رشد ۵۵ درصدی مبادلات تجاری ایران و مجارستان


سند پروتکل سومین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و مجارستان به امضای وزیر اقتصاد ایران و وزیر خارجه مجارستان رسید.
به گزارش شادا، دو طرف بر رشد ۵۵ درصدی مبادلات تجاری دو کشور در فاصله اجلاس دوم و سوم کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی تأکید کردند که نشان‌دهنده اهمیت این کمیسیون است. در حوزه کشاورزی دو کشور توافق‌های مهمی داشتند که قرار شد سه سند همکاری در حوزه کشاورزی، بهداشت دام و قرنطینه گیاهی را در آینده نزدیک امضا کنند. در حوزه تبادل دانشجو با توجه به توافقات قبلی مجارستان برای اعطای 100 بورسیه به دانشجویان ایرانی توافق کرده بود که تاکنون بیش از ۶۰۰ دانشجو درخواست استفاده داده‌اند. وزیر اقتصاد کشورمان در پایان این اجلاس از برنامه دو کشور برای افزایش سطح همکاری‌های اقتصادی دو کشور به 100 میلیون یورو خبر داد. خاندوزی با اشاره به نقش دانشجویان دو کشور به عنوان سفیران فرهنگی ابراز امیدواری کرد دانشجویان مجار بیشتری به ایران سفر کنند. وزیر اقتصاد افزود که ایران و مجارستان دو کشور با مواضع بسیار نزدیک در حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی هستند. خاندوزی گفت: پیام کمیسیون مشترک دو کشور منحصر به اقتصاد نیست و دو کشور می‌توانند در رفع معضلات منطقه همکاری کنند.
نشست مشترک فعالان اقتصادی ایران و مجارستان با حضور وزیر اقتصاد
وزیر امور اقتصادی کشورمان در نشست تجار و فعالان اقتصادی ایران و مجارستان که پنجشنبه در بوداپست برگزار شد، از رتبه اول ایران در ذخایر هیدروکربوری در جهان خبر داد.
خاندوزی گفت: شرکت‌های صنعتی بزرگ مجارستان می‌توانند از این فرصت استفاده کرده و با توجه به حمایت دو دولت از روابط تجاری بر حجم مبادلات بیفزایند.وی ایران را کشور دهم جهان از لحاظ جذابیت‌های گردشگری نام برد و از گردشگران مجار برای سفر به ایران دعوت کرد.
وی برنامه ایران برای توسعه ظرفیت‌های حمل ونقل، آب، انرژی، کشاورزی و تولید را برای فعالان اقتصادی مجار تشریح کرد و در پایان از میزبانی کشور مجارستان قدردانی کرد.
ارتقای روابط اقتصادی ایران و مجارستان
وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان در سفر به مجارستان با وزیر دارایی این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد؛ در این دیدار دو طرف بر ارتقای روابط اقتصادی، مالی و بانکی دو کشور تأکید کردند.
خاندوزی که برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات کشور مجارستان به این کشور سفر کرده در اولین روز حضور خود در بوداپست با میهای وارگا معاون نخست‌وزیر و وزیر دارایی مجارستان ملاقات و در خصوص تقویت روابط دوجانبه گفت‌و‌گو و تبادل‌نظر کرد.
در این ملاقات که در محل ساختمان وزارت دارایی مجارستان برگزار شد، دو طرف بر اهمیت ارتقای همکاری‌های اقتصادی، مالی و بانکی تأکید کردند و مبادله هیأت‌های سیاسی و اقتصادی را پشتوانه مستحکمی برای تقویت روزافزون مناسبات ارزیابی کردند.
وزیر اقتصاد کشورمان با تشریح دیدگاه‌های سیاسی و بین‌المللی و بیان ظرفیت‌های همکاری‌های اقتصادی، تجاری و مالی جمهوری اسلامی ایران بر اراده مقامات کشورمان نسبت به تقویت روزافزون روابط دوجانبه تأکید کرد. وی مناسبات دوجانبه ازجمله دیدارها و گفت‌و‌گوهای بین وزرای امور خارجه، اقتصاد و دارایی و کشاورزی طرف ایرانی با همتاهای مجاری و برگزاری سومین کمیسیون مشترک اقتصادی را نشانه عزم راسخ ایران نسبت به تقویت روابط با کشور مجارستان دانست. در این دیدار همچنین وارگاه، معاون نخست‌وزیر مجارستان طی اظهاراتی با اشاره به تحولات اخیر بین‌المللی، اعمال تحریم‌های ناعادلانه را موجب بی‌ثباتی و ازبین برنده تفاهمات و همکاری میان کشورها توصیف کرد و ضمن تأکید بر تقویت صلح و حل و فصل مسائل از طریق مذاکره بر اهمیت روابط دوجانبه مجارستان با کشورمان تأکید کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8056/7/633790/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها