آیین اختتامیه پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد

پایانی خوش برای یک جشنواره


نداسیجانی
روزنامه نگار

آیین اختتامیه پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با حضورمحمدمهدی اسماعیلی ‌وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عصر پنجشنبه 26 آبان ماه در تالار فخرالدین اسعد گرگانی شهر گرگان برگزار شد.مراسمی که با پیام‌های خوبی همراه بود؛ از نشان لطفی تا حمایت وزیر فرهنگ از هنرمندان موسیقی نواحی ایران. این مراسم یک روز قبل از پایان اجراها برگزار شد و در شب گذشته (جمعه 27آبان ماه)آرمین آرازنیا از گلستان، کریم کریمی از شرق خراسان، احمد جمال کایهان از کشور ترکیه، عاشیق غلام کبریتلو از آذربایجان شرقی، محمود صادقی از شمال خراسان، سبزعلی خجسته از بختیاری و نصرالله زرگر از شاهسون به روی صحنه رفتند.
جشنواره موسیقی نواحی یکی از مهم‌ترین عوامل پیوند فرهنگی ایران عزیز ما است
محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم بیان داشت: «ما مردم ایران در طول تاریخ پرفرازو نشیب‌مان با تلخی‌ها و شادی‌های زیادی همراه بوده‌ایم. ما مفتخریم تاریخ کهن و هفت هزار ساله کشورمان، یک حافظه فرهنگی و میراثی مشترک برای امروز ما به ارث رسانده است. ما مهربانی‌ها، در کنار هم بودن‌ها و این تاریخ فرهنگی و خاطرات دلنشین آن را، به آسانی به دست نیاورده‌ایم. ما در طول قرن‌های متمادی برای حفظ یکپارچگی سرزمین و ادامه همنشینی زیبای‌مان، با مشکلات بسیاری روبه رو بودیم و امروز خوشحالیم ثمره قرن‌ها ایستادگی‌مان، به ایرانی یکپارچه و متحدی تبدیل شده و امروز در منطقه و در دنیا به‌عنوان یک کشور پیشرو با مردمانی خلاق و فرهنگی، به آن نگاه می‌شود.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن قدردانی ازاستانداری گلستان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، نمایندگان مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی و ستاد برگزاری پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی گفت: «بنا داریم در دولت مردمی، عدالت فرهنگی به نحو کامل، در سراسر کشور اجرا شود زیرا براین باوریم فرهنگ و هنر در شاخه‌های مختلف، دارای استعدادهای بزرگی است و جشنواره موسیقی نواحی نمونه بسیار ارزشمندی از حضور هنرمندان ارزنده ایران سرافراز ما است که با استفاده از یک پیشینه گرانبها شرایط بسیار ارزشمندی را برای ما فراهم ساخته و تمامی بخش‌های ایران عزیز که آکنده از استعدادهای بزرگ است در چنین جشنواره‌هایی امکان ظهور پیدا می‌کنند.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: «جشنواره موسیقی نواحی یکی از مهم‌ترین عوامل پیوند فرهنگی ایران عزیز ماست. شعر و موسیقی از جمله یادگاران ارزشمندی است که علاوه براینکه ایران عزیز را به هم متصل می‌کند بلکه در خارج از مرزهای جغرافیایی در حوزه فرهنگی ایران بزرگ از عوامل اصلی همگرایی منطقه‌ای ماست. بنده در این یکی دو ماه اخیر به کشورهای همسایه از جمله تاجیکستان سفری داشتم. در آنجا شاعر بزرگ تاجیکی بانو گل رخسار به بنده گفت ما چطور می‌توانیم از ایران عزیز جدا شویم با اینکه در دورترین نقاط کشور تاجیکستان دختران‌مان را به نام ایرانداخت نامگذاری می‌کنیم و این نشان از یک پیوند فرهنگی مشترک است و موسیقی نیز یکی از مهم‌ترین نمادهای پیوستگی فرهنگی هم در داخل کشور و هم در خارج کشور است.»
دشمنان و بدخواهان به‌دنبال شکاف و واگرایی هستند
رئیس شورای عالی هنر تصریح کرد: «ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ترویج و گسترش موسیقی نواحی و اقوام ایرانی تأکید داریم و درسفرهای استانی همواره تلاش می‌کنیم با پیشکسوتان این عرصه در شهرهای مختلف دیداری داشته باشیم تا بیش از گذشته فضای رشد و بالندگی برای گسترش این امر فراهم شود. ضمن اینکه دراستان گلستان که رنگین کمان اقوام ایران است و هر بخشی از این استان سرشار از استعدادهای کم نظیر در ادبیات و فرهنگ و هنر بوده، وظیفه ما دوچندان شده است. میزبانی شایسته این رخداد مهم و بین‌المللی بیانگر استعدادهای خوب در این استان است و به یاری خداوند بخشی از پروژه‌های مهم فرهنگی در شهر گرگان و شهرهای دیگر بزودی به زیرساخت‌های فرهنگی هنری اضافه می‌شود وامیدوارم با فراهم آوردن امکانات، شرایط اعتلای فرهنگی هرچه بهتری را فراهم کنیم و در همه شهرهای ایران هم این نگاه دنبال خواهد شد.» به گفته محمد مهدی اسماعیلی آنچه موجب پیوند مردم ایران است، فرهنگ و هنر بوده و نبایستی فراموش شود آنچه که همه ما را در کنار هم قرار داده همین میراث فرهنگی است. او تأکید کرد: «انقلاب ما، یک انقلاب فرهنگی است و بیش از ۴۳ سال است در عرصه‌های مختلف فرهنگی وهنری دوره جدیدی از شکوفایی را تجربه می‌کنیم. یک فرهنگ و هنر متعالی برخاسته از روحیه انقلابی و دینی امروز، کشور ما را به یک کشور برجسته تبدیل کرده و دشمنان و بدخواهان نمی‌توانند این شکوفایی و رونق را ببینند و می‌خواهند بین ما کینه را افزایش بدهند و بذر ناامیدی در این سرزمین پهناور بپاشند، آنها به‌دنبال شکاف و واگرایی هستند. دشمن برای ما خواب‌های خوبی ندیده است و تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا در این صفوف بهم فشرده مردم ایران اخلال ایجاد کند. آنها تحمل دیدن انسجام ملی و خوشحالی مردمان ما را ندارند. آنها نمی‌توانند اتحاد و وحدت ملی ما را ببینند و با به‌کارگیری همه مزدوران‌شان و سرویس‌های جاسوسی در تلاش هستند خواب‌های پریشان خود را در مورد مردم ایران به تحقق برسانند اما مانند هر زمان دیگر و هر فتنه دیگری سرشان به سنگ خواهد خورد.»
اهدای نشان لطفی در موسیقی
محمد رعیت مدیرکل ارشاد استان گلستان نیز در سخنانی گفت: «موسیقی اقوام و نواحی ایران بزرگ، یک ظرفیت عظیم فرهنگی است که هنوز هزاران حرف نگفته و رمز و راز در دل مانده دارد و این رسالتی ایجاد می‌کند برای اهل تحقیق و پژوهش... موسیقی اقوام و نواحی ایران، هنوز می‌تواند نغمه زندگی مردم باشد. در شادی‌ها، شادی بیافریند و در غم‌ها غمگین‌مان کند. این رسالتی ایجاد می‌کند برای مدیران دستگاه‌های فرهنگی و هنری و رسانه‌ای که بیشتر به این موسیقی توجه کنند و نگذارند که این موسیقی در صندوق سینه خنیاگران و پیران چنگی دیارمان به فراموشی سپرده شود.» رعیت در ادامه صحبت‌های خود نوید از نشان لطفی داد و افزود: «با موافقت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نشان استاد محمدرضا لطفی در حوزه موسیقی ایجاد و اهدا می‌شود.»
انتخاب دبیر شانزدهم جشنواره
محمدعلی مرآتی (دبیر جشنواره) در گزارشی از روند برگزاری جشنواره توضیح داد و گفت: موسیقی در خالص‌ترین وجوه خود، یکی از شئون رفتاری انسان به شمارمی‌رود و شکل‌گیری این پدیده فرهنگی بدون مقوله انسان‌شناسانه میسر نیست. موسیقی اقوام رنگارنگ ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و چیزی جز رفتار خالص انسانی نیست. هنرمندان موسیقی نواحی ایران از شریف‌ترین، مهربان‌ترین و محبوب‌ترین اعضای یک پیکرِ قامت استوار ایران کهن و عزیز همه ما هستند. او افزود:« موضوع جشنواره پانزدهم، «ایران فرهنگی؛ سنت‌های قومی در گفتمان موسیقایی جهان اسلام» بود که با حضور بیست استان در یک فراخوان عمومی و دعوت از حدود 100 موسیقیدان حرفه‌ای و پیشکسوت از 23 تا 27 آبان در تالار فخرالدین اسعدگرگانی آغاز شد.» در بخش دیگری از این مراسم، محمدعلی مرآتی از سوی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای دوره شانزدهم جشنواره موسیقی نواحی ایران انتخاب شد.
پیشنهاد ایجاد دبیرخانه دائمی جشنواره در گلستان
علی محمد زنگانه استاندار گلستان هم در این مراسم، ضمن قدردانی از انتخاب استان گلستان برای میزبانی جشنواره پانزدهم موسیقی نواحی ایران در سخنانی کوتاه اعلام کرد: بنده از طرف مردم شریف و هنرمندان عزیز استان گلستان آمادگی این استان را برای تشکیل دبیرخانه دائمی جشنواره موسیقی نواحی در استان گلستان اعلام می‌کنم.
تقدیر از پیشکسوتان
بخش دیگر این برنامه به تقدیر از پیشکسوتان و فعالان موسیقی استان گلستان اختصاص داشت و هوشنگ جاوید (پژوهشگر موسیقی نواحی و آیینی)، سید احمد حسینی(بانی ثبت موسیقی کتول)، سید نظام موسوی (پیشکسوت موسیقی)، حاجی محمد ایری (احیاگر سازهای ترکمن)، محمد نعیمی (نوازنده و خواننده موسیقی قزلباش) و محمدرضا برزگر (پژوهشگر) مورد تقدیر گرفتند. نکته قابل توجه در این بخش این بود که محمد اسماعیلی وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی هدیه هنرمندان تقدیر شده را دوبرابر کرد.
محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمحمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، غلامرضا منتظری نماینده مجلس شورای اسلامی، سیدمجید پوراحمدی مدیرعامل صندوق اعتباری هنر، محمد اله یاری مدیرکل دفتر موسیقی، محمد رعیت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان و جمعی از مسئولان فرهنگی هنری استان و هنرمندان در این مراسم حضور داشتند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8056/19/633842/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها