علی رغم تبلیغات گسترده غرب قطعنامه حقوق‌ بشری علیه ایران تنها یک رأی بیشتر از قطعنامه قبلی آورد!

پاسخ «نه» ۹۶ کشور به پروژه ضد ایرانی


گروه سیاسی/ نشست بحث‌برانگیز کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل ۲۵ آبان ماه (چهارشنبه هفته گذشته) قطعنامه پیشنهادی کانادا درباره وضعیت حقوق بشر در ایران را به رأی گذاشت که در آن جلب حمایت اعضای سازمان ملل را از آشوب‌های ایران جست‌و‌جو می‌کرد؛ اما این قطعنامه که با هدف فریب افکار عمومی و انحراف از واقعیات پنهان در رویکرد ظالمانه غرب مبنی بر اعمال تحریم‌های غیرانسانی پیشنهاد داده شده بود، تنها توانست رأی موافق ۷۹ کشور را شامل امریکا، اتحادیه اروپا و همپیمانان غرب به‌دست آورد. ۲۸ کشور به آن رأی مخالف و ۶۸ کشور نیز رأی ممتنع دادند. به این ترتیب با وجود تلاش همه جانبه کانادا برای جلب موافقت اعضای سازمان ملل به منظور همراهی با این قطعنامه ضد ایرانی، ۹۶ کشور با رأی منفی و ممتنع خود به سناریوی ضد ایرانی «نه» گفتند. این درحالی است که سال گذشته، قطعنامه‌ای مشابه از سوی دولت‌های غربی علیه ایران تنظیم شد که در آن نیز 79 رأی مثبت به آن داده شد. 100 کشور نیز به آن قطعنامه رأی منفی یا ممتنع داده بودند.
رأی قاطع همسایگان به دسیسه‌های غرب
گفتنی است قریب به اتفاق کشورهای آسیایی و همسایه با مواضع ادعایی طرح شده در این قطعنامه به مخالفت برخاستند و حاضر به همراهی با فضاسازی‌های واهی علیه جمهوری اسلامی نشدند. ایران، چین، روسیه، هند، عمان، ارمنستان، پاکستان، لبنان، سوریه، عراق، فیلیپین، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان، قرقیزستان، ویتنام، برونئی، بنگلادش، کره شمالی، سریلانکا، نیکاراگوئه، اندونزی، بلاروس، اریتره، کوبا، زیمباوه، و بولیوی، ۲۸ کشوری بودند که به این قطعنامه رأی منفی دادند. در فهرست کشورهایی که با رأی ممتنع خود در کنار طراحان قطعنامه ضد ایرانی قرار نگرفتند، نام بسیاری از کشورهای همسایه ایران در منطقه و شمار زیادی از کشورهای قاره آسیا و آفریقا دیده می‌شود که ازجمله آنها می‌توان به امارات، قطر، اردن، مصر، کویت، مالزی، سنگاپور، غنا، نیجریه، لیبی و آفریقای جنوبی اشاره کرد.
توصیه چین به توقف دخالت در امور ایران
این قطعنامه ادعایی که در آن ایران به نقض حقوق بشر در جریان حوادث و ناآرامی‌های اخیر متهم شده است، به تصویب «کمیته مسائل اجتماعی، انسانی و فرهنگی» مجمع عمومی سازمان ملل، موسوم به کمیته سوم رسیده و برای تصویب نهایی ماه آینده به مجمع عمومی ارسال خواهد شد. این در حالی است که نماینده چین در جریان بررسی این طرح ضد ایرانی خواستار متوقف شدن دخالت کشورهای غربی در امور داخلی ایران شد و تأکید کرد که این کشورها باید بدون تأخیر، تمهیدات یک‌جانبه و قهر‌آمیز علیه ایران را لغو کنند. نماینده روسیه در سازمان ملل نیز در این نشست، قطعنامه پیشنهادی در مورد ایران را بی‌ارتباط به وضعیت حقوق بشر در کشورمان دانست و یادآور شد که نامگذاری سیاسی روی تعدادی از کشورها به اعتبار سازمان ملل صدمه می‌زند.
کمیته سوم مجمع عمومی در حالی این قطعنامه را به تصویب رسانده که بر خلاف قطعنامه‌های شورای امنیت، انضباطی یا الزام‌آور نیست و از آن با عنوان تدابیر توصیه‌ای یاد می‌شود.
حال آنکه محتوای این قطعنامه در مشابهت با ادعاهای حقوق بشری کشورهای غربی قرار دارد که به طور معمول با پیگیری یک رویکرد هدفمند با استانداردهای دوگانه و بی‌توجه به رعایت اصل بی‌طرفی، از یک سو ارزش‌ها و فرهنگ جاری در کشور هدف را نادیده می‌گیرد و از سوی دیگر منافع و خواسته‌های سیاسی خود را ذیل شعارهای نمایشی همچون دفاع از حقوق بشر مورد پیگیری قرار می‌دهد.
پروژه ایران‌هراسی
نمایندگی ایران در سازمان ملل در واکنش به اقدامات ضد ایرانی که در پیگیری قطعنامه به اصطلاح حقوق بشری بازتاب یافته است، اعلام کرد که کشورهای حامی این قطعنامه از جمله کانادا، ایالات متحده، انگلیس، اسرائیل و آلمان، به‌رغم سابقه ریاکاری آشکار، وحشیگری، نسل‌کشی و پاکسازی قومی، حقوق بشر را تبلیغ می‌کنند. نمایندگی کشورمان در نیویورک تأکید کرد که کشور‌های بانی قطعنامه حقوق بشر ایران، در پوشش حمایت از حقوق زنان، از همه امکانات خود ازجمله انتشار اطلاعات گمراه‌کننده و نادرست، تحریک افکار عمومی، ارائه آموزش اقدامات خرابکارانه و همچنین حمایت مالی و نظامی از گروه‌های تروریستی استفاده می‌کنند تا اعتراضات مسالمت‌آمیز را به خشونت بکشانند. نماینده ایران همچنین اعلام کرد که ادامه روند قطعنامه‌های خاص کشورها گفت‌و‌گوی سازنده را تضعیف می‌کند.
واکنش دستگاه سیاست خارجی
سخنگوی وزارت امور خارجه نیز قطعنامه تصویب شده را تکرار ادعاهای بی‌اساس مبتنی بر اطلاعات نادرست دانست و تعمیم‌های غیرصادقانه را فاقد وجاهت قانونی و از اساس مردود شمرد. ناصر کنعانی گفت: «چنین اقدامات غیرسازنده‌ای نه تنها کمکی به ارتقای وضعیت حقوق بشر در سطح جهانی نمی‌کند، بلکه صرفاً موجب استمرار توسل به کلیشه‌سازی‌های منفی و برچسب‌زنی سیاسی علیه کشورهای مستقل می‌شود.» او تهیه و تصویب این قطعنامه را در راستای پروژه ایران‌هراسی و بدنام‌سازی ایران توصیف کرد و کشورهای تهیه‌کننده و حامی این قطعنامه را ناقض سیستماتیک حقوق بشر دانست و گفت، این کشورها در جایگاهی قرار ندارند که به دولت و مردم ایران توصیه‌های حقوق‌بشری داشته باشند.
پیش از تصویب این قطعنامه، شورای حقوق بشر سازمان ملل در ادامه روند مداخله‌جویانه خود اعلام کرده بود که روز سوم آذر ماه یک نشست اضطراری درباره وضعیت ایران برگزار خواهد کرد. تصمیم برای برگزاری این نشست، پس از درخواست سفیران آلمان و ایسلند در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو اتخاذ شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8056/1/633886/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها