«ایران» از استاندارد دوگانه غربگرایان در حمایت از تمامیت ارضی کشور گزارش می‌دهد

حمله جناحی به منافع ملی


گروه سیاسی/ ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با محکوم کردن اتهامات بی‌اساس بیانیه پایانی نشست سران شورای همکاری خلیج فارس، صدور این گونه بیانیه‌ها را تکرار سیاست شکست خورده ایران‌هراسی خواند که فقط می‌تواند تلاشی بیهوده برای پوشاندن اقدامات بحران‌آفرین برخی کشورهای این شورا در حمایت مالی، سیاسی و لجستیکی از گروه‌های تروریستی و زخم عمیق مردم رنج‌دیده کشورهای بحران‌زده منطقه باشد. سخنگوی وزارت امور خارجه با یادآوری تحمیل هزینه‌های هنگفت جانی و مالی بر مردم منطقه از ناحیه سیاست‌های مخرب برخی از اعضای شورای همکاری خلیج فارس، از این شورا خواست در رویکردهای خود در قبال مسائل منطقه‌ای تجدیدنظر کنند و مسیر سازنده را برگزینند.
محکومیت هرگونه ادعا درباره جزایر سه‌‌گانه
کنعانی اشاره بیانیه این شورا به موضوعات مرتبط با برنامه هسته‌ای کشورمان را مردود دانست و افزود: کشورهایی که تمام تلاش خود را برای ناکام گذاشتن توافق هسته‌ای به کار بسته بودند، اکنون با نادیده گرفتن پایبندی کامل ایران به برجام و قوانین بین‌المللی، نسبت به اقدامات مشروع ایران معترض شده‌اند. سخنگوی وزارت امور خارجه با تأکید مجدد بر مواضع اصولی کشورمان، جزایر سه‌گانه ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک را جزء لاینفک و ابدی سرزمین جمهوری اسلامی ایران دانست و افزود: جمهوری اسلامی ایران هرگونه ادعایی بر این جزایر را امری بی‌ثبات‌کننده، دخالت در امور داخلی و قلمرو سرزمینی خود دانسته و آن را بشدت محکوم می‌کند.
احضار سفیر چین به وزارت امور خارجه
همچنین در واکنش به همراهی چین با بیانیه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، وزارت امور خارجه کشورمان به این مسأله ورود و ناخرسندی شدید کشورمان به این موضوع را به کشور چین مخابره کرد. سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به دیدار روز شنبه سفیر چین با دستیار آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت: در این ملاقات نسبت به ورود بیانیه مذکور در موضوع تمامیت ارضی ایران ابراز «ناخرسندی شدید» شده و تأکید شد جزایر سه‌گانه ایرانی خلیج فارس جزء لاینفک تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران است که مانند هر بخش دیگر از سرزمین ایران هرگز موضوع مذاکره با هیچ کشوری نبوده و نخواهد بود.
توضیحات سفیر چین
کنعانی تصریح کرد: سفیر چین نیز با تأکید بر احترام کشورش به تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران، در توضیحات اهداف سفر رئیس‌جمهور کشورش به ریاض، این سفر را در راستای کمک به صلح و ثبات در منطقه و بهره‌گیری از گفت‌وگو به عنوان ابزاری برای حل مشکلات دانست. سفیر چین سیاست خارجی کشورش را در منطقه مبتنی بر توازن دانسته و مبادلات پیش‌بینی شده دیپلماتیک از جمله سفر معاون نخست‌وزیر چین به ایران در روزهای آینده را مؤید این رویکرد اعلام کرد.
یادآوری سابقه تاریخی سکوت اصلاح‌طلبان
واکنش وزارت امور خارجه ایران به چین در حالی است که شواهد نشان می‌دهد دولت گذشته و همچنین اصلاح‌طلبان قبلاً در موارد مشابه سکوت کرده بودند. به عنوان نمونه در سال‌های 2006 و 2014 در اتفاقاتی مشابه، مواضعی در خصوص لزوم گفت‌وگو درباره ادعاهای مربوط به جزایر توسط شورای همکاری خلیج فارس و چین شکل گرفته است. اما در بیانیه‌های سابق نه تنها دولت‌هایی چون دولت حسن روحانی موضعگیری نداشته‌ است که حامیان رسانه‌ای آنها نیز سکوت اختیار کرده بودند. با وجود آنکه دولت سیزدهم با مشی انقلابی خود، ضمن همراهی سازنده با کشورهای جهان با خواستن سفیر چین موضع رسمی مردم ایران را اعلام داشته است اما باز هم مورد حملات سیاست‌زده و جناحی قرار گرفته است.
از واقعیت تا پروپاگاندا
روز گذشته روزنامه‌ها و رسانه‌های اصلاح‌طلب نزدیک به دولت سابق، با اشاره به بیانیه مشترک شورای همکاری خلیج فارس و چین خط خبری عجیبی را در پیش گرفتند. روزنامه سازندگی در گزارشی با تیتر «چین علیه ایران» مدعی شد: «چین در نشستی که با شیوخ کشور حاشیه خلیج فارس داشته از مواضع امارات متحده عربی درخصوص مالکیت جزایر سه‌گانه حمایت کرد و حقوق ایران را نادیده گرفت.» هر چند بیانیه مورد اشاره این روزنامه به صورت صریح این ادعا را مطرح نکرده و به حل مسالمت‌آمیز و مبتنی بر حقوق بین‌الملل مسأله اشاره داشته است اما همین مسأله نیز با واکنش جدی دستگاه دیپلماسی کشورمان مواجه شده است که در مقایسه با انفعال دولت گذشته قابل تقدیر است. در ادامه این گزارش اما ادعایی کذب نیز مطرح شده است؛ روزنامه حزب کارگزاران با بیان این ادعا که چین از ایران فاصله گرفته، مدعی می‌شود که تلویزیون چین با رضاپهلوی مصاحبه کرده و این کشور تلاش دارد اپوزیسیون ایران را متحد کند. این خبر در حالی منتشر شده است که چنین مصاحبه‌ای وجود خارجی ندارد.
شاید مصاحبه مورد اشاره، مربوط به سال ۹۱ و گفت‌وگو با شبکه «سی.‌سی.‌تی.‌نیوز» بوده است که همان زمان نیز ایران واکنش تندی به آن داشته است؛ تا جایی که این اقدام دیگر از سوی این رسانه چینی تکرار نشد.
روزنامه ابتکار نیز تیتر «جفای چینی در ریاض» را انتخاب کرد. روزنامه اعتماد هم در گزارشی که احتمالاً پیش از مخابره شدن خبر احضار سفیر چین به وزارت امور خارجه نوشته شده بوده، آورد: «وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تا شامگاه شنبه برخلاف رویه معمول اقدام به محکومیت بیانیه‌های صادر شده از سوی شورای همکاری خلیج فارس نکرده و این مسأله بر حساسیت افکار عمومی در برخورد متفاوت با چین و سایر کشورها افزود.» روزنامه آرمان روز گذشته در گزارشی با عنوان «رئیسی، پاسخ نقض موازنه قدرت را بدهد» دولت سیزدهم را متهم به از بین بردن موازنه با غرب کرد. این ادعا در حالی است که خروج شرکت‌های غربی از ایران و همچنین کاهش روابط با کشورهای اروپایی از سال 1397 و دولت قبل کلید خورد. شواهد نیز نشان می‌‎توان سیاست خارجی غیرمتوازن و غربگرای دولت سابق اکنون به سمت توازن حرکت کرده است. در یک سال ابتدایی دولت سیزدهم، حجم فعالیت تجاری با کشورهای عضو اتحادیه اروپا 34 درصد رشد داشته و این روند در کنار گسترش روابط با همسایگان و کشورهای آسیاسی در پرتو دیپلماسی اقتصادی دولت کنونی ادامه دارد. حال با این شرایط مشخص نیست حامیان دولت سابق که همه تمرکز دستگاه دیپلماسی کشور را بر جلب اعتماد غرب و بخصوص امریکا گذاشته بودند و در این مسیر نیز بارها شکست خوردند، چگونه به کارنامه روشن دولت کنونی درخصوص توازن در سیاست خارجی حمله می‌کنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8076/5/636402/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها