در هفت ماه نخست سال جاری واردات روغن نسبت به مدت مشابه پارسال 600 هزار تن کم شد

صرفه‌جویی 400 میلیون دلاری واردات روغن با اصلاح ارز ترجیحی


امین محمودی
خبرنگار

پس از اصلاح ارز ترجیحی مصرف روغن در سراسر کشور منطقی و قاچاق این کالای اساسی به همسایگان نیز متوقف شده است، از طرف دیگر قیمت روغن در بازار با کاهش محسوسی روبه‌رو شده است به طوری که بسیاری از فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای و خرده‌فروشی‌ها تخفیفات زیادی را برای فروش این محصول ارائه داده‌اند. با توجه به شرایط موجود بازار و واردات بموقع روغن و وفور این محصول در بازار هیچ مشکلی برای تنظیم بازار این محصول وجود ندارد، از همین رو  طی چند ماه اخیر تولیدکنندگان و کارخانجات تصفیه و بسته‌بندی روغن با هم بر سر کاهش قیمت و ارائه تسهیلات و تخفیفات ویژه به مشتریان خود رقابت می کنند. طبق آمارها سالانه ۱.۵ میلیون تن روغن خام نیاز است که بر اساس آمار شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران ذخایر روغن خام کشور نیز موجود است، اکنون ظرفیت ذخیره‌سازی روغن خام کشور در بخش خصوصی و دولتی بالغ بر یک میلیون و ۲۵۳ هزار تن است، اخیراً نیز با افزایش ۱۲۵ هزارتنی ظرفیت ذخیره‌سازی، مجموع ظرفیت ذخیره روغن خام کشور به یک میلیون و ۳۷۸ هزار تن خواهد رسید. از طرف دیگر تا قبل از اصلاح ارز ترجیحی، سرانه مصرف روغن خوراکی در ایران 21 کیلوگرم در سال بود در حالی که سرانه جهانی مصرف این ماده خوراکی 12 کیلوگرم است به همین دلیل بیشتر کارشناسان صنایع غذایی معتقدند اصلاح ارز ترجیحی بهترین تصمیم برای بازار این کالای اساسی بوده است به طوری که هم اکنون سرانه مصرف این محصول به 15 کیلوگرم برای هر ایرانی رسیده است. به طوری که میزان مصرف روغن در کشور قبل از تخصیص ارز 4200 تومانی کمتر از 5/1 میلیون تن بوده اما بعد از تخصیص ارز 4200 تومانی افزایش یافته و به طور متوسط 2 میلیون و 200 هزار تا 2 میلیون و 400 هزار تن روغن در کشور تولید و توزیع شده است، حال اما کارشناسان این حوزه معتقدند مصرف روغن کشورمان به مانند سال‌های قبل از تخصیص ارز ترجیحی برمی‌گردد.
واردات 755 هزار تن روغن به کشور
طی هفت ماهه نخست سال جاری 755  هزار و 574 تن روغن به ارزش یک میلیارد و 383 میلیون و 110 هزار دلار وارد کشور شده، این در حالی است که در هفت ماهه نخست سال 1400 حدود یک میلیون و 327 هزار و 173 تن روغن به ارزش یک میلیارد و 800 میلیون دلار وارد کشور شده بود. این آمار حاکی از آن است که واردات روغن در هفت ماهه نخست سال جاری نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته به لحاظ وزنی کاهش 43 درصدی و به لحاظ ارزشی کاهش 23 درصدی را به خود دیده است. از طرف دیگر این آمار نشان دهنده آن است که اصلاح ارز ترجیحی سبب شده که طی این بازه زمانی شاهد کاهش واردات 600 هزار تنی روغن خام به کشور و صرفه‌جویی 417 میلیون دلاری این محصول باشیم.
واردات روغن از 31 کشور دنیا
 یکی از مهم‌ترین تأکیدات کارشناسان اقتصادی برای انجام تجارت با دیگر کشورها تنوع‌سازی وارداتی است تا کشورمان در صورت تحریم توسط کشورهای دیگر یا قطع شدن روابط با کشوری بتواند با کشورهای دیگر مبادله تجاری داشته باشد. از این رو طی هفت ماهه نخست سال جاری روغن از مبادی کشورهای اتریش، آذربایجان، اسپانیا، اسلواکی، امارات، اندونزی، ایرلند، ایتالیا، ایسلند، آرژانتین، آلمان، برزیل، بلژیک، تایلند، تایوان، ترکیه، چین، دانمارک، رومانی، سنگاپور، سوئیس، روسیه، فرانسه، فیلیپین، قزاقستان، کانادا، مالدیو، مالزی، مجارستان، هلند، هند و هنگ‌کنگ به ایران وارد شده که این امر نشان دهنده آن است که مبادی وارداتی کشورمان نسبت به ماه گذشته تغییری نکرده است.
کمبودی در بازار وجود ندارد
محمد جعفری، کاهش تقاضا و مصرف منطقی روغن در بازار را علت اصلی کاهش واردات روغن خام، دانه‌های روغنی و کنجاله نسبت به سال قبل دانست و گفت: بخشی از واردات روغن خام، دانه‌های روغنی و کنجاله در گمرکات مانده و هنوز ترخیص نشده است. اما با این حال هیچ کمبودی در بازار وجود ندارد. دبیر انجمن صنفی روغن کشی گفت: تعرفه واردات طی سال‌های گذشته توسط دولت به گونه‌ای تنظیم می‌شد که حمایت از طرح توسعه کشت دانه‌های روغنی در داخل و تولید و اشتغال باشد که تناسبی میان تعرفه واردات دانه، کنجاله و روغن خام برقرار بود و دانه‌های داخلی به طور کامل توسط کارخانجات خریداری و کارخانجات روغن کشی می توانستند با این ظرفیت معقول کار انجام دهند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8056/9/633795/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها