بر مشاوره به کنگره و کاخ سفید خواهد گذاشت. انتظار می‌رود کوین مک کارتی، جمهوریخواه در ژانویه رئیس مجلس نمایندگان شود؛ موضوعی که به باور ناظران بایدن و تیمش را در دو سال باقیمانده در برابر مجلس 
پر سر و صدایی قرار خواهد داد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8056/4/633784/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها