رئیس‌جمهور در همایش ملی جهاد تبیین و اطلاع‌رسانی هنرمندانه:

برخی خواص در اغتشاشات اخیر مردود شدند


گروه سیاسی/ رئیس‌جمهور پنجشنبه گذشته در همایش ملی جهاد تبیین و اطلاع‌رسانی هنرمندانه که در سالن اجلاس سران برگزار شد، هم وظایف روابط عمومی دستگاه‌ها در توضیح اقدامات دولت را تشریح کرد و هم الزامات تبیین و روشنگری را، بویژه در شرایط کنونی. آیت‌الله رئیسی «امیدآفرینی» و «روایت پیشرفت‌ها»، البته با بهره‌گیری از نیروهای توانمند و خلاق را از وظایف روابط عمومی‌ها برشمرد و در عین‌حال، از عدم موضع‌گیری خواص در اغتشاشات اخیر انتقاد کرد و آنان را در این رابطه مردود برشمرد.
تفاوت کار جهادی با کار عادی
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، آیت‌الله رئیسی در این همایش با بیان اینکه کار جهادی  با کار عادی فرق می‌کند، اظهارکرد: در حرکت جهادی جهادگر باید توانایی، رسالت، اقدامات خود و خودی‌ها و نیز اقدامات، توانایی، ظرفیت‌ها، روش‌ها و ابزارهای دشمن را ببیند و ارزیابی کند و سپس تلاش و حرکت خود را با آنچه که اقتضای یک حرکت جهادی است، متناسب کند تا در این حرکت جهادی با شناختی که از دشمن پیدا می‌کند، بتواند کاملاً بر او فائق بیاید و پیروز شود. رئیس‌جمهور جهاد با مال، جان و لسان را ازجمله اقسام جهاد تبیین برشمرد و اظهارکرد: قرآن در آیات متعدد خشیت داشتن از خدا و خشیت نداشتن از غیر خدا را شرط موفقیت جهاد تبیین دانسته است. خشیت یعنی اینکه حقیقتاً احساس کند آنچه تأثیرگذار است، خداست.
نقش روابط‌عمومی‌ها در مقابله با دروغ‌
آیت‌الله رئیسی با اشاره به نقش مهم و اثرگذار شایعه‌پراکنان و دروغ‌پردازان در گمراه‌سازی جامعه، تصریح کرد: این نقش مخرب تا اندازه‌ای اثرگذار است که خدای متعال در قرآن کریم و در روایت جنگ احزاب آنان را با عنوان مُرجِفون در ردیف کفار، منافقین و مشرکین قرار داده است. وی با بیان اینکه این جریان به دنبال شکل‌دهی شناخت و ادراک جامعه براساس اهداف و منافع خود هستند، تصریح کرد: در چنین عرصه‌ای که شایعه‌پراکنان و دروغ‌پردازان تلاش دارند در ادراکات جامعه اختلال ایجاد کنند،  نقاط ضعف را برجسته و نقاط قوت را کوچک‌نمایی کنند، نقش روابط عمومی‌ها بسیار مهم است.
آرایش نیروی انسانی ما متناسب با جنگ شناختی نیست
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه امروز وضعیت آرایش نیروی انسانی، جهت‌گیری، اقدام بموقع و نفوذ در مخاطب ما، متناسب با این جنگ پیچیده نیست، تصریح کرد: امروز مسأله جهاد تبیین برگرفته از بیانات حکیمانه رهبر معظم انقلاب از ضروریات جامعه است. در ۴۳ سال گذشته ایستادگی و مقاومت، اقدامات خلاقانه و ابتکاری و همچنین پیشرفت‌های بسیار بزرگ و شگرفی که در حوزه‌های صنعتی، دفاعی و علم و فناوری حاصل شده، به‌درستی و در زمان خودش برای مردم تبیین نشده و لذا دشمن با سوءاستفاده از این خلأ به ایجاد شبهات و گره‌های ذهنی در افکار عمومی اقدام کرده است.
گره‌های ذهنی به اعمال ناشایست منجر شده
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه این گره‌های ذهنی به مرور زمان به ادراک نادرست، تصمیم ناصحیح و اعمال ناشایستی تبدیل شده است که امروز در برخی نقاط کشور شاهدیم، تصریح کرد: امروز روشنگری و باز کردن این گره‌های ذهنی از افکار عمومی جامعه، وظیفه افراد مطلع و آگاه در نهاد روابط عمومی‌هاست. رئیس‌جمهور در ادامه نهاد روابط عمومی را پل ارتباطی میان مردم و مسئولین دانست و افزود: کار سخت روابط عمومی و اطلاع‌رسانی، هم پیشتازانه است، هم پیشگیرانه. هم دفاع است، هم تهاجم که باید با اطلاع‌رسانی هنرمندانه همراه باشد تا بتواند برای مردم جاذبه ایجاد کند.
ضرورت تبیین دستاوردهای دولت
آیت‌الله رئیسی با تأکید بر ضرورت تبیین اقدامات و دستاوردهای دولت از سوی روابط عمومی‌ها، تصریح کرد: بارها اعلام کرده‌ایم اقدامات دولت باید با پیوست رسانه‌ای، اطلاع‌رسانی زمان‌شناسانه، هنرمندانه و متعهدانه همراه باشد تا برای افکار عمومی جامعه به‌خوبی تبیین شود. 
بکارگیری نیروهای کارآمد
رئیس‌جمهور همه مدیران روابط عمومی‌ها را به بکارگیری نیروهای کارآمد، متعهد و هنرمند در بدنه دستگاه‌های اطلاع‌رسانی و همچنین پرهیز از جذب نیروهای ناکارآمد، بی‌انگیزه و غیرفعال، توصیه کرد و افزود: حقیقتاً باید به روابط عمومی به‌عنوان کاری اهم نگاه شود چرا که در مقابل آنها افرادی قرار دارند که در تلاشند ضعف‌ها را احصا و بزرگنمایی کنند و نقاط قوت را کم اهمیت جلوه دهند.
سپر اقناع در برابر بمباران فکری
آیت‌الله رئیسی در ادامه ضرورت زمان‌شناسی در اطلاع‌رسانی، ادراک‌سازی و پاسخ تبیینی به شبهات را مورد تأکید قرار داد و گفت: در شرایطی که دشمن به صورت دقیقه‌ای و ثانیه‌ای به بمباران فکری جامعه اقدام می‌کند، زمان و زبان مناسب در اقناع‌سازی یکی از ضرورت‌هاست که باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد. وی در بخش دیگری از سخنان خود هماهنگی و هم‌افزایی دستگاه‌ها را در جلوگیری از متعارض و متناقض جلوه دادن بدنه دولت بسیار ضروری و مؤثر خواند و افزود: در این زمینه همفکری و هم‌افزایی همه مدیران، مسئولین و وزرا، مورد تأکید جدی است. آیت‌الله رئیسی «امیدآفرینی» و «روایت پیشرفت‌ها» را از دیگر وظایف مهم و با اهمیت روابط عمومی‌ها برشمرد و افزود: روابط عمومی‌ها وظیفه دارند با بیان و روایت پیشرفت‌ها و قوت‌ها با سیاست خبیثانه و رذیلانه دشمن در ایجاد یأس و ناامیدی در جامعه مقابله کنند.
وی افزود: در طول یکسال گذشته باوجود همه تلاش‌ها و اقدامات صورت گرفته، برون‌داد اقدامات و دستاوردهای دولت متناسب با حجم فعالیت‌ها نبوده و در این زمینه نیاز به انگیزه و تلاش مضاعف داریم. 
مردود شدن برخی چهره‌ها در اغتشاشات اخیر
آیت‌الله رئیسی همچنین عدم موضعگیری درباره اغتشاشات اخیر از سوی برخی خواص، چهره‌های سیاسی، نخبگان و مدعیان روشنفکری را مورد انتقاد جدی قرار داد و گفت: بسیاری از این افراد در اغتشاشات اخیر، وظایف قانونی، شرعی و انسانی خود را در تنویر افکار عمومی، بیان حقایق و محکومیت توطئه دشمن انجام ندادند و مردود شدند، چرا که از جوسازی‌ها در فضای مجازی می‌ترسند در حالی که خدای متعال به پیامبر(ص) فرمود: «اثرگذار در اندیشه‌ها و افکار مردم من هستم.» رئیس‌جمهور رصد و دیده‌بانی و همچنین هشدار و اقدام بموقع را از ویژگی‌های نخبگی و روشنفکری در جامعه توصیف کرد و گفت: نخبه و روشنفکر واقعی ما شهید سلیمانی و بسیجیان و نیروهای جان برکفی هستند که امروز جان خود را برای امنیت کشور و مردم خود فدا کردند.
«ایران» روزنامه برتر در تولید محتوای تبیینی
گفتنی است، در همایش ملی جهاد تبیین و اطلاع رسانی هنرمندانه در بخش ارزیابی عملکرد رسانه‌ای- ارتباطی، براساس پرسشنامه‌ای متشکل از ۱۰ شاخص، اطلاعات عملکرد دستگاه‌های اجرایی و استانداری‌ها دریافت شد و پس از داوری توسط هیأت داوران، در حوزه دپیلماسی فعال رسانه‌ای سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی و در تولید محتوای تبیینی روزنامه ایران به عنوان رسانه برتر معرفی شدند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8056/2/633869/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها