پنج رویـــداد جهان


حمله مرگبار الشباب به یک هتل

گروه تندرو «الشباب» به هتلی در «موگادیشو» پایتخت سومالی در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری که شماری از مقام‌های مسئول این کشور در آن اسکان داشتند، حمله کردند. گزارش‌ها تاکنون از مرگ دست‌کم 10 نفر بر اثر این حمله خبر می‌دهند. برخی منابع خبری احتمال می‌دهند که شمار کشته‌شدگان افزایش خواهد یافت. یک مقام مسئول در پلیس سومالی به خبرنگاران گفته که در میان جانباختگان دو نفر با تابعیت دوگانه سومالیایی-بریتانیایی دیده می‌شوند. «محمد احمد دودیشه» وزیر امنیت سومالی نیز در این حمله زخمی شده است. پلیس گفته که سایر مقامات و میهمانان دولتی از این هتل نجات یافته‌اند. گروه «الشباب» وابسته به القاعده که بخش وسیعی از این کشور را تحت کنترل خود دارد، مسئولیت این حمله را برعهده گرفته است.

احتمال عملیات زمینی ترکیه در سوریه

منابع خبری از حمله مجدد ترکیه و گروه‌های وابسته به آن در سوریه به مناطقی در حومه حسکه خبر دادند. براساس گزارش‌ها، در این حمله دو روستای «تل اللبن» و «الکوزلیه» در منطقه «تل تمر» هدف قرار گرفتند. همچنین برخی گزارش‌ها حاکی است ارتش ترکیه صبح امروز حملات جدیدی به حومه «رقه» و «حلب» در شمال سوریه انجام داد. این منابع اعلام کردند که ترکیه در این حمله مواضع نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) را هدف قرار داده است. همزمان با ادامه حملات هوایی آنکارا، منابع مطلع در مناطق شمالی سوریه از تکمیل مقدمات آغاز عملیات زمینی ترکیه در این منطقه خبر دادند. ترکیه به تازگی یک عملیات نظامی تحت عنوان «پنجه-شمشیر» را علیه نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) در مناطق شمالی عراق و سوریه آغاز کرده است.

کودتای نافرجام در کشور 200 هزار نفری

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح سائوتومه گزارش داد که چهار نفر در کودتای نافرجام در این کشور کشته شدند. نخست‌وزیر این کشور نیز اعلام کرد که تلاش برای کودتا توسط چهار مرد از جمله رئیس سابق مجلس ملی انجام شده است. کشور آفریقایی سائوتومه و پرنسیپ متشکل از دو جزیره در خلیج گینه واقع شده و  ۲۱۹٬۰۰۰ نفر جمعیت دارد و بعد از سیشل، کم‌جمعیت‌ترین کشور در قاره آفریقا است.

جزئیات جدید از پرونده «سرقت قرن»

نخست‌وزیر عراق در سخنانی از بازیابی بخشی از مبلغ ۲.۵ میلیارد دلار اختلاس شده از سازمان مالیاتی این کشور خبر داد. «محمد شیاع السودانی» گفت: «حدود ۱۸۲ میلیارد دینار عراقی یا ۱۲۵ میلیون دلار از مبلغ اختلاس شده از طریق مصادره اموال و دارایی‌های یک تاجر همدست در این پرونده فساد بازیابی شده و تا دو هفته دیگر به حساب خزانه عراق باز خواهد گشت.» نخست‌وزیر عراق افزود: «کل مبلغ اختلاس شده در این پرونده حدود سه تریلیون و ۷۵۴ میلیارد و ۶۴۲ میلیون و ۶۶۴ هزار دینار عراقی است.»

آمار مخوف از مرگ مهاجران

سازمان بین‌المللی مهاجرت خبر داد بیش از ۵۰ هزار نفر در ۸ سال گذشته، جان خود را در مسیرهای مهاجرتی از دست داده‌اند.
بنا بر گزارش این سازمان، هویت و ملیت بیش از ۳۰ هزار نفر از پناهجویان (۶۰ درصد) ناشناس باقی مانده است. در میان مهاجران مفقود شده که ملیت آنها قابل شناسایی است، بیش از ۹ هزار نفر از کشورهای آفریقایی، بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ نفر از آسیا و ۳ هزار نفر از قاره امریکا هستند. افغانستان، سوریه و میانمار سه کشور مبدأ اصلی پناهجویان هستند و مکزیک، ونزوئلا، گواتمالا و هائیتی به ترتیب در رده‌های ششم، هشتم، نهم و دهم این فهرست قرار دارند. بر پایه یافته‌های این سازمان، دریای مدیترانه همچنان مرگبارترین مکان برای مهاجران در سراسر جهان است. از بین بیش از ۴۸ هزار و ۲۰۰ مهاجر کشته و مفقودی بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۲ در سراسر جهان، اکثریت قریب به اتفاق این مرگ‌ و میرها یعنی ۲۳ هزار و ۹۷۰ مورد در دریای مدیترانه اتفاق افتاده‌ است. فقط امسال (۲۰۲۲) ۸۴۰ مهاجر در دریای مدیترانه جان خود را از دست داده‌اند. بیش از ۲۹ هزار پناهجو نیز از سال ۲۰۱۴ تاکنون در راه رسیدن به اروپا جان خود را از دست داده‌اند و تنها از آغاز سال گذشته میلادی به این‌سو بیش از ۵ هزار و ۶۸۴ نفر در پی سفر غیرقانونی به قاره سبز برای جست‌و‌جوی زندگی بهتر جان باخته‌اند. بیش از ۱۱ هزار و ۴۰۰ مرگ نیز در سراسر قاره آفریقا ثبت شده است. همچنین مرگ بیش از ۴ هزار و ۶۸۰ نفر در جریان مهاجرت به آسیا از سال ۲۰۱۴ ثبت شده که اغلب به مهاجرت روهینگیا از میانمار مرتبط است.









آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8064/4/635040/2
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها