حضور چشمگیر نویسندگان جوان در چهل و یکمین دوره جشنواره تئاتر فجر


گروه فرهنگی/ در حالی که زمان چندانی تا برگزاری دور تازه‌ای از جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر باقی نمانده، سیدحسین فدایی‌حسین، عضو هیأت انتخاب متون بخش صحنه‌ای این رویداد هنری از حضور پررنگ نویسندگان جوان در چهل‌ویکمین دوره خبر داده است.
آن‌طور که در بخش‌هایی از نوشته ایرنا آمده، بخش مسابقه بزرگ صحنه‌ای جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نمایشنامه‌های راه یافته خود را با بازخوانی و انتخاب شهرام کرمی، سیدحسین فدایی‌حسین و اعظم بروجردی معرفی کرد. براساس آمار اعلامی دبیرخانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، هیأت انتخاب پس از بررسی ۵۸۴ متن دریافتی از بخش ارسال مستقیم صحنه‌ای جشنواره، در نهایت ۷۳ متن را انتخاب و برای آماده‌سازی و بازبینی حضوری به دبیرخانه جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی کردند.
سیدحسین فدایی‌حسین در مورد ویژگی‌های بارز و زاویه نگاه نمایشنامه‌های این بخش به دنیای پیرامون گفته: «در یک نگاه کلی بیشتر آثار ارائه شده دارای رویکرد اجتماعی در طرح داستانی بودند. در این میان درصد بیشتری به مسائل خانواده و روابط خانوادگی پرداخته بودند. رویکرد روانشناسانه به شخصیت‌ها از رویکردهای دیگر در نمایشنامه‌ها بود.» این نمایشنامه نویس و پژوهشگر ادامه داده: «رویکرد دیگر پرداختن به مسائل سیاسی و مذهبی بود و درصد کمی هم به سایر مسائل اشاره داشتند. ویژگی بارز بیشتر نمایشنامه‌ها توجه به مضمون و محتوا بود تا ساختار نمایشنامه که همین امر از نقاط ضعف نمایشنامه‌ها به حساب می‌آمد.»
عضو هیأت انتخاب متون بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر در مورد حضور آثار نمایشنامه‌نویسان جوان و پیشکسوت در این دوره از جشنواره تئاتر فجر تصریح کرده: «با توجه به شناختی که از نویسنده‌های آثار داشتم به نظرم حضور نویسندگان جوان چشمگیرتر از پیشکسوتان بود.» وی با اشاره به یکی از نقاط ضعفی که به ادبیات نمایش تألیفی‌مان وارد است ادامه داده: «نویسندگان ما گروه سنی کودک و نوجوان را نمی‌بینند. متأسفانه چنین توجه و رویکردی را تقریباً در هیچ‌کدام از آثار جشنواره ندیدم، نویسندگان ما این قشر عظیم از جامعه را به حساب نمی‌آورند. شاید فقط در چند مورد از متن‌ها کودکان حضور داشتند آن‌هم آنقدر کم‌اهمیت و کم‌پرداخت بود که نبودشان تفاوتی نمی‌کرد، یا آنقدر غلط و غیراصولی ارائه شده بود که محلی از اعراب نداشت.» گفتنی است که چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری کوروش زارعی همزمان با ایام جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بهمن ماه ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد. 

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8064/5/634856/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها