گزارش «ایران» از روند کاشت گندم در مناطق مختلف کشور

پیشتازی مناطق سردسیر در کشت گندم


نفیسه امامی
خبرنگار

با آغاز سال زراعی 1402-1401، فصل کاشت گندم در کشور آغاز شد و بخش عمده کاشت این محصول استراتژیک در استان‌های سردسیر کشور نظیر اردبیل، کردستان و کرمانشاه به‌صورت دیم انجام گرفت که تا پایان ماه سال‌جاری، کشت آن به اتمام می‌رسد. در استان‌های مرکزی و جنوب‌غربی هم بیش از ۶۰ درصد کشت و در استان‌های جنوبی مانند خوزستان و سیستان و بلوچستان بیش از ۳۰ درصد عملیات کشت گندم انجام شده و در حال انجام است. فصل برداشت گندم در کشور، همه‌ساله از اوایل بهار در استان‌های گرمسیر آغاز شده و در نهایت در استان‌های سردسیر به پایان می‌رسد. به علت گرماخیز بودن برخی از شهرها، برداشت گندم زودتر انجام می‌گیرد و خرید هم زودتر به اتمام می‌رسد اما بخشی دیگر از شهرستان‌ها با وجود آب و هوای سرد برداشت دیرتری خواهند داشت.
خرید تضمینی گندم از کشاورزان تا پایان شهریورماه ادامه دارد اما اگر کشاورزی حتی تا پایان شهریورماه برداشت گندم داشته باشد، با تحویل به سیلوها به نرخ خرید تضمینی محصول خود را می‌فروشد.
دولت در اقدامی هوشمندانه به جای هزینه برای واردات گندم که دچار جهش قیمت طی یک سال گذشته شد، قیمت خرید تضمینی را منطقی کرد تا کشاورز را ترغیب به تولید بیشتر و در نهایت افزایش ذخایر گندم کند. دولت با تعیین قیمت 11 هزار و 500 تومان برای سال قبل و 13 هزار تومان برای سال زراعی جدید، تولید را به حجم بالاتر و با کیفیت بیشتر رسانده است تا زمینه برای رسیدن به خودکفایی را محقق کند. عطاءالله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران به استقبال کشاورزان از کاشت گندم با توجه به قیمت ۱۳ هزار تومانی خرید تضمینی در هر کیلو گندم اشاره کرده و گفته است: «امسال ۵۰۰ هزار هکتار به سطح زیر کشت گندم دیم اضافه شد و از ۴ میلیون به ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار افزایش یافته است.» به گفته هاشمی، افزایش تولید در بخش گندم آبی با توجه به محدودیت‌هایی که در بخش تأمین منابع آبی وجود دارد، افزایش تولید در واحد سطح و ارتقای بهره‌وری انجام می‌گیرد.
هاشمی وضعیت پراکنش بارش‌ها را تا به امروز مناسب ندانست اما اظهار امیدواری کرده است بارش‌های خوبی در ماه‌های آتی صورت بگیرد تا با تأمین تغذیه و کود مناسب بتوان عملکرد خوبی داشت و به خوداتکایی رسید.
کشت قراردادی یکی از انواع کشت و به نفع تولید است که با اجرای این طرح کود و بیمه در اختیار کشاورز قرار داده می‌شود و هزینه آن بعد از برداشت محصول از حساب کشاورز کسر می‌شود. کشت قراردادی 2میلیون هکتار مزارع گندم آبی علاوه بر افزایش تولید، عملکرد در واحد سطح و درآمد کشاورزان، نیاز کشور به واردات این محصول را کاهش خواهد داد. همچنین در طرح جهش تولید در دیم‌زارها که با مشارکت وزارت جهاد کشاورزی و ستاد اجرای فرمان امام اجرا شد، در سطح 4 میلیون و 200 هزار هکتار از دیم‌زارهای 21 استان اجرا شده است. در شرایطی که متوسط تولید گندم دیم در کشور یک‌هزار و ۱۰۰ کیلوگرم در هکتار است، این میزان در سال پنجم اجرای طرح جهش تولید به یک‌هزار و ۴۵۰ کیلوگرم در هکتار افزایش خواهد یافت. با توجه به روند قابل قبول تولید و برداشت گندم و هدفگذاری‌‌ای که برای تولید گندم در کشور انجام گرفته است، پیش‌بینی می‌شود که در سال آینده با خرید 9 میلیون تن گندم به خودکفایی در تولید گندم مورد نیاز خبازی دست پیدا کنیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8056/9/633796/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها