روی خط بازار


شاخص شناوری گروه ساختمانی در بازار سرمایه نسبت به سایر صنایع پایین است

یک کارشناس اقتصاد مسکن گفت: عملکرد شرکت‌های ساختمانی در بازار سرمایه علاوه بر روند بازار سهام، تحت تأثیر روند صنعت ساختمان و بازار مسکن نیز قرار دارد اما به دلایل مختلف سهام این شرکت‌ها در بازار سرمایه مورد استقبال سهامداران حقیقی نیست هرچند که بازار مسکن رقیب قوی برای بازار سرمایه است.
مهدی بهداد، در گفت‌و‌گو با چابک آنلاین، افزود: صنعت ساختمان با اینکه جزو صنایع بسیار گسترده بوده اما حجم بازار گروه‌های ساختمانی در بازار سرمایه در مقایسه با حجم معاملاتی بازار مسکن بسیار ناچیز است، زیرا شرکت‌های ساختمانی فعال در بازار سرمایه، نسبت به دیگر صنایع ازجمله پتروشیمی‌ها، فرآورده‌های نفتی و فولادی‌ها شرکت‌های بزرگی نیستند.
وی ادامه داد: نزدیک به 40 شرکت ساختمانی در بازار سرمایه حضور دارند که از این تعداد تنها تعداد محدودی از شرکت‌ها از جمله شرکت توسعه عمران امید، شرکت بهساز کاشانه تهران و شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان جزو شرکت‌های نسبتاً بزرگ محسوب می‌شوند هر چند که ارزش بازار این شرکت‌ها نیز چندان قابل توجه نیست. این کارشناس بازار سرمایه، یکی دیگر از عوامل مؤثر برعدم جذابیت سهم‌های ساختمانی در بازار سرمایه را پایین بودن جریان نقدینگی این گروه در بازار سرمایه برشمرد و تصریح کرد: شرکت‌های ساختمانی به لحاظ ماهیت فعالیت‌هایی که انجام می‌دهند، سرعت نقدشوندگی پایینی دارند و معاملات سهام این شرکت‌ها به‌دلیل اینکه در راستای اهداف بلندمدت و به‌صورت پیش‌فروش انجام می‌شود، فاصله جذب نقدینگی در این بازار در مقایسه با دیگر صنایع بسیار طولانی است و عدم جذابیت سهام این گروه از صنایع را در بازار سرمایه به‌دنبال دارد.
بهداد، با اشاره به اینکه شاخص شناوری گروه‌های ساختمانی در بازار سرمایه نسبت به سایر صنایع پایین است، گفت: عدم جذابیت سهم‌های ساختمانی در بازار سرمایه موجب شده که سهامداران اصلی رغبتی برای عرضه سهام بیشتر در بازار سرمایه نداشته باشند، چرا که سهامداران حقیقی که قصد ورود به بازار سرمایه را دارند، معمولاً تمایل به خرید سهام صنایعی دارند که علاوه بر سوددهی بالا شفافیت بیشتری دارند. وی افزود: درحال حاضر بازار معاملاتی مسکن رقیب برتری نسبت به سهام شرکت‌های ساختمانی در بازار سرمایه است. بنابراین اغلب سرمایه‌گذاران معامله در بازار مسکن و اجاره‌داری را به خرید سهام شرکت‌های ساختمانی در بورس ترجیح می‌دهند.


بورس انرژی ایران میزبان معامله ۲.۵ هزار تن فرآورده هیدروکربوری

روز گذشته ۲ هزار تن آیزوفید پالایش نفت اصفهان در رینگ داخلی بورس انرژی ایران معامله شد.
بورس انرژی ایران، روز گذشته، ۲ هزار و ۴۹۰ تن فرآورده هیدروکربوری به ارزش ۳۵۰ میلیارد و ۲۲۴ میلیون معامله شد.
شرکت پالایش نفت تبریز نیز ۴۰۰ تن آیزوریسایکل، ۲۰ تن آیزوفید و ۷۰ تن حلال ۴۰۲ در رینگ داخلی فروخت.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8064/10/634867/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها