اخبـــــار


معاون وزیر بهداشت عنوان کرد
سیاستگذاری دارویی در کشور براساس بار بیماری‌ها

معاون وزیر بهداشت، با اشاره به تجویز و مصرف غیرمنطقی دارو در کشور، گفت: لازم است سازمان  غذا و دارو بر مبنای بار بیماری‌ها سیاستگذاری داشته باشد.
یونس پناهی افزود: دارو در حوزه‌های تولید، توزیع و تجویز در دنیا گایدلاین دارد و در کشور ما نسبت به این محصول کم لطفی می‌شود و با توجه به اهمیتی که این کالا دارد، لازم است از این محصول بخوبی استفاده کنیم.
پناهی افزود: معاونت آموزشی می‌تواند کمک کند ما در حوزه تجویز دارو، شواهد معقول و منطقی داشته باشیم. همچنین در زمینه مصرف دارو، همه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در اختیار معاونت درمان هستند و این معاونت هم می‌تواند در مصرف تجویز منطقی دارو کمک کند. ضمن اینکه بخشی از این موضوع نیز به معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت برمی‌گردد. وی با بیان اینکه یکی از جدی‌ترین موضوعاتی که در دنیا برای تصمیم‌گیری در حوزه سلامت انجام می‌شود، توجه به بار بیماری‌ها است، گفت: از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۷ مقایسه‌ای انجام شده و بررسی‌ها نشان داده که رفتار بیماری‌ها در این مدت به شدت تغییر کرده است. بیماری‌های قلبی - عروقی، نورولوژی، سرطان و… با این مدل تغییر داشته‌اند. برای مثال در حال حاضر سرطان سومین علت مرگ و میر در ایران است در حالی که در سال ۱۹۹۰ هشتمین علت بود. این نشان می‌دهد که لازم است سازمان غذا و دارو بر مبنای بار بیماری‌ها سیاستگذاری داشته باشد. پناهی، نسخه یکسان پیچیدن برای همه کشور را اقدامی نامناسب دانست و توضیح داد: اینکه یک تصمیم‌گیری کلی از بالا انجام شود، اقدامی از مد افتاده است، چون شرایط هر استان، فرهنگ، بار بیماری‌ها و غیره در استان‌های مختلف متفاوت است. بنابراین نمی‌توان در پایتخت برای همه استان‌ها تصمیم‌گیری کرد. وی افزود: ما در حوزه دارو دنبال این هستیم که تحقیق و توسعه در همه بخش‌های دارو انجام شود. برای مثال زیرساخت‌های ما برای جمعیت ۲۰، ۳۰ میلیونی دیده شده، اما اکنون ۸۰ میلیون نفر جمعیت داریم. امید به زندگی نیز افزایش یافته است. همین‌طور با افزایش سن، بیماری‌ها هم افزایش پیدا کرده است. بنابراین تحقیق و توسعه در همه بخش‌ها باید وجود داشته باشد. پناهی افزود: در دنیا درمان‌ها به سمت ژن درمانی و درمان‌های پیشرفته رفته‌اند که اثربخشی آنها بیشتر بوده است، بنابراین باید به این سمت حرکت شود. معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به بحث ضایعات دارویی گفت: این حجم بزرگ دارو، در کشور مصرف می‌شود، ولی در دنیا دارو به همین راحتی در اختیار بیمار قرار نمی‌گیرد چون نگهداری و نحوه مصرف دارو و غیره اهمیت زیادی دارد. وی به اهمیت بار بیماری‌ها اشاره کرد و گفت: حتی توزیع دارو در کشور هم باید براساس بار دارو باشد. بار بیماری حتی در استان‌های مختلف هم بررسی شده است. اینکه توزیع بیماری‌ها در کدام استان  بیشتر است، برای سیاستگذار هم خیلی مهم است.

محسن زارعی خبر داد
رتبه‌بندی معلمان در حال طی کردن مراحل ارزیابی

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش توضیحاتی درباره روند صدور احکام رتبه‌بندی معلمان ارائه و پیرامون زمان صدور رتبه معلمان گفت: ارزیابی هر همکار که انجام شود در کارپوشه هیأت ممیزه قرار می‌گیرد و با توجه به دریافت اطلاعات، به ترتیب انجام می‌شود و کاری نیست که دفعتاً انجام و برای همه معلمان، یک مرتبه و در یک زمان حکم صادر شود.
محسن زارعی در گفت‌و‌گو با ایسنا، درباره سیر رتبه‌بندی معلمان و مراحل انجام این کار که ماه‌هاست آغاز شده و همچنان به نتیجه نهایی نرسیده است اظهار کرد: امر ارزیابی مدارک و شایستگی‌های معلمان در جریان است و ارزیابان مشغول فعالیت هستند. مستنداتی که همکاران بارگذاری کردند توسط مدیران صحت سنجی و اصالت مدارک تأیید شده است. همکاران ارزیاب به همان اکتفا می‌کنند و صرفاً همان مدرک و میزان پوششی که به آن شایستگی می‌دهد را بررسی و تأیید می‌کنند. رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش ادامه داد: نمره‌ای برای هر شایستگی در قالب کارنامه تولید می‌شود و اعضای هیأت ممیزه به استناد نمره تولید شده، رتبه نهایی را تعیین می‌کنند و اگر مشکلی باشد دوباره به ارزیابی عودت می‌دهند. زارعی درباره زمان صدور رتبه همه معلمان گفت: ارزیابی هر همکار که انجام شود در کارپوشه هیأت ممیزه قرار می‌گیرد و با توجه به دریافت اطلاعات، به ترتیب انجام می‌شود و کاری نیست که دفعتاً انجام و برای همه یک مرتبه حکم صادر شود. وی افزود: تا هفته گذشته مدیران کار بررسی مستندات ۷۰۰ هزار نفر را انجام و ارزیابان پرونده ۶۰ هزار نفر را بررسی کرده بودند.

جدیدترین آمار کرونا در کشور
۴۷ بیمار جدید و ۳ فوتی

مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت از شناسایی ۴۷ بیمار جدید و ۳ فوتی بر اثر کرونا در ۲۴ ساعت منتهی به روز گذشته خبر داد.
تاکنون ۶۵ میلیون و ۱۳۳ هزار و ۹۷۴ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۵۴۱ هزار و ۸۴۹ نفر دوز دوم و ۳۱ میلیون و ۳۶۳ هزار و ۸۳۴ نفر، دوز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۵ میلیون و ۳۹ هزار و ۶۵۷ دوز رسید. در این بازه زمانی ۲۷ نفر از بیماران جدید بستری شدند و ۸۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.در حال حاضر صفر شهرستان در وضعیت قرمز، ۷ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۸۰ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۶۱ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

مدیرکل بهزیستی استان تهران خبر داد
تحویل ۲۵۰ کودک برای فرزندخواندگی طی ۸ ماه گذشته

مدیرکل بهزیستی استان تهران از تحویل حدود ۲۵۰ نفر از فرزندان بهزیستی به متقاضیان فرزندخواندگی از ابتدای سال تاکنون خبر داد.
 سمانه زمانی در بازدید از شیرخوارگاه حضرت رقیه(س) با بیان اینکه در استان تهران سه شیرخوارگاه وجود دارد که در سه شهرستان ری، شمیرانات و تهران قرار دارند، اظهار کرد: تعداد فرزندان در شیرخوارگاه‌ها عدد سیالی است، زیرا مدام فرزندخواندگی، بازپیوند و تحویل از جامعه داریم. در حال حاضر ۵۸ کودک تحت پوشش شیرخوارگاه حضرت رقیه(س) هستند. هفته پیش این رقم پایین‌تر و سه ماه گذشته این رقم خیلی بالاتر بود، اما پویشی تحت عنوان فرزندخواندگی آسان گذاشته‌ایم.  زمانی افزود: از ابتدای سال تاکنون حدود ۲۵۰ نفر از فرزندان بهزیستی را به فرزندخواندگی داده‌ایم. مدیرکل بهزیستی استان تهران درباره شرایط فرزندخواندگی بیان کرد: نوع کودکانی که خدمتگزارشان هستیم متنوع است، زیرا برای برخی از کودکان از اساس سرپرستی پیدا نمی‌کنیم. برخی از کودکان دارای سرپرست هستند و سرپرست امکان نگهداری از فرزندش را ندارد که در فرایند حمایتی بحث بازپیوند به خانواده و حمایت‌های لازم را در دستور کار داریم. علت اینکه از ابتدای سال ۲۵۰ فرزندخواندگی داشتیم به این دلیل است که در فرایند و فضای فرزندخواندگی و بازپیوند، شیرخوارگاه‌ها به طور ویژه زحمت می‌کشند تا در وهله اول فرزندان را به خانواده‌شان بسپارند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8056/18/633841/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها