«ایران» آخرین تحولات صدور مجوز حرفه‌ای سرخابی‌ها را بررسی کرد

تناقض‌گویی مسئولان درخصوص ورزشگاه آزادی


 محمدمحمدی سدهی/ سرخابی‌ها کماکان درگیر صدور مجوز حرفه‌ای برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا هستند؛ موضوعی که باعث شد تا سال گذشته این 2 تیم از آسیا حذف و هواداران بسیار این دو تیم از تماشای بازی تیم‌های محبوب‌شان در این مسابقات مهم محروم شوند. ایرادات ورزشگاه آزادی به عنوان میزبان سرخابی‌ها و مالکیت مشترک این باشگاه‌ها 2 موضوع مهمی است که باید تا پایان سال‌جاری برطرف و لایسنس حرفه‌ای 2 باشگاه صادر شود. در این بین اواخر هفته گذشته شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی با انتشار خبری درخصوص رفع ایرادات ورزشگاه آزادی اعلام داشت که با حمایت‌های وزیر ورزش و جوانان و پیگیری‌های این شرکت، مجوز حرفه‌ای و گواهینامه انطباق با الزامات AFC برای استادیوم ورزشی آزادی صادر شده است. علاوه بر این خبر، علیرضا عاصم‌یوسفی مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی نیز در مصاحبه‌ای با اشاره به صدور مجوز حرفه‌ای 2 باشگاه و گواهینامه انطباق با الزامات AFC برای استادیوم آزادی اعلام کرد: «سال گذشته کار به‌روزرسانی و رفع نواقص مجموعه ورزشی آزادی را در دستور کار قرار دادیم. از جمله اقداماتی که صورت گرفت، تعویض برق استادیوم آزادی بعد از نزدیک به ۵۰ سال و بازسازی، مقاوم‌سازی و بهسازی ۱۵ زون از سکوهای استادیوم بود. در مرحله بعدی رفع نواقص برای دریافت مجوز حرفه‌ای را در اولویت قراردادیم که از الزامات مورد نظر AFC بود. از این پس خیال استقلال و پرسپولیس راحت باشد و دیگر این دو تیم برای دریافت مجوز مشکلی با AFC نخواهند داشت.» این موضوع نشان داد که یکی از مشکلات مهم سرخابی‌ها برای دریافت مجوز حرفه‌ای برطرف شده است.
زارعی: هنوز اتفاق خاصی نیفتاده
اما در این بین مصطفی زارعی، مدیر صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال روز شنبه در گفت‌وگویی ادعا کرد که هنوز اتفاق خاصی در خصوص صدور مجوز حرفه‌ای ورزشگاه آزادی نیفتاده و نمی‌توان اظهارنظری درباره شرایط باشگاه‌ها داشت. او در مورد اینکه از سوی شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی اعلام شده که برای ورزشگاه آزادی مجوز حرفه‌ای AFC صادر شده است، اظهار داشت: «هنوز پروسه رسمی بررسی مجوز‌های حرفه‌ای در ایران شروع نشده است.» زارعی در پاسخ به این سؤال که با این شرایط چگونه ادعا شده مشکلات ورزشگاه آزادی رفع و مجوز حرفه‌ای صادر شده است، تصریح کرد: «کمیته صدور مجوز حرفه‌ای ایران تعلیق است و برای همین هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته است. این سؤال را بهتر است از افرادی که آن را اعلام کرده‌اند، جویا شوید.» مدیر صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال دیروز هم در مصاحبه‌ای دیگر اعلام داشت: «ظاهراً گواهی ایمنی ورزشگاه آزادی صادر شده است. مدرکی که اکنون استادیوم آزادی گرفته یکی از الزامات AFC برای ورزشگاه‌هایی است که از طرف باشگاه‌ها به عنوان ورزشگاه خانگی‌شان برای مسابقات لیگ قهرمانان آسیا معرفی می‌شوند. شرکتی که ظاهراً به ورزشگاه آزادی مدرک داده صرفاً گواهی ایمنی استادیوم را صادر کرده و بهتر است خود دوستان وزارت ورزش، اطلاعات تکمیلی را اعلام کنند.» پس از صحبت‌های زارعی، روابط عمومی وزارت ورزش و جوانان هم در خبری تأکید کرد که مجوز حرفه‌ای و گواهینامه انطباق با الزامات AFC برای استادیوم ورزشی آزادی صادر شده است. این موضوع نشان دهنده تناقض گویی مسئولان ورزش کشور است که یکی از آنها ادعا می‌کند مجوز حرفه‌ای ورزشگاه آزادی صادر شده و دیگری می‌گوید این اتفاق نیفتاده است!
این موضوع باعث شد خبرنگار «ایران» به سراغ شهاب مالمیر، مدیر روابط عمومی شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی برود و از او در خصوص تناقضی که در صحبت‌های یوسفی و زارعی وجود دارد، سؤال کند. مالمیر در پاسخ به این سؤال که آیا مجوز حرفه‌ای ورزشگاه آزادی صادر شده است، بیان داشت: «مجوز حرفه‌ای صادر نشده و تنها گواهینامه انطباق با الزامات AFC تأیید شده است که یک شرکت خارجی ایرادات ورزشگاه آزادی را با این گواهینامه انطباق می‌دهد. در صورت تأیید این موضوع توسط شرکت خارجی، این گواهی به ای‌اف‌سی می‌رود و کنفدراسیون فوتبال آسیا مجوز را صادر می‌کند.» او با اشاره به 60 ایراد ورزشگاه آزادی افزود: «این موارد از دوران گذشته بود و در اصل نماینده ای‌اف‌سی در فینال لیگ قهرمانان آسیا 2018 و بازی‌ای که بین پرسپولیس و کاشیما آنتلرز ژاپن برگزار شد، این ایرادات را اعلام کرد که خیلی از موارد اصلاح شده است و تنها موارد جزئی مثل تابلوهای راهنما، دوش آب و... باقی مانده است که این ایرادات هم در کوتاه‌ترین زمان ممکن رفع و مجوز حرفه‌ای برای استادیوم ورزشی آزادی صادر خواهد شد.» به هر حال تعطیلی مسابقات لیگ برتر به دلیل حضور تیم ملی در جام جهانی بهترین زمان برای رفع ایرادات ورزشگاه آزادی بود تا سرخابی ها دوباره با مشکلی به نام حذف از لیگ قهرمانان آسیا مواجه نشوند. در این بین ویدیویی در روزهای گذشته منتشر و در این ویدیو نشان داده شد که کار مقاوم‌سازی سکوهای ورزشگاه به پایان رسیده است.
تلاش‌ها برای رفع مالکیت مشترک سرخابی‌ها
یکی دیگر از ایرادات ای‌اف‌سی مالکیت مشترک 2 باشگاه پرسپولیس و استقلال است. پیش از این 10 درصد از سهام 2 باشگاه واگذار شده است و این موضوع باعث شد تا مشکلات مالی سرخابی‌ها تا حد زیادی برطرف شود. پس از این اتفاق مهم قرار شد تا 41 درصد دیگر از سهام این 2 باشگاه در شهریورماه سال گذشته واگذار شود که البته این اتفاق با وجود گذشت بیش از یک‌سال از وعده وزیر ورزش و جوانان نیفتاده است. حسین قربانزاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی در خصوص زمان واگذاری 41 درصد دیگر از سهام سرخابی‌ها به خبرنگار «ایران» گفت: «روز دوشنبه (امروز) جلسه مهم و سرنوشت‌سازی با هیأت واگذاری داریم که در صورت تأیید این هیأت، بخش دیگری از سهام 2 باشگاه (41 درصد) واگذار می‌شود. 10 درصد از سهام باشگاه پیش از این فروخته شده و با فروش 41 درصد دیگر سهام 2 باشگاه به 51 درصد می‌رسد که با این اتفاق پرسپولیس و استقلال خصوصی خواهند شد. فرایند واگذاری 2 باشگاه انجام شده و البته در صورت تأیید هیأت واگذاری هم ما نیاز به زمان داریم چرا که خرید سهام این 2 باشگاه و بررسی اهلیت افرادی که خواهان خرید این سهام هستند، زمانبر است که البته امیدواریم مجموع این کارها در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شود.» او در پاسخ به این سؤال که آیا این موضوع تا زمانی که ای‌اف‌سی در اختیار این 2 باشگاه قرار داده است، برطرف خواهد شد، افزود: «چند روز پیش جلسه‌ای با مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال و محمد پولادگر، معاون قهرمانی وزیر ورزش برگزار شد و در این جلسه جزئیاتی در خصوص واگذاری این باشگاه مطرح شد اما باید بگویم که نمی‌توان در خصوص زمان رفع این ایراد صحبت کرد. صحبت من این است که باید زودتر این موضوع عملی شود تا 2 باشگاه مشکلی بابت مالکیت مشترک نداشته باشند.»


برش
رئیس سازمان نظام مهندسی: گواهی ایمنی ورزشگاه آزادی فرمالیته است
آخرین موضوعی که در خصوص ورزشگاه آزادی مطرح شد این بود که این ورزشگاه مجوز ایمنی دریافت کرده است. در این شرایط حمزه شکیب، عضو پیشین شورای شهر تهران، مدرس دانشگاه و رئیس سازمان نظام مهندسی کشور در گفت و گویی به تشریح جزییاتی از بازدید یک ماه قبل خود از این سازه پرداخت و گفت: «ورزشگاه آزادی ایراداتی دارد که می‌توان سه مورد آن را دسته بندی کرد. ایراد اول مشکل زه کشی آب‌های سطحی است که از کار افتاده و آب‌‌ها جذب نمی‌شدند و این باعث شده تا آب‌ها به بخش زیرین ورزشگاه نفوذ کند و جذب و دفع نشود. ایراد دوم مشکل ترک‌های زون هست که البته دوستان می گفتند بخش‌هایی را در این زمینه ترمیم کرده‌اند . البته با یک مشاهده میدانی چشمی هم می‌شد دید ترمیم انجام گرفته چندان اصولی نبوده و وزن زیادی را به ستون ها تحمیل کرده است. ایراد سوم و اصلی ورزشگاه آزادی مربوط به طبقه دوم است که شرایط بحرانی دارد.» او در خصوص صدور گواهی ایمنی برای ورزشگاه آزادی گفت: «ورزشگاه‌ها سازه‌هایی نیستند که به سازمان نظام مهندسی مربوط باشند و احتمالاً اگر شرکتی چنین گواهینامه‌ای داده تحت نظر سازمان مدیریت دولتی بوده است. ولی بر اساس تجربه می‌گویم اگر شرکتی در این فاصله کوتاه از زمان بازدید ما تا امروز اعلام کرده ایرادات ایمنی ورزشگاه آزادی مرتفع شده، این گواهینامه نمی‌تواند معتبر باشد و بیشتر جنبه فرمالیته دارد.»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8076/20/636454/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها