قدرتنمایی کره شمالی برای امریکا


کره شمالی یک روز پس از پرتاب یک موشک، صبح دیروز نیز اقدام به پرتاب موشک بالستیک دیگری کرد که گفته شده است، قابلیت هدف قرار دادن خاک امریکا را داشته است. این موشک در آب‌های ساحلی شمال ژاپن فرود آمد.
به گزارش یورو نیوز، فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن این اقدام را «غیرقابل قبول» خواند و آن را محکوم کرد. به گفته او این موشک در آب‌های منطقه اقتصادی ژاپن و نزدیکی جزیره هوکایدو فرود آمده است. این موشک در حالی پرتاب شد که پیش از آن مقامات سئول درباره آن هشدار داده و اعلام کرده بودند، شواهد نشان می‌دهد، پیونگ‌یانگ قصد پرتاب موشکی را در روز جمعه دارد. کره جنوبی دیروز نیز پس از اینکه پیش‌بینی‌اش به وقوع پیوست، خواهان تحریم بیشتر کره شمالی شد. در همین حال به گفته یک مقام کاخ سفید، دیروز نیز کاملا هریس، معاون رئیس‌جمهور امریکا بنا داشت، در حاشیه اجلاس همکاری‌های اقتصادی آسیا-پاسیفیک با رهبران ژاپن، کره جنوبی، کانادا، استرالیا و نیوزیلند دیدار و با آنها در خصوص تهدیدهای موشکی کره شمالی گفت‌و‌گو کند.
با وجود خشم ژاپن، کره جنوبی و امریکا از پرتاب موشک از سوی کره شمالی، پیونگ‌یانگ اعلام کرده است که این اقدام را در واکنش به اتحادی که سران این سه کشور در گروه 20 علیه کره شمالی شکل دادند، انجام داده است. در همین ارتباط چوئه سون هوی، وزیر  خارجه کره شمالی روز پنجشنبه همزمان با شلیک یک موشک بالستیک از سوی کشورش رایزنی‌های اخیر رهبران این سه کشور، بر سر تقویت همکاری‌های نظامی میان خود را برای شبه‌جزیره کره خطرناک خوانده و محکوم کرده و هشدار داده بود، کشورش واکنش نظامی مناسبی به این دست تحریکات نشان خواهد داد.
این نخستین بار پس از سال ۲۰۱۷ است که کره شمالی دست به شلیک یک موشک بالستیک قاره‌پیما زده است. در آن زمان کره شمالی با توجه به توقف مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای به‌صورت یکجانبه تصمیم به تعلیق آزمایش‌ موشک‌های بالستیک دور گرفته بود. اکنون با این پرتاب جدید به نظر می‌رسد، کره شمالی قصد دارد بار دیگر این توانایی را به رخ بکشد که در صورت لزوم شهرهای امریکا را در معرض خطر حمله هسته‌ای قرار خواهد داد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8056/4/633785/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها