هنرمندان در فضای مجازی

خاطره‌بازی با سریال خاطره‌انگیز«سلطان و شبان» به بهانه سالروز تولد داریوش فرهنگ، اظهارنگرانی عوامل تولید «لوپتو» از دخالت دولت در چرخه طبیعی رشد صنعت انیمیشن، چالش تئاتری‌ها از اجرا در ناآرامی‌های اخیر و... بخشی از اخبار پربازدید حوزه فرهنگ در فضای مجازی و رسانه‌های رسمی است که برش‌هایی برگزیده از آن را در ادامه می‌خوانید.

چهره روز
6 آذر ماه سالروز تولد داریوش فرهنگ بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون بود. موزه سینمای ایران در ادامه انتشار سلسله برنامه‌های تاریخ شفاهی خود به همین مناسبت بخش‌هایی از گفت‌و‌گوی این هنرمند را منتشر کرد. فرهنگ در بخشی از گفت‌وگو با فریدون جیرانی درباره همکاری با مهدی هاشمی در ساخت سریال «سلطان و شبان» گفته است: «یادم می‌آید فاصله خانه من و مهدی هاشمی کم بود و دائم با هم صحبت می‌کردیم که به چه داستانی برسیم. چیزی که بین ما جالب است اینکه ما هنوز هم برای صحبت کردن وقت کم می‌آوریم. یادم می‌آید ساعت یک ربع به پنج صبح بود که مهدی هاشمی گفت یافتم یافتم (به روش نیوتن) و صدایش آنقدر بلند بود که من آن‌را شنیدم. یک کتابی به نام عالم آرای عباسی دستش بود که در یک صفحه آن داستانی مربوط به یک پادشاهی بود که او را با یک شبان جابه‌جا کرده بودند. چیزی در حدود پنج خط بود و همین پنج خط داستان «سلطان و شبان» شد که من و مهدی هاشمی تصمیم گرفتیم با هم به شمال برویم. یک خانه کوچک اجاره کردیم که دو اتاق داشت و نیت کردیم تا ننوشتیم به تهران برنگردیم و در طول ۱۴ روز سریال را در ۱۲ قسمت مشترکاً نوشتیم.»
اتفاق روز
جشنواره فیلم شب‌های سیاه تالین آخرین ساعات شنبه شب ۵ آذر (۲۶ نوامبر) در حالی بهترین‌های رویداد امسال خود را معرفی کرد که جایزه با ارزش بهترین کارگردانی فستیوال به احمد بهرامی برای فیلم «شهر خاموش» رسید. تهیه‌کنندگی این فیلم را رضا محقق برعهده دارد. شهر خاموش دومین اثر بلند سینمایی احمد بهرامی پس از فیلم «دشت خاموش» است که موفق به کسب جایزه افق‌های ونیز شده بود. این دو فیلم اشتراکاتی در سبک ساخت دارند که به عنوان شیوه فیلمسازی بهرامی شناخته می‌شوند. باران کوثری، علی باقری، بابک کریمی، بهزاد دورانی، محسن مهری‌دروی و کریم و حبیب شراهی برادران دوقلو از دیگر بازیگران شهر خاموش هستند که جلوی دوربین مسعود امینی‌تیرانی رفته‌اند.
چالش روز
اجراهای تئاتر همچنان با چالش ناآرامی‌ها مواجه هستند. کیاوش دیندار کارگردان نمایشنامه «تجربه‌های اخیر» که روز جمعه ۴ آذر در پردیس تئاتر شهرزاد اجرا شد، در این‌باره به مهر گفته است: «کار بسیار سختی بود. در ابتدا قرار بود ما نمایشنامه‌خوانی را خیلی زودتر اجرا کنیم ولی به دلیل شرایط جامعه این اجرا به عقب افتاد. ضمن اینکه در شرایطی که در آن به سر می‌بریم رزرو پلاتو و تمرین کار سختی بود. شرایط خوب نبود و خودمان هم راغب به اجرای کار نبودیم ولی به دلیل اینکه حدود ۵ ماه تمرین کرده بودیم، مجبور به اجرا شدیم.»
سخن روز
همزمان با اکران عمومی «لوپتو» که بعد از «پسر دلفینی» دومین انیمیشن سینمایی در چرخه رسمی اکران سینماها در سال ۱۴۰۱ محسوب می‌شود، عوامل این انیمیشن در گفت‌وگویی با مهر ضمن تشریح تجربه خود از ساخت این اثر در یک مختصات بومی و خصوصی، از دخالت دولت در چرخه طبیعی رشد صنعت انیمیشن، ابراز نگرانی کردند! محمدحسین صادقی تهیه‌کننده این اثر گفته است: «آنجایی بخش‌های دولتی و حاکمیتی دچار خطا و اشتباه می‌شوند که بخواهند در فرایند تولید، دخالت کنند. اولین آفت این رویکرد هم به هم زدن قواعد بازی و به تعبیری زدن زیر میز است. این جنس ورود دولت، بازار رقابتی را به هم می‌ریزد. بخش خصوصی با هزار مصیبت در کرمان توانسته است استودیویی راه بیندازد و با وام و قرض آن را تجهیز کند، ناگهان فلان مدیر دولتی می‌گوید من می‌خواهم پول خرج کنم و یک استودیو راه بیندازم! اگر می‌خواهید از هنر-صنعت انیمیشن حمایت کنید، باید فعالان این حوزه را شناسایی کنید و همان‌ها را مورد حمایت قرار دهید، نه اینکه وارد یک رقابت با فعالان این حوزه شوید.»
نشر روز
با انتشار هفدهمین عنوان از مجموعه کتاب‌های «بچه چلمن» نوشته جف کینی، این کتاب بار دیگر به فهرست پرفروش‌ها راه پیدا کرد. طبق گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، هفدهمین کتاب از مجموعه «بچه چلمن» منتشر شد. این کتاب که در ژانر ادبیات داستانی کودکان و برای سن ۸ تا ۱۲ سال منتشر شده بار دیگر داستانی از گرگ هفلی را روایت و تصویر می‌کند. در این کتاب گرگ سعی دارد به برادرش رودریک کمک کند تا نواختن ساز را یاد بگیرد و با هم بتوانند در رقابت بین گروه‌های محله‌شان پیروز شوند؛ اما متوجه می‌شوند رسیدن به شهرت و موفقیت چقدر سخت است. از این کتاب‌ها ترجمه‌های متعددی به فارسی شده که «یک بچه چلمن»، «یک بچه بی‌عرضه»، «یک بچه لاغر مردنی» و «بچه شگفت‌انگیز» ازجمله آنها هستند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8064/24/634917/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها