«ایران» اظهارات روز گذشته نماینده مردم مهاباد را بررسی می‌کند

روایت مخدوش معلول‌ها توأم با سانسور علت‌ها


گروه سیاسی/ محمودزاده نماینده مردم مهاباد در مجلس،‌ روز گذشته طی تذکری شفاهی در صحن علنی ادعاهایی را در نقد عملکرد ارکان مختلف امنیتی، انتظامی و کشوری درخصوص کنترل آشوب‌های شمالغرب کشور مطرح کرد. سخنانی که بلافاصله با استقبال گسترده و توأم با ذوق‌زدگی رسانه‌های ضدانقلاب همراه شد.
اظهارات ناقص نماینده مهاباد
محمودزاده در تذکر شفاهی روز گذشته خود ضمن سانسور یکطرفه آنچه در زمین واقعیات حوادث شهرهایی نظیر مهاباد، بوکان، و پیرانشهر روی داد، اغتشاشات و تحرکات گروهک‌ها در مناطق شمال غرب کشور را «اعتراض مردمی» خواند و از تریبون رسمی مجلس ادعا کرد که «براساس آمارهای غیررسمی در مناطق کردنشین 105 نفر کشته شده‌اند.» نماینده مهاباد در مجلس با بیان اینکه وزیر کشور به عنوان رئیس شورای امنیت کشور باید جوابگوی این وضعیت باشید، خواستار شناسایی کسانی شد که به ادعای وی «به مردم تیر جنگی شلیک کرده‌اند.»
وی همچنین عملیات خلع سلاح عوامل مسلح در ناآرامی‌های اخیر مناطق کردنشین که تحت رصد پهپادی نیروهای وزارت اطلاعات قرار گرفته و پس از شناسایی مخفیگاه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند، «دستگیری‌های بدون دلیل شهروندان، هجوم شبانه به منازل» خوانده بود. محمودزاده در کنار این سخنان، تقویت نیروهای سپاه پاسداران از سوی قرارگاه حمزه را «لشکرکشی» توصیف کرد. مسأله‌ای که اما محمودزاده آن را نادیده گرفت، کنترل اغتشاشات و پایان هرگونه حمله به اماکن خصوصی، دولتی و نظامی‌ای بود که تا پیش از این منجر به شهادت تعدادی از نیروهای حافظ امنیت در مناطق شمال غرب کشور شده بود. وی اما در بخش دیگری از سخنانش مدعی شد که رئیس کمیسیون شوراهای مجلس دو سؤال وی از وزیر کشور درباره کولبران و مهسا امینی را به صحن علنی ارائه نمی‌دهد که همین مسأله واکنش جوکار را برانگیخت.
نادیده گرفتن عامدانه واقعیت‌ها
اظهارات خلاف واقع نماینده مهاباد در مجلس، آن هم زمانی که اغتشاش‌ها فروکش کرده و تحرکات گروهک‌های تجزیه‌طلب مهار شده است، شائبه تلاش برای شعله‌ور کردن دوباره اغتشاش‌ها را ایجاد کرد. با وجود این، محمودزاده در این تذکر، نه تنها به صورت یکطرفه ماجرا را سانسور کرده است، بلکه اسمی از گروهک‌های تجزیه‌طلب هم نیاورده است؛ گروهک‌هایی که بنا به بیانیه رسمی وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه، نقش جدی و تعیین‌کننده‌ای در کشته‌سازی‌ها و ناامن‌سازی برخی از مناطق کردنشین داشتند. نقش گروهک‌های تروریستی همچون کومله و دموکرات به گونه‌ای بود که برخی به طور آشکار نام «عبدالرحمن قاسملو»، رهبر سابق حزب دموکرات را بر زبان آورده و کشته‌ها را فدایی راه این عنصر تجزیه‌طلب قلمداد کردند. مهم‌تر از همه اینکه نماینده مهاباد در مجلس، در تذکر خود هیچ اشاره‌ای به کشته شدن یک عضو همراه پ.ک.ک در اغتشاشات ایران نکرد، زیرا در این صورت به ناچار می‌بایست به نقش این گروهک در آشوب‌ها اذعان کند. حمله به خانه‌های مردم،  هتک ناموس آنان و به تاراج بردن لوازم زندگی آنان و اعتصاب اجباری بازارها با تهدید جانی کسبه واقعیت دیگری بود که گویا از چشم نماینده مهاباد دور مانده است. در این میان، پرسش مهم دیگر این است که چرا محمودزاده فراخوان‌های گروهک‌های تجزیه‌طلب، بویژه کومله برای اعتصاب و آشوب را ندیده یا درباره اظهارات جان بولتون سخنی به میان نیاورده است؟ با این همه، محمودزاده، نه تنها چشم بر این واقعیت‌ها بست، بلکه درست در زمانی این مطالب به اذعان خودش «غیررسمی» را بیان کرد که اساساً آشوب در شهرهای ملتهب استان‌های آذربایجان غربی و کردستان مهار شده است.
پاسخ رئیس کمیسیون شوراها
رئیس کمیسیون شوراها در پاسخ به تذکر نماینده مهاباد، گفت: آقای محمودزاده دو سؤال را در کمیسیون شوراها مطرح کردند که سؤال نخست وی درخصوص کولبری و کولبران بود؛ جمع‌بندی در کمیسیون مبتنی بر این شد که وزارت کشور ظرف مدت یک ماه بازرسانی را برای بررسی موضوع اعزام کند تا مشکلات حل شود. اگر مشکلات حل نشود وی می‌تواند مجدداً در کمیسیون اعلام کند سؤالش پابرجا است. نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: سؤال دوم وی درخصوص مرگ خانم مهسا امینی بود. با توجه به گزارش کمیسیون که منتج از بررسی دقیق و مطالعات میدانی توسط کمیته تحقیق بود و در صحن مجلس قرائت شد، سؤال ایشان دیگر برای مطرح شدن، موضوعیت نداشت.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8064/23/634964/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها