ایران زمین


اجرای راه‌آهن کرمانشاه- خسروی شتاب گرفت

با اختصاص ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار به طرح راه‌آهن کرمانشاه - خسروی، عملیات اجرایی این طرح شتاب گرفت.
«مهرداد آهکی»، مدیرکل راه و شهرسازی کرمانشاه با بیان اینکه احداث راه‌آهن کرمانشاه به خسروی یکی از اولویت‌های دولت در استان است به ایرنا گفت: با اتمام این خط، راه‌آهن کرمانشاه از طریق اسلام‌آباد غرب به مرز خسروی اتصال پیدا خواهد کرد. در سفر رئیس‌جمهور به استان کرمانشاه در سال‌جاری اعتبار خوبی برای تکمیل این طرح اختصاص پیدا کرد که می‌تواند عملیات اجرایی آن را شتاب ببخشد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه اظهار داشت: مسیر ریلی کرمانشاه به مرز خسروی ۲۶۰ کیلومتر طول دارد که عمده عملیات اجرا شده در این خط به طول ۱۰۰ کیلومتر در مسیر کرمانشاه به اسلام آبادغرب است که زیرسازی آن تا کنون ۸۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
آهکی تأکید کرد: راه‌آهن کرمانشاه - خسروی علاوه بر برخورداری از کارکرد مسافری، می‌تواند نقش مهمی در حمل بار داشته و چهره اقتصاد استان را دگرگون کند. وی با بیان اینکه این پروژه خطوط ریلی کشور را به عراق و سپس بندر «لاذقیه» در سوریه و اروپا متصل کرده است، افزود: با توجه به موقعیت ممتاز تجاری مرزهای رسمی خسروی و پرویزخان در شهرستان قصرشیرین، تلاش می‌شود این خط ریلی با اولویت تجاری و بازرگانی در کمترین زمان ممکن اجرایی شود. این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در همین راستا مراحل آماده‌سازی و ترمیم مسیر ریلی کرمانشاه به تهران نیز به منظور کاهش مدت زمان سیر قطار در این مسیر در دست اجراست که با اتمام آن، سرعت قطارهایی که در این مسیر تردد خواهند کرد از ۶۰ کیلومتر فعلی به ۱۰۰ کیلومتر افزوده خواهد شد.

عرضه زعفران بهاباد به نام زعفران اسپانیا

نبود کارخانه بسته‌بندی و فرآوری محصول زعفران در شهرستان بهاباد یزد باعث شده این محصول به کشور اسپانیا صادرشود و در دیگر کشورهای جهان به نام زعفران اسپانیا به فروش برسد.
«عباس حاجی‌حسینی»، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی یزد با اشاره به اینکه سطح زیر کشت زعفران در استان 734 هکتار است، گفت: شهرستان بهاباد،با 350 هکتاربیشترین سطح زیر کشت زعفران را دارد و پیش‌بینی می‌شود در سال زراعی جاری کشاورزان از هر هکتار 2 تن زعفران برداشت کنند.
وی با بیان اینکه عملکرد محصول زعفران در بهاباد 4.5 کیلوگرم در هکتار است، افزود: ثبت برند زعفران استان، ترویج جایگزینی کشت زعفران به عنوان محصول کم آب و ارتقای سطح کیفی و کمی زعفران از مهمترین هدف برگزاری جشنواره زعفران بوده که اخیراً در استان برگزار شده است.
 حاجی حسینی با بیان اینکه شبکه تعاونی روستایی بازویی قوی برای کشاورزان است، افزود: سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با وجود کمبود آب مورد نیاز، در زمینه کشت محصولات کشاورزی تدابیری جدید اندیشیده که آموزش به متولیان کشاورزی در اولویت اول قرار دارد.
«علیرضا تیموری» فرماندار بهاباد نیز در این زمینه گفت: آنچه زعفران بهاباد را در گمنامی نگه داشته و کمتر کسی گمان می‌برد که بهاباد در دل کویر یزد مرغوب‌‌ترین زعفران را دارد، عدم‌ فرآوری این محصول، نبود برند مناسب و اطلاع‌رسانی ناکافی در این زمینه است.
فرماندار بهاباد در این‌‌باره گفت: متأسفانه به‌ دلیل نبود کارخانه بسته‌بندی و فرآوری محصول زعفران در این شهرستان، این محصول به کشور اسپانیا صادر می‌شود و در دیگر کشورهای جهان به نام زعفران اسپانیا به فروش می‌رسد.

تخصیص اعتبار برای مبارزه با آفات کشاورزی در هرمزگان

«مهدی دوستی»، استاندار هرمزگان با تأکید بر لزوم رصد و پایش مستمر آفات و بیماری‌های تهدیدکننده کشاورزی در استان گفت: اعتبارات استانی برای مبارزه با مگس میوه مدیترانه‌ای و سوسک سرخرطومی حنایی تخصیص داده می‌شود.
 دوستی با تأکید بر لزوم تلاش در جهت تأمین امنیت و سلامت محصولات کشاورزی در گفت‌و‌گو با «ایرنا» اظهار داشت: رصد و پایش مستمر آفات و بیماری‌هایی که کشاورزی استان را تهدید می‌کند مورد تأکید است و با توجه به اینکه در حال حاضر مگس میوه مدیترانه‌ای و سوسک سرخرطومی حنایی، مرکبات و نخیلات استان را در معرض تهدید قرار داده است پیگیری تخصیص اعتبارات ملی به منظور ردیابی و مبارزه با این آفات در دستور کار قرار می‌گیرد و برای این مهم از اعتبارات استانی نیز تخصیص بودجه خواهیم داشت. نماینده عالی دولت در استان هرمزگان در بررسی روند طولانی ‌شدن اخذ مجوز آزمایشگاه‌های معین برای تطبیق سموم در محصولات کشاورزی، تأکید کرد: شکایت سازمان غذا و دارو به‌دلیل اطاله در صدور مجوزهای مورد نیاز به بازرسی نهاد ریاست جمهوری ارسال خواهد شد. وی با اشاره به ظرفیت بندرلنگه در جهت توسعه صادرات محصولات کشاورزی به مقصد بندر حَمَد قطر، تصریح ‌کرد: کارهای بزرگی برای توسعه ظرفیت‌های بندری شهرستان بندرلنگه تعریف شده که احداث بندرگاه جدید، الحاق یک هکتار به بندرگاه فعلی، اختصاص ۱۰۰هکتار زمین برای احداث پارکینگ کانتینری و احداث پروژه کمربندی بندرلنگه از جمله این طرح‌ها است که وضعیت این بندر را برای صادرات محصولات کشاورزی مطلوب‌تر خواهد کرد.
دوستی با تأکید بر لزوم اصلاح گلوگاه‌هایی که سرعت حرکت صادرکنندگان و بخش خصوصی را می‌گیرد، گفت: در خصوص ترانزیت در بندر شهید رجایی اصلاحات قابل توجهی اعمال شده که رویه‌ها را در ترانزیت از ۴۸ ساعت به 3 تا 5 ساعت کاهش داده است.

مشارکت ۱۰۰ درصدی خیرین خراسان جنوبی برای مدرسه‌سازی

 بنا بر اعلام مسئولان خراسان جنوبی تمام کلاس‌های درس در این استان با مشارکت خیرین ساخته شده است.
«محمود چاووشان»، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی در این زمینه در گفت‌و‌گو با ایسنا اظهار داشت : تعهدات خیرین مدرسه‌ساز در استان از ۱۴ سال گذشته تاکنون به ۳۴۳ میلیارد تومان رسیده که با تعهدات جدید، ۱۰۰ درصد کلاس‌های درس با مشارکت خیرین ساخته می‌شود. وی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد خیرین مدرسه‌ساز در خراسان جنوبی غیربومی هستند، افزود: در حال حاضر ۸۰۵ خیر مدرسه‌ساز در استان فعالیت دارند که ۶۸۷ غیرحقیقی و بقیه حقوقی هستند.
چاووشان با بیان اینکه در راستای اجرایی شدن سند تحول بنیادین اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی با جذب اعتبارات استانی، ملی و خیرین در زمینه توسعه و ساخت مدارس استان گام برمی‌‎داریم، تصریح کرد: سال گذشته از ردیف اعتبارات دولتی نیز ۲۵۰ میلیارد تومان به مدرسه‌سازی تخصیص یافت که نسبت به سال ۹۹ رشد حدود ۱۳۲ درصدی داشته است.
وی یادآور شد: با توجه ویژه استاندار در جشنواره سال گذشته ۸۶ میلیارد تومان از تعهدات خیرین مدرسه‌ساز استان تخصیص یافت که جهش ۷۰ درصدی را شاهد هستیم؛ امسال نیز ۷۸ میلیارد تومان از محل ردیف‌های دولتی تخصیص نقدی اعتبار در بحث مدرسه‌سازی برای استان داشته‌ایم.
مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس خراسان جنوبی گفت: تاکنون ۶۴۳ مدرسه و ۲۳۴ سالن، خوابگاه و نمازخانه با مشارکت خیرین در خراسان جنوبی احداث شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8056/15/633822/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها