«ایران» از نحوه هزینه‌کرد اعتبار سفرهای استانی گزارش می‌دهد

پرداخت 60 هزار میلیارد تومان به طرح‌های دور نخست سفرهای استانی


آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» در دوران انتخابات تأکید کرده بود که اهل نشستن در اتاق‌های پاستور و رصد و مدیریت مانیتوری نیست و سنت سفرهای استانی را البته با اصلاح نقاط ضعف آن آغاز خواهد کرد. سفر به ۳۱ استان ایران در کمتر از یک سال، دستاورد قابل تأملی برای رئیس‌جمهوری است که در یکی از سخت‌ترین شرایط کشور، مدیریت آن را به عهده گرفت. آیت‌الله رئیسی جز در معدود روزهایی، تمام آخرِ هفته‌های یک سال اخیر را در محروم‌ترین بخش‌های کشور گذراند.
سفرهای استانی رئیسی با رؤسای جمهور سلف خود متفاوت بود و به دلیل همین تفاوت‌هاست که شکستن رکورد و حضور در همه استان‌های ایران در کمتر از یک سال ممکن شد. سرعت؛ یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این سفرها و عامل ایجاد تفاوت اشاره شده است. پیش از آغاز هر سفر استانی نیازهای اساسی و عقب‌ماندگی‌های استان از سوی کارگروه مشخصی، شناسایی شده و بخشی از تصمیمات و اقدامات لازم برای رفع آن نیاز و اصلاح رویه در تهران گرفته و انجام شد که یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد سرعت اشاره شده بود. سفرها برخلاف رویه‌های پیشین فشرده و حداکثر ۲ روزه بود و تصمیم رئیس ‌جمهور مبنی بر برگزاری آن در روزهای تعطیل و آخر هفته گرچه خستگی بسیاری به وی و دولتش تحمیل می‌کرد اما تمرکز مورد نیاز به منظور انجام مسئولیت در مرکز را در روزهای کاری برای دولت فراهم می‌کرد.
بر همین اساس از نگاه بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس، سفرهای استانی در دولت سیزدهم دستاوردهای بسیاری به همراه داشته است. اما همانند گذشته موفقیت این سفرها مخالفانی هم دارد و با دستاویزهای مختلف تلاش می‌کنند این رویه دولت مردمی سیزدهم را تحت‌الشعاع قرار دهند. در همین راستا طی روزهای اخیر برخی رسانه‌ها از هزینه 17 میلیارد و 500 میلیون تومانی هر سفر استانی دولت سیزدهم خبر داده‌اند که ناشی از یک تقسیم ساده از اعداد و ارقامی است که در ردیف «برنامه حکمرانی امور قوه مجربه» در قانون بودجه سال جاری آمده است. این درحالی است که بر اساس اطلاعات ارائه شده از معاونت اجرایی رئیس جمهور هزینه سفرهای استانی بسیار کمتر از رقمی است که در این رسانه‌ها اعلام شده است به طوری که حتی سرجمع هزینه صورت گرفته برای کل سفرهای دور نخست استانی به هزینه ادعا شده برای یک سفر از سوی رسانه‌های منتقد دولت هم نمی‌رسد.
تکذیب هزینه ۱۷.۵ میلیارد تومانی هر سفر استانی رئیس‌جمهور
معاون اجرایی رئیس جمهور در واکنش به خبرسازی برخی رسانه‌ها درباره هزینه‌های سفرهای استانی رئیس جمهور، آن را دروغ محض خواند و تأکید کرد که سفرهای استانی رئیس جمهور و هیأت دولت با کمترین هزینه و نهایت صرفه‌جویی برگزار می‌شود. محسن منصوری در توئیتر خود در واکنش به خبرسازی برخی رسانه‌ها درباره هزینه‌های سفرهای استانی رئیس جمهور، نوشت: «دروغ محض! سفرهای رئیس جمهور و هیأت دولت با کمترین هزینه و نهایت صرفه جویی برگزار می‌شود. بدون شک سفرهای دولت سیزدهم جزو  کارآمدترین، مؤثرترین و کم هزینه‌ترین اقدامات دولت‌های بعد از انقلاب است. کینه‌ورزی و لجن‌پراکنی برخی رسانه‌ها حد و مرز ندارد.»
پرداخت 40 هزار میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی استان‌ها
با وجود اینکه دولت تمام تلاش خود را برای برگزاری کم هزینه سفرهای استانی به کار بسته، اما در تخصیص اعتبار مورد نیاز برای اجرای پروژه‌های عمرانی استان‌ها کم نگذاشته است. دولت با استفاده از تمام امکانات قانونی خود برای بودجه مورد نیاز طرح‌های نیمه تمام عمرانی و همچنین رفع مشکلات دیگر استان‌ها گام برداشته است. براساس اعلام سازمان برنامه و بودجه کشور، در سال گذشته رقمی معادل 19 هزار و 654 میلیارد تومان برای 5 هزار و 400 طرح استانی که به تصویب رسیده بود تخصیص داده است که این رقم در سال جاری افزایش قابل توجهی پیدا کرده به طوری که اعداد و ارقام نشان می‌دهد در هفت ماهه امسال تخصیص اعتبار طرح‌های عمرانی استانی به 40 هزار و 640 میلیارد تومان افزایش یافته است. بدین ترتیب در مجموع در دور نخست سفرهای استانی دولت سیزدهم برای 5 هزار و 400 مصوبه 60 هزار و 294 میلیارد تومان اعتبار پرداخت شده که البته این رقم تا پایان مهرماه سال جاری بوده است. 
آغاز دور دوم سفرها پس از اجرای مصوبات دور نخست
برخلاف دوره‌های قبلی، رئیس دولت سیزدهم تصمیم گرفته است که پس از به ثمر نشستن و رسیدن مصوبات دور نخست سفرها به حد قابل قبول، دور دوم سفرهای استانی آغاز شود. بر همین اساس معاون اجرایی رئیس‌جمهور مسئول پیگیری اجرای مصوبات سفرهای استانی شده است و با حضور در محل پروژه‌ها از کم و کیف آنها مطلع می‌شود. درهمین راستا در اواخر هفته گذشته معاون اجرایی رئیس‌جمهور با سفر به استان ایلام از تعدادی از پروژه‌های سفر آیت‌الله رئیسی به این استان، بازدید میدانی انجام داد و مصوبات سفر را پیگیری کرد. به گفته منصوری، در دور اول سفر رئیس جمهور به این استان حدود ۴ هزار و ۷۸۰ میلیارد تومان اعتبار اعم از عمرانی، تسهیلاتی و اعتباری در نظر گرفته شده است. در سفر اول رئیس جمهور به ایلام ۱۴۲ مصوبه شامل ۲۷۹ طرح مصوب شده که ۸۶ درصد طرح‌های سفر یا تکمیل شده یا در دست اجرا است. از ۲۷۹ طرح، ۱۰۹ طرح اجرایی و تکمیل شده و به بهره‌برداری رسیده است.
 ماجرا از کجا آغاز شد
پیش از ادعای هزینه‌کرد چند میلیاردی برای هر سفر استانی، رسانه‌های منتقد چندین بار چنین ادعایی را مطرح کرده‌اند. در فروردین سال جاری یک خبر جعلی درباره هزینه 800 میلیون تومانی استقبال از رئیس جمهور در سفر استانی به البرز منتشر شد. در همان زمان، سید ابراهیم رئیسی در پایان سفر یک‌روزه خود به استان البرز در نشست خبری و شورای اداری استان در واکنش به خبرسازی عده‌ای در مورد هزینه‌هایی که برای سفر به استان البرز صورت گرفته است، اظهار کرد: ابتدای سفر ما برگه‌ای در خصوص هزینه سفر پخش شد، همان طور که همگی شاهد بودید، بنده با مترو به استان سفر کردم. وی همچنین افزود: برای افطار هم در معیت امام جمعه و استاندار، میهمان سفره افطار دانشجویان دانشگاه خوارزمی کرج و در خوابگاه آنان بودیم، حالا این بحث هزینه‌ها چیست که مطرح می‌شود؟ نکند به اسم ما و کام دیگران باشد! 
همچنین پس از انتشار لایحه بودجه سال جاری نیز برخی رسانه‌ها از سه برابر شدن بودجه نهاد ریاست جمهوری انتقاد کردند که پس از توضیحات مقامات مسئول مشخص شد که این افزایش به دلیل تجمیع بودجه برخی نهادها در ردیف بودجه نهاد ریاست جمهوری و همچنین اعتبار سفرهای استانی بوده است. 
بودجه نهاد ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ مبلغی حدود ۵۳۰ میلیارد تومان بوده، اما در بودجه ۱۴۰۱ با اضافه شدن دو بند مهم به سرفصل بودجه ۱۴۰۱ نهاد (۱۰۱۰۰۰) این مبلغ به عدد هزار و 483 میلیارد تومان رسیده است. در این سرفصل یک بند با عنوان برنامه حکمرانی امور قوه مجریه وجود دارد که شامل تعهد به مصوبات سفرهای استانی است که در بودجه سال ۱۴۰۰ وجود نداشت. دولت سیزدهم مبلغ ۵۲۵ میلیارد تومان را برای مصوبات سفرهای استانی در نظر گرفته که در سرفصل بودجه نهاد ریاست جمهوری آمده است. 
در همین راستا مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز در پاسخ به شبهه افزایش چند برابری بودجه نهاد ریاست جمهوری گفته بود: «اولاً این رقم که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ درج شده، شامل تجمیع ردیف‌هایی مثل معاونت حقوقی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ستاد مبارزه با قاچاق مواد مخدر، معاونت امور زنان و ردیف‌های دیگر است. در حالی که در لایحه بودجه سال جاری و سال‌های قبل، این مجموعه‌ها در قالب ردیف‌های جداگانه می‌آمدند. ثانیاً اعتباری هم برای اجرای مصوبات سفرهای استانی در زیرمجموعه بودجه نهاد ریاست جمهوری دیده شده است.»
میرکاظمی تأکید کرده بود: علاوه بر کنترل و کاهش هزینه‌های جاری بخشی از همین بودجه هم برای حل مشکلات مردم، شهرها و روستاها در سفرهای استانی مصرف خواهد شد.
حال در تازه‌ترین خبرسازی، موضوع هزینه سفرهای استانی مطرح شده که آن هم ازسوی مقامات مسئول تکذیب شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8056/8/633792/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها