خاورمیانه


افشاگری رسانه فرانسوی از افزایش اعدام‌های عربستان

خبرگزاری فرانس پرس فرانسه با انتشار گزارشی فاش کرد آمار اجرای احکام اعدام در عربستان در مقایسه با سال گذشته تا دو برابر افزایش یافته؛ موضوعی که خشم حامیان حقوق بشر را برانگیخته است.
به گزارش میدل ایست نیوز، براساس این گزارش شمار اعدام‌شدگان حاکمان سعودی از آغاز سال 2022، با تجمیع آمارهای رسمی اعدام توسط دولت عربستان، به 138 نفر رسیده است. این در حالی است که این آمار در سال 2021، 69 نفر بوده و یک سال پیش از آن نیز 27 نفر اعدام شده بودند. این آمار اعدام در حالی از سوی دولت عربستان منتشر شده است که این کشور روز پنجشنبه یک شهروند عربستانی و یک اردنی را به علت قاچاق قرص آمفتامین اعدام کرد و پیش از آن نیز دو شهروند پاکستانی به اتهام قاچاق هروئین به دار آویخته شدند. سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای پس از انتشار این اعدام‌ها اعلام کرد؛ این رفتار نشان می‌دهد عربستان به توقف داوطلبانه اعدام در پرونده‌های مربوط به مواد مخدر که  سال 2021 توسط شورای حقوق بشر عربستان تصویب شده بود، احترام نمی‌گذارد. در همین حال به نوشته تسنیم، محافل حقوق بشری از تصمیم قوه قضائیه عربستان برای افزایش مجازات واعظ منتقد حاکمان سعودی از 23 سال به 40 سال حبس خبر داده‌اند. به نوشته سعودی لیکس، این دومین بار است که دادگاه تجدید نظر ریاض، حکم شیخ خالد راشد را افزایش می‌دهد.


اتهام‌زنی آل خلیفه به فعال سیاسی

در حالی که قرار است، بزودی رئیس رژیم صهیونیستی به بحرین و پس از آن امارات سفر کند، یک فعال حقوق بشر در بحرین به دلیل اهانت به رژیم صهیونیستی و اعتراض به عادی‌سازی روابط دوباره محاکمه می‌شود. 
به گزارش العالم، هر چند مردم بحرین با هرگونه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی مخالف هستند، رژیم آل خلیفه هرگونه انتقاد از این رژیم اشغالگر را جرم تلقی می‌کند و در همین راستا نیز عبدالهادی الخواجه، فعال برجسته بحرینی را به اتهام انتقاد از سیاست‌های رژیم صهیونیستی متهم کرد. بر اساس این گزارش ،عبدالهادی الخواجه که 16 نوامبر 2011 پس از رهبری تظاهرات مسالمت‌آمیز بازداشت شد حداقل با سه اتهام جدید روبه‌رو خواهد شد. تصمیم ناگهانی مقامات بحرین برای تشکیل چندین اتهام به‌طور همزمان علیه الخواجه می‌تواند به عنوان یک اقدام انتقام‌جویی آشکار تلقی شود. این اتهامات عبارتند از:  اعتراض به وضعیت زندان «جو» آل خلیفه، توهین به رژیم صهیونیستی و تحریک به سرنگونی دولت. اتهام اول به روز چهارشنبه گذشته بر می‌گردد که الخواجه به اتهام شکستن صندلی پلاستیکی در زندان بدنام جو در دادگاه جزایی حاضر شد. اتهام دوم علیه الخواجه توهین به اسرائیل و در اصل دشمن است. الخواجه به دخترش، زینب، گفته است که در 30 مارس 2022، علیه توافق عادی‌سازی روابط با اسرائیل شعار داده است. سومین اتهامی که علیه الخواجه مطرح می‌شود، تحریک علیه سرنگونی دولت آل خلیفه است. پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده الخواجه در خصوص این پرونده به دادسرای عمومی احضار شود.


حمله به پایگاه امریکا در سوریه

پایگاه نیروهای امریکایی در شرق سوریه هدف حمله قرار گرفت.به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، فرماندهی مرکزی امریکا (سنتکام) با تأیید حمله بامداد دیروز به پایگاه نیروهای امریکا در میدان نفتی العمر در شرق سوریه مدعی شد این حمله هیچ‌گونه تلفات و خساراتی نداشته است.
سنتکام با این حال در بیانیه خود اذعان داشته است این حملات، نیروهای ائتلاف بین‌المللی و غیرنظامیان را به خطر انداخته و ثبات سوریه و منطقه را تضعیف می‌کند. میدان نفتی العمر یکی از بزرگ‌ترین میادین نفتی سوریه است که تحت اشغال نظامیان امریکایی قرار دارد. در همین حال خبرها از سوریه حاکی است، همزمان با بازگشت آرامش به این کشور، فیصل المقداد وزیر خارجه این کشور به دهلی‌نو پایتخت هند سفر کرده است. هدف از این سفر 5 روزه تقویت روابط سیاسی - اقتصادی و گفت‌و‌گو درباره آخرین تحولات سیاسی و مسائل دوجانبه اعلام شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8056/4/633787/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها