ایجاد نخستین دفتر میراث‌بانی در کاشان

چراغ اول در روستای پنداس روشن شد


نیلوفر منصوری
خبرنگار

​​​​​​​

چند روستای کاشان برای شکل‌گیری «دفتر میراث‌بانی» در نظر گرفته شده‌اند که چندی پیش نخستین دفتر میراث‌بانی در روستای پنداس کاشان افتتاح شد و در آینده نزدیک، دومین و سومین دفتر میراث‌بانی هم افتتاح می‌شود.
به گزارش «ایران»، نخستین دفتر میراث‌بانی برای برنامه‌ریزی توسعه گردشگری روستایی کاشان، اخیراً توسط رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان تعریف شده تا از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بکر و دست نخورده مناطق روستایی کاشان برای پذیرش گردشگر و توریست استفاده شود. برنامه‌ریزی صورت گرفته، هم به نفع بومیان و روستانشینان منطقه به جهت تشکیل بازار کار جدید تمام خواهد شد و هم مقاصد جدید سفرهای داخلی را پیش روی طبیعت‌گردان، گردشگران و توریست‌ها قرار می‌‌دهد.
 
جذابیت روستاهای اصیل و بکر
در هیاهوی دنیای مدرن، شهرهای بزرگ با بزک دوزک و شور و حال و هیجان، چنان گردشگران را شیفته خودشان می‌کنند که حتی در قصه‌ها و داستان‌ها هم نظیرش یافت نمی‌شود. اما در این میان، پرسه در زیبایی‌های اصیل و بکر روستاها و ساکنان دهکده‌ها می‌تواند جذابیت خاص دیگری داشته باشد. توسعه گردشگری روستایی تیری با دو نشان است که هم جنبه اقتصادی و افزایش درآمد روستایی را رونق می‌دهد و هم باعث پویایی و نشاط اجتماعی در این جوامع می‌شود.
معاون مدیر کل و رئیس اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی شهر کاشان در گفت‌و‌گو با «ایران»، معتقد است که میراث روستایی در کشور مورد غفلت واقع شده است و ایجاد دفاتر میراث‌بانی روستایی به ‌عنوان یک طرح سراسری در همه نقاط ایران می‌‌تواند با کمک مردم، مانع از بین رفتن پتانسیل‌های تاریخی و گردشگری و صنایع‌دستی روستاها شود.
به گفته احمد دانایی‌نیا، اگر مسئولان به‌طور جدی برنامه‌ریزی کنند، روستائیان ظرفیت و قابلیت‌های لازم برای تأمین اقتصاد و درآمدهای خود را دارند. روستای پنداس شرایط لازم برای توسعه روستایی و دفتر میراث‌بانی روستایی را دارد و می‌تواند مبین این موضوع باشد که روستاها قلب تپنده شهرها هستند.
وی با بیان اینکه روستای پنداس یکی از روستاهای بسیار غنی در جنوب غرب منطقه کاشان است، می‌گوید: با توجه به گستردگی شهرستان کاشان و تنوع آثار، ابنیه و بافت‌های تاریخی آن باید از ظرفیت مردمی در بحث حفاظت استفاده کنیم. همین مسأله تشکیل دفاتر میراث‌بانی را الزامی می‌کند. بسیاری از بومیان و روستائیان هم تحصیلات دانشگاهی مرتبط با حوزه میراث فرهنگی و گردشگری را دارند که حضورشان در این زمینه بسیار کارساز است.
 
میراث‌بانی؛ چراغ همیشه روشن
دفتر میراث‌بانی، به عنوان یکی از پروژه‌های میراث فرهنگی کشور، در تلاش است که رابطی بین میراث فرهنگی و اتفاقات صورت گرفته در یک منطقه خاص باشد. دفتری برای برنامه‌ریزی، مرمت پروژه‌های میراث فرهنگی، گردشگری، احیای بافت‌های تاریخی و محلی و رسیدگی به تخلفات صورت گرفته در منطقه از اعم کارهای این دفتر است.
تعبیر رئیس میراث فرهنگی شهرستان کاشان، از دفاتر میراث‌بانی؛ «چراغ همیشه روشن» فعالان میراث فرهنگی و گردشگری در روستاهاست که علاقه‌مندان، دوستداران آثار تاریخی و تحصیلکردگان محلی با تعامل و ارتباط مستمر با اداره میراث فرهنگی برای صیانت از داشته‌‌های تاریخی و بومی خود تلاش می‌کنند تا با جذب گردشگران موجب رونق اقتصادی و مهاجرت معکوس به روستا شوند.
دانایی‌نیا به بازدیدهای هفتگی روستایی اشاره می‌کند و می‌افزاید: دو کارگروه گردشگری در میراث فرهنگی کاشان تعریف شده است. کارگروه گردشگری روستایی و کارگروه گردشگری بافت شهری کاشان، جزو برنامه‌هایی است که در بازدیدهای هفتگی ایجاد شده‌اند. در این بازدیدها با مردم و اهالی منطقه صحبت می‌کنیم و از مشکلات و نقطه نظرات آنان آگاه می‌شویم. به گفته او در این بازدیدها و گفت و شنودها، پروژه‌های روستایی بسیاری کلید می‌خورد. به همین جهت بخش خصوصی در این زمینه درگیر و سرمایه‌گذاری برای مرمت بناهای تاریخی، بقاع متبرکه و تاریخی، قلعه‌ها، مساجد تاریخی و معابر برای مرمت‌شان برنامه‌ریزی می‌شود.
 
فعال کردن زیرساخت‌ها با جیب خالی
به اعتقاد رئیس میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی کاشان، اگر برنامه‌ریزی مدونی در روستاها به لحاظ جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، مباحث مردم شناسی و غیره صورت بگیرد، اکثریت روستاهای ما دارای این قابلیت و ظرفیت هستند که بازدیدکننده و توریست را مستقلاً از اقصی نقاط کشور و دنیا به سمت خودشان جلب کنند و به این ترتیب گردشگر به جای اینکه در شهر تمرکز داشته باشد در سطح منطقه پخش می‌شود و از همه قابلیت‌های منطقه به نحو مطلوب استفاده می‌کند.
دانایی‌نیا به استفاده از ظرفیت مردم روستا معتقد است و می‌گوید حتی با دست خالی هم می‌توان پروژه‌های بسیاری را برای جذب گردشگر در روستاها ایجاد کرد. چنانچه او می‌گوید که دفتر میراث‌بانی را با دست خالی اما با برنامه شروع کرده است: امکانات دولتی بسیار محدودی در اختیار ما قرار دارد و به لحاظ سرمایه و پشتیبانی مالی محدود هستیم به همین جهت می‌توانیم از ظرفیت و توان روستائیان استفاده کنیم. روستائیان از ما چیز خاصی نمی‌خواهند. آنها از ما طرح، حمایت و نظارت فنی می‌خواهند. دفتر اول میراث‌بانی و فعالیت مردمی موجب شد که روستائیان وشقان مرکزی، استرک و جوشقان قالی؛ ایجاد دفتر دوم و سوم میراث‌بانی را هم به ما پیشنهاد بدهند تا از ظرفیت متخصصان روستایی استفاده کنیم.
به اعتقاد رئیس میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی کاشان، قطعاً وقتی چراغ‌های دفاتر میراث‌بانی در مناطق مختلف شهرستان کاشان گسترده باشد این امیدواری وجود دارد که بتوانیم زیرساخت‌های گردشگری منطقه را هم فعال کنیم و به سمتی حرکت کنیم که شعار اقتصاد غیرنفتی از حوزه میراث فرهنگی محقق شود و در این زمینه هم بتوانیم موفق عمل کنیم.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8056/15/633820/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها