اجرای مصوبه سفر استانی رئیس جمهور با اعتبار 150 میلیارد تومانی

دام مازاد عشایر خراسان شمالی خریداری شد


ایران واشقانی‌فراهانی
خبرنگار

خرید حمایتی بیش از ۳۴ هزار رأس دام روستاییان و عشایر خراسان شمالی، شرایط بازار دام این استان را سامان داد. خرید دام مازاد به ارزش ۱۵۰ میلیارد تومان، وعده رئیس جمهور بود تا در روزهای سرد و ناامیدی، برکت بر سفره‌های دامداران و کارگران بنشیند و نور تازه‌ای به قلب عشایر پرتلاش بتابد.
حمایت از دامداران، مطالبات مردمی از رئیس جمهور بود تا پس از بازدید از شهرک دامپروری «قارلق» بجنورد بر رفع مشکلات دامداران، خرید حمایتی و تضمینی از دامداران و تسهیل در پرداخت تسهیلات به قشر تولیدکننده تأکید کند و با انتقاد از ضعف خراسان شمالی در زیرساخت‌های صنایع تبدیلی دستور تکمیل زنجیره صنایع لبنی در این خطه از شمال‌شرق کشور را دهد. حالا رایزنی‌های لازم برای احداث کارخانه لبنیات در بجنورد انجام و تسهیلات ویژه‌ای نیز برای آن در نظر گرفته شده است.
خراسان شمالی به‌عنوان یکی از قطب‌های دامپروری کشور
خراسان شمالی دارای ۸۳۶ هزار نفر جمعیت است که ۴۴ درصد آن در نواحی روستایی سکونت دارند و به‌عنوان یکی از قطب‌های دامپروری کشور دارای ۲ میلیون و ۱۲ هزار رأس دام سبک شامل گوسفند و بز، ۷۹ هزار رأس دام سنگین از جمله گاو و گوساله، ۲ هزار و ۴۰۰ نفر شتر و هزار رأس اسب است که نسبت (درصد) انسان به دام در این استان، 40 به 60 است.
شهرک دامپروری قارلق شهرستان بجنورد یکی از بزرگترین شهرک‌های دامپروری خراسان شمالی است. دامداران این استان سالانه ۲۲۱ هزار و ۱۱۸ تن انواع محصول از جمله گوشت قرمز، گوشت مرغ، شیر، عسل و تخم مرغ تولید می‌کنند و در تلاشند تا نیازهای شهر و مردم کشورشان را تأمین کنند. دامداران خراسان شمالی بیشتر به‌صورت سنتی فعال هستند و بخش بیشتر دام سبک استان در اختیار خانوارهای عشایری است که خشکسالی به مراتع آسیب زده است و اگر برای تغذیه دامی به این بهره برداران کمک نشود قادر نخواهند بود دام خود را در چرخه تولید نگهداری کنند. این قطب دامپروری به‌دلیل مشکلات ناشی از خشکسالی که مانع بزرگی برای استمرار فعالیت صنعت دامپروری است، با کمبود و گرانی نهاده‌های دامی روبه‌رو است که مقرون به صرفه نبودن تولیدات دامی، آنان را در آستانه ورشکستگی قرار داده است تا ناگزیر به کشتار یا فروش دام‌های مولد شوند. خشکسالی در نیمه دوم سال گذشته، چهارهزار و ۸۰۰ میلیون ریال به دامداران و زنبورداران استان خسارت زد که بیشترین آن در بخش دامداری بوده است.
خرید بیش از ۳۴ هزار رأس دام
مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی با تأکید بر اینکه جهت حمایت از دامداران و دامپروران در خشکسالی‌های اخیر، ۳۴ هزار و ۳۵۷ رأس دام سبک و سنگین به ارزش بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان با حمایت‌های دولت خریداری شده است، این رقم را در سال گذشته ، نیمی از این تعداد و ۱۷ هزار رأس دام سبک و سنگین شمرد.
محمد بدری اظهار کرد: مشکلات دامداران به علت استمرار خشکسالی در سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است و معیشت بسیاری از روستاییان خراسان شمالی از این محل تأمین می‌شود. بی‌تردید این اقدامات مشکلات دامداران خراسان شمالی را کاهش می‌دهد و موجب رونق دوباره صنعت دامپروری در خراسان شمالی می‌شود.
پایلوت اجرای طرح تهاتر گوشت تولیدی
اجرای طرح تهاتر گوشت تولیدی دامداران با نهاده، به‌صورت پایلوت در خراسان شمالی آغاز شد تا دست واسطه‌ها از خرید دام زنده با قیمت پایین کوتاه شده و چالش‌های پیش روی دامداران برای خرید نهاده رفع شود.
مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی افزود: در سفر رئیس جمهور به خراسان شمالی بر خرید تضمینی گوشت قرمز دامداران تأکید شد. همچنین با اختصاص ۲۱۵ میلیارد تومان اعتبار به عشایر استان به‌عنوان مهم‌ترین قشر تولیدکننده دام، قرار شد ۱۰۰ میلیارد تومان از این اعتبار برای اجرای پروژه‌های مختلف در «ایل‌راه»‌ها و خرید ماشین‌آلات راهسازی، بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان برای تأمین آب آشامیدنی مورد نیاز عشایر و ۵۵ میلیارد تومان برای سایر اقدامات زیربنایی هزینه شود. از سوی دیگر سه هزار میلیارد تومان اعتبار به بخش کشاورزی اختصاص یافته بود تا ۲ هزار میلیارد تومان برای بخش آب و خاک و هزار میلیارد تومان به ایجاد خط اعتباری برای توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی از جمله راه‌اندازی کشتارگاه صنعتی اختصاص یابد.
به گفته بدری، تجهیز و راه‌اندازی کشتارگاه صنعتی می‌تواند چرخه معیوب عرضه گوشت در این استان را اصلاح کند و خرید حمایتی گوشت و صادرات گوشت به کشورهای حاشیه خلیج فارس را سرعت و توسعه بخشد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8064/16/634885/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها