تخلف آیین‌نامه‌ای امریکایی‌ها؛ دستکاری پرچم ایران 

یانکی‌ها جنگ روانی به راه انداختند


گروه ورزشی/ در فاصله 2 روز تا دیدار حساس تیم‌ملی فوتبال ایران با امریکا، تلاش‌ها برای تضعیف روحیه بازیکنان ایران ادامه دارد. اولین شیطنت درخصوص ایران، درج نام کشورمان روی پیراهن تیم‌ملی انگلیس بود و حالا امریکایی‌ها هم در صفحه رسمی توئیتر فوتبال خود عکس پرچم ایران را دستکاری و بدون نشان «الله» منتشر کردند. در این بین کاربران فضای مجازی در توئیتر با انتشار عکس پرچم اصلی کشورمان با نشان «الله» پاسخ این اقدام امریکایی‌ها را دادند. برخی از افراد نیز با جملات انگلیسی سعی کردند نشان اصلی پرچم ایران را به این صفحه توئیتری و مخاطبانش بفهمانند. علاوه بر این، برخی از افراد هم این اقدام یانکی‌ها را آغاز عملیات روانی امریکایی‌ها برای بازی با ایران عنوان کردند. فیفا با استناد به آیین‌نامه انضباطی و اخلاقی‌اش می‌تواند به خاطر تغییر پرچم جمهوری اسلامی ایران توسط امریکایی‌ها، فوتبال این کشور را با محرومیتی سنگین مواجه کند چراکه این اقدام شیطنت‌آمیز امریکایی‌ها به نوعی توهین به ایران به حساب می‌آید؛ موردی که در ماده ۲۲ آیین‌نامه اخلاق فیفا درباره آن توضیح داده شده است. در بند یک ماده ۲۲ از آخرین نسخه آیین‌نامه اخلاقی فیفا آمده است: «افراد مقید به این قانون نباید از طریق الفاظ یا اقدامات تحقیرآمیز و تبعیض‌آمیز به حیثیت یا تمامیت یک کشور، ‌نژاد، رنگ پوست، قومیت، ملیت، منشأ اجتماعی، جنسیت، شخص خصوصی یا گروهی از مردم، زبان، مذهب، عقاید سیاسی یا هر عقیده دیگری، ثروت، تولد یا هر موقعیت دیگر، گرایش جنسی یا هر دلیل دیگری توهین کند.» همچنین در بند ۳ ماده مذکور جریمه چنین عملی آورده شده است. طبق این بند، کمیته اخلاق فیفا می‌تواند برای عضوی که توهین‌های ذکر شده را به کشوری کرده است، جریمه‌ سنگینی در نظر بگیرد. در این بند آمده است: «تخلف از این ماده با جریمه مناسب حداقل ۱۰ هزار فرانک (سوئیس) و همچنین محرومیت از شرکت در هرگونه فعالیت مرتبط با فوتبال حداکثر تا دو سال مواجه می‌شود. در موارد جدی یا در صورت تکرار، ممنوعیت شرکت در هر فعالیت مرتبط با فوتبال ممکن است حداکثر به مدت 5 سال اعلام شود.» همچنین در بند ۱۳ آیین‌نامه انضباطی فیفا نسخه سال ۲۰۱۹، جرایم مربوط به توهین به نشانه‌های ملی نیز آورده شده است: «هر شخصی که از طریق الفاظ یا اعمال تحقیرآمیز و تبعیض‌آمیز (به هر وسیله‌ای) به دلیل‌ نژاد، رنگ پوست، قومیت، خاستگاه ملی یا اجتماعی، جنسیت، حیثیت یا تمامیت یک کشور، شخص یا گروهی از مردم، ناتوانی، گرایش جنسی، زبان، مذهب، عقاید سیاسی، ثروت، تولد یا هر وضعیت دیگر یا به هر دلیل دیگری توهین کند، با تعلیق حداقل 10 مسابقه یا مدت معین یا هر نوع اقدام انضباطی مناسب دیگر مجازات خواهد شد.» در واقع در صورت وقوع چنین موضوعی برای اولین‌بار، کشور مربوطه به انجام یک مسابقه با تعداد محدود تماشاگر و جریمه حداقل ۲۰۰۰۰ فرانکی برای فدراسیون یا باشگاه مربوطه مجازات خواهد شد. اگر این کار مجدداً تکرار شود، اقدامات انضباطی مانند اجرای طرح پیشگیری، جریمه نقدی، کسر امتیاز، انجام یک یا چند مسابقه بدون تماشاگر، ممنوعیت بازی در ورزشگاه خاص، محرومیت از یک مسابقه و اخراج از یک رقابت یا سقوط به یک دسته پایین‌تر به فدراسیون یا باشگاه مربوطه تحمیل می‌شود.
واکنش فدراسیون فوتبال به اقدام امریکایی‌ها
 صفی‌الله فغانپور، مشاور حقوقی فدراسیون فوتبال درباره بی‌احترامی انگلیسی‌ها و امریکایی‌ها به نام و پرچم کشورمان در روزهای گذشته، اظهار داشت: «در عرف بین‌المللی احترام به پرچم یک کشور به‌عنوان یک قانون است و همه کشورها موظف هستند رعایت کنند، بنابراین توهین به نام و پرچم جمهوری اسلامی خلاف مقررات بین‌المللی و اخلاق است و قطعاً این موضوع را از طریق فدراسیون در فیفا و کمیته اخلاق پیگیری می‌کنیم و آنها باید پاسخگو باشند.» او در ادامه بیان داشت: «حتماً این موضوع به‌ خاطر این است که می‌خواهند بازی تیم‌ملی ایران را مقابل امریکا تحت‌الشعاع قرار دهند و ما باید بیشتر تمرکزمان را روی این بازی بگذاریم. تیم حقوقی فدراسیون فوتبال قطعاً این موضوع را پیگیری می‌کند و در مراجع بین‌المللی شکایت خواهد کرد.» همچنین احسان اصولی، سخنگو و عضو هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال در خصوص این موضوع بیان داشت: «در این دوره از مسابقات اتفاقات خارج از اصول حرفه‌ای که در فوتبال و قوانین و آیین‌نامه‌های برگزاری مسابقات وجود دارد، زیاد رخ داده است. نکته‌ای که باید به مردم بگویم این است که کادر فنی و بازیکنان ما معتقد و با ایمان هستند و هدفشان روشن است و این بازی‌های ناجوانمردانه رسانه‌ای که در حق آنها اعمال می‌شود را با بازی درخشان در زمین جواب خواهند داد و با نتیجه‌ای که به دست می‌آید دل مردم را روشن خواهند کرد. فدراسیون هم از این باب در جاهایی که نقض حقوق تیم‌ملی و مردم ایران اتفاق می‌افتد، براساس قوانین و آیین‌نامه‌های مورد تأیید فیفا که درباره همه تیم‌ها اعمال می‌شود -که اگر مشابه این رفتارها درباره تیم دیگری رخ می‌داد، قطعاً برخورد و تذکری داده می‌شد - پیگیر و به دنبال گرفتن حق خود و مردم است و اقداماتی را در این زمینه انجام داده است و از این به بعد هم پیگیر خواهد بود.»
گفتنی است در پی این اقدام، فدراسیون فوتبال ایران با ارسال ایمیلی به فیفا، خواستار تذکر و‌‌ برخورد جدی فدراسیون جهانی فوتبال با فدراسیون فوتبال امریکا شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8064/20/634937/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها