آغاز برداشت گل نرگس در مزارع «خوسف»

عطر نرگس در خراسان جنوبی پیچید


ایران زمین - هر سال در آخرین ماه پاییز عطر نرگس در مزارع «خوسف» شهرستانی در 15 کیلومتری بیرجند در خراسان جنوبی می‌پیچد. در چند روز گذشته هم برداشت گل نرگس از نرگس‌زارهای خراسان جنوبی آغاز شد.
شرایط اقلیمی خراسان جنوبی، آب، هوا، تغذیه و کودهای حیوانی سبب شده کیفیت گل نرگس تولیدی خراسان جنوبی بهتر باشد که این نیز مزیتی برای استان است از طرفی شرایط آب و هوایی گرم و خشک استان نیز میزان بهره‌وری و تولید را نسبت به سایر استان‌هایی که گل نرگس دارند، کمتر می‌کند.
شهرستان خوسف به دیار نرگس‌زارها معروف است چراکه از قدیم‌الایام خاستگاه این گل بوده و همه روزه شاخه‌های گل زیادی توسط نرگس‌کاران این شهرستان روانه استان‌هایی مانند تهران، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان و سایر می‌شود.
سازگاری با شرایط آب و هوایی منطقه، اجرای روش‌های سنتی تولید و استفاده نکردن از کودهای شیمیایی سبب شده که گل نرگس این منطقه علاوه بر عطر و بوی منحصر به فرد و باکیفیت، ماندگاری بالایی نیز داشته باشد.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: هم‌اکنون برداشت گل نرگس در خراسان جنوبی از 40 هکتار از اراضی استان که زیرکشت گل نرگس است آغاز شده که بیشترین سطح زیرکشت در خوسف با ۲۵ هکتار است. 
منوچهر شایسته با اشاره به اینکه میانگین تولید گل نرگس در هر متر مربع ۵۰ شاخه است، افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال ۲۰ میلیون شاخه گل در استان برداشت شود. 
وی گفت: خراسان جنوبی ۷۵۰ بهره‌بردار گل نرگس دارد. 
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: ارزش این میزان گل نرگس برای شاخه‌ای ۲ هزار تومان، ۴۰ میلیارد تومان است. 
شایسته گفت: برداشت گل نرگس تا نیمه اسفند ادامه دارد. 
وی افزود: گل نرگس علاوه بر داخل استان به استان‌های تهران، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان ارسال می‌شود. 
خراسان جنوبی از نظر سطح زیرکشت و تولید این محصول رتبه پنجم کشوری را داراست.
تجاری‌سازی کشاورزی در خراسان جنوبی
برخلاف تولید و کشت زرشک، عناب و زعفران، از سابقه کشت گل نرگس در خراسان جنوبی زمان زیادی نمی‌گذرد. آنچه که باعث شد مسئولان و کارشناسان جهاد کشاورزی این استان در 5 سال گذشته کشاورزان را به کشت این گل در این استان تشویق کنند، مزیت‌های نسبی خراسان جنوبی در فصل سرما و سازگاری این گیاه با شرایط کم آبی و هوای خشک و سرد است. با این حال برای پایداری کشت این محصول در این استان و تجاری‌سازی آن نیاز به تمهیداتی از جمله تأمین آب نرگس‌زارها در زمستان، دسترسی سریع کشاورزان به بازار عرضه و راه‌اندازی صنایع تبدیلی برای ایجاد ارزش افزوده در کشت این گل است. با توجه به کوتاه بودن ساقه‌های آن، دو سال نخست بعد از کشت گل نرگس، این محصول قابل فروش نیست در حالی که کیفیت عطر و بوی آن خیلی بیشتر است و می‌توان از آن برای اسانس‌گیری یا عطرگیری استفاده کرد. در این زمینه می‌توان با ارائه تسهیلات ارزان قیمت به سرمایه‌گذار یا کشاورزان نسبت به ساخت صنایع فرآوری گل نرگس در شهرستان اقدام کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8064/16/634886/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها