«ایران» چرایی ناکامی آشوب در ایجاد اختلال در فرایندهای توسعه‌ای دولت را بررسی می‌‌کند

پیشرفت؛ بدون توقف


گروه سیاسی/ اغتشاشات نتوانست عزم دولت برای سازندگی را سست و تلاشش برای پیشرفت کشور را متوقف کند. شاهد این ادعا، نه فقط اظهارات و تأکیدات رئیس جمهور، بلکه عملکرد و اقدامات میدانی دولت مردمی است. به رغم گذشت حدود دو ماه از آغاز اغتشاشات و ناامنی‌ها، هر پنجشنبه شاهد سفر رئیس جمهور به گوشه‌ای از کشور برای افتتاح پروژه‌های توسعه‌ای یا پیگیری اجرای طرح‌های نیمه کاره هستیم. این، غیر از سفر دیگر اعضای دولت مانند معاون اول رئیس جمهور برای افتتاح‌ها یا دنبال کردن پروژه‌ها است. آخرین این تلاش‌ها برای حرکت در مسیر پیشرفت کشور، پنجشنبه گذشته در جریان سفر آیت‌الله رئیسی به شهرستان رباط کریم در استان تهران رخ داد. در این سفر، دست‌کم فرایند اجرای سه طرح مهم اقتصادی و توسعه‌ای این منطقه از سوی عالی‌ترین مقام اجرایی کشور بررسی شد؛ طرح‌هایی چون متروی پرند یا شبکه فاضلاب رباط کریم که اجرای آنها، اساساً چهره منطقه را تغییر خواهد داد.
 توصیه رهبر انقلاب که عملی شد
ارزیابی‌ها نشان می‌‌دهد اغتشاشات و آشوب در کشور، قرار بود به عنوان طرح مکمل پروژه فشار حداکثری در کشور عمل کند. به عبارت دیگر، پس از ناکامی دشمنان در پیشبرد سیاست فشار حداکثری و در مقابل شکست حداکثری این سیاست، اغتشاش و ناامنی به عنوان فاز بعدی، طراحی و عملیاتی شد تا شاید از این طریق بتوانند مسیر پیشرفت کشور را متوقف کنند. چه بسا بر همین اساس بود که رهبر انقلاب همواره بر توقف ناپذیری دولت انقلابی در مسیر پیشرفت تأکید و توصیه می‌‌کردند. ایشان 20 مهرماه در دیدار اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان اینکه «تا هنگامی که ملت در مسیر نظام اسلامی و ارزش‌های دینی قرار دارد، این دشمنی‌ها ادامه خواهد داشت» تنها راه علاج را ایستادگی دانستند و فرمودند: «مسئولان کشور نیز مراقب باشند این گونه مسائل آنها را از مسئولیت‌ها و وظایف اصلی در عرصه داخلی و خارجی باز ندارد.» ایشان در بخش دیگری از همین نشست، در توصیه‌ای به مسئولان کشور تأکید کردند: «مراقب باشید این مسائل حواس شما را پرت نکند و از کارهای اصلی و اساسی باز نمانید.» دولت سیزدهم، بویژه آیت‌الله رئیسی به عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی کشور، هم در راهبرد و هم در عملکرد نشان دادند که این توصیه عملی و اجرایی شده است.
نمونه‌ای از اقدامات در بحبوحه اغتشاش‌ها
برای اثبات متوقف نشدن قطار پیشرفت کشور، شواهد بسیاری می‌‌توان ارائه کرد، اما مهم‌ترین آنها، سفرهای هر پنجشنبه رئیس جمهور است که در اغلب آنها شاهد افتتاح یک یا چند طرح هستیم. غیر از پنجشنبه گذشته که آیت‌الله رئیسی با سفر به رباط کریم، از سه طرح مهم توسعه‌ای این شهرستان بازدید کرد، پنجشنبه پیش از آن، با سفر رئیس جمهور به سنندج، طرح انتقال آب سد آزاد کردستان به تصفیه‌خانه این شهر، افتتاح شد. این سفر و افتتاح، در حالی صورت گرفت که هفته‌ها و چه بسا روزهای قبل از آن، گروهک‌های تروریستی تلاش زیادی برای ناامن‌سازی این مناطق انجام داده بودند. ششم آذرماه رئیس جمهور به جاسک سفر کرد تا علاوه بر حضور در رژه نیروی دریایی، نیازهای توسعه سواحل مکران را نیز بررسی کند. سه روز قبل از آن، یعنی سوم آذرماه، آیت‌الله رئیسی در سفر به اسلامشهر، از چند پروژه درحال احداث بازدید کرد. پنجشنبه 19 آبان ماه نیز شهرستان پاکدشت در استان تهران میزبان رئیس جمهور بود که طی این بررسی میدانی، آیت‌الله رئیسی از پروژه‌های خط انتقال پساب بهداشتی فاضلاب تصفیه‌خانه ری و کمربندی جنوبی در حال احداث این شهرستان بازدید کرد. مهم‌ترین اتفاق توسعه‌ای، شاید پنجشنبه 5 آبان ماه رقم خورد. در این روز، در جریان سفر آیت‌الله رئیسی به زنجان، همزمان از هزار و 26 مگاوات ظرفیت نیروگاهی در ۵ استان و اتصال این نیروگاه‌ها به شبکه سراسری برق کشور بهره‌برداری شد.
پیگیری توسعه سیستان و بلوچستان 
به رغم آشوب‌ها
یکی دیگر از نشانه‌های مهم توقف ناپذیری قطار پیشرفت کشور، آبان ماه امسال در سیستان و بلوچستان رقم خورد. درحالی که برخی در داخل و خارج سعی در ناامن کردن این استان داشتند، با سفر معاون اول رئیس جمهور، راه آهن خاش به زاهدان، به عنوان بخش مهمی از مسیر ریلی چابهار به سرخس، افتتاح شد. افتتاح اسکله‌های ۷و ۸ بندر پارسیان با ظرفیت سالانه ۳ میلیون تن کالا در بندرشهید رجایی و در جریان سفر محمد مخبر به هرمزگان و نیز برنامه‌ریزی برای ساخت شهرک‌های پتروشیمیایی و صنایع تکمیلی پتروشیمی و شبکه‌های پتروشیمی در حوزه زنجیره صنایع تکمیلی در مناطق کم برخوردار، از دیگر اقدامات و تلاش‌های معاون اول رئیس جمهور در حدود دو ماه گذشته است.
ادامه نظارت‌های ستادی در مدت اخیر
این افتتاح‌ها و بازدیدهای میدانی در سطوح مختلف دولت، غیر از تلاش‌های بی وقفه شخص رئیس جمهور بوده است. آیت‌الله رئیسی در همین مدت، در راستای تلاش برای بهینه سازی و تحول در امور اجرایی کشور برنامه‌های نظارت ستادی خود را نیز دنبال کرده‌اند که بازدید از وزارت بهداشت (30 آبان) نظارت ستادی بر سازمان برنامه و بودجه (23 آبان) و بازدید از سازمان اداری و استخدامی کشور (16 آبان) از آن جمله است. مجموعه این شواهد و گزارش‌ها، مؤید آن است که در خلال آشوب‌ها و اغتشاش‌ها، نه تنها خللی در فرایند تحول و توسعه کشور ایجاد نشد، بلکه چه بسا با قوت و عزم و اراده بیشتری دنبال شد، البته در این میان نقش آیت‌الله رئیسی به عنوان رئیس دولت، برجسته است؛ چهره‌ای که در مقام تنظیم کننده راهبردها و جهت دهنده عملکردها، خود بیش از دیگران فعال و پیش از دیگران در میدان حاضر بوده است. براین اساس است که می‌‌توان اظهارات رئیس جمهور در جمع مردم رباط کریم را بهتر درک کرد؛ آنجا که آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه دشمن به دنبال سنگ‌اندازی در مسیر پیشرفت و آبادانی این کشور و سربلندی و سرافرازی این ملت است، اعلام کرد: ما تنها یک راه می‌شناسیم و آن پیشرفت است و این همان مسیری است که دشمن را از ما عصبانی کرده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8076/2/636388/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها