مدارس در هفته سوم آذرماه غیرحضوری شدند

چرخه تکراری آلودگی هوا در 1401 هم متوقف نشد


گروه اجتماعی/ با غیرحضوری شدن مدارس تهران برای روز دوشنبه و سه‌شنبه - و احتمال خیلی زیاد چهارشنبه- دانش‌آموزان تهرانی و والدینشان بار دیگر روزهای کرونایی و دوری از مدرسه برایشان تداعی شده است. از ابتدای هفته جاری با تداوم آلودگی هوا در استان تهران و تشکیل جلسه دوباره کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران در استانداری، مدارس غیرحضوری شدند، هر چند در سال‌های قبل از کرونا نیز تهران روزهای زیادی را به‌دلیل آلودگی هوا به تعطیلات می‌رفت اما حداقل تجربه روزهای کرونا آموزش را در این روزها به فضای مجازی می‌برد نه اینکه به‌طور کامل تعطیل کند. با این همه نگرانی‌های حضور دوباره دانش‌آموزان در بستر مجازی بر قوت خود باقی است و این در حالی است سامانه «شاد» که برای آموزش غیرحضوری و بستر امن در فضای مجازی طراحی شده است همچنان کارآیی لازم را ندارد تا بسیاری از مدارس در این روزها در پلتفرم‌های داخلی دیگر آموزش‌ها را دنبال کنند. برخی گزارش‌های والدین نیز حاکی است که در بسیاری از مدارس دولتی مانند دوران کرونا آموزش مجازی به درستی پیگیری نمی‌شود و به دلیل سرعت اینترنت و عدم زیرساخت‌های لازم در سامانه شاد بارگذاری فایل‌ها نیز در این سامانه با مشکل مواجه است، هر چند مسئولان شاد می‌گویند حضور کاربران در روزهای آموزش مجازی در این پلتفرم بی سابقه است اما موضوع مهم کارآیی آن است.
از طرفی روی دیگر تعطیلات این روزها، تعطیلی مهد کودک ها و پیش‌دبستانی‌ها است که بسیاری از والدین شاغل را به دردسر انداخته است ،چرا که گزینه دورکاری نیز عملاً حذف شده است و در این مواقع والدین شاغل می‌مانند و چه کنم، چه کنم‌های نگهداری از فرزندانشان، تا جایی که بسیاری از آنها در همین هوای آلوده فرزندان خود را به اجبار سر کار می‌برند.
مسأله مهمتری که می‌ماند عدم توقف چرخه آلودگی هوا در پایتخت با وجود سال‌ها هشدار است، گرچه در این روزها فروش طرح ترافیک متوقف است و فعالیت کارخانه‌های شن و ماسه ممنوع می‌شود، اما سالانه ۲۰ هزار و ۸۰۰ مرگ منتسب به آلودگی هوا رخ می‌دهد و به گفته کارشناسان بیماری‌های ایسکمیک قلبی، سکته مغزی، سرطان ریه و بیماری‌های مزمن انسداد ریوی شایع‌ترین بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا است. در این شرایط سازمان هواشناسی کشور نسبت به افزایش آلودگی هوا در هفت استان در نیمه‌شمالی کشور هشدار داده است. این مخاطرات یکشنبه (۲۰ آذرماه) در اراک، ارومیه، تبریز و سمنان، دوشنبه (۲۱ آذرماه) در اراک، ارومیه، تبریز، اصفهان و سمنان، سه‌شنبه (۲۲ آذرماه) در تبریز، تهران، کرج، اراک، اصفهان و سمنان و چهارشنبه (۲۳ آذرماه) در تهران، کرج، اراک، اصفهان و سمنان مورد انتظار است.
از سوی دیگر رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران روز گذشته همزمان با برگزاری جلسه شورای شهر تهران با واکنش نشان دادن نسبت به شرایط آلودگی هوا اعلام کرد که از بین ۱۱۳ کشور، ایران رتبه ۲۴ آلودگی هوا را دارد و در بین ۱۰۷ پایتخت دنیا نیز تهران رتبه ۲۱ آلایندگی را دارد.
جعفر تشکری‌هاشمی با بیان اینکه سالانه بیش از شش میلیون و ۷۰۰ هزار نفر به علت آلودگی هوا در دنیا دچار مرگ زودرس می‌شوند که چهار و نیم میلیون نفر به دلیل ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون جان خود را از دست می‌دهند، گفت: نکته قابل توجه این است که آلودگی هوا چهارمین عامل مرگ‌ و میر در دنیا است. به لحاظ روانی آلودگی هوا موجب خشونت، اضطراب و افسردگی افراد می‌شود. باید به‌طور جدی وارد حل این معضل شویم و این در حالی است که بیش از ۲۶ هزار نفر در سال به دلیل آلودگی هوا دچار مرگ زودرس شده و هزینه‌های ناشی از آلودگی هوا را نیز حدود ۳۰ میلیارد دلار برآورد کرده‌اند و هزینه‌های مربوط به درمان و مرگ‌ ومیر شهروندان در تهران را نیز بیش از سه میلیارد دلار در سال تخمین زده‌اند.
تشکری هاشمی با بیان اینکه متأسفانه احکام برنامه‌های دوم تا ششم روی زمین مانده و یکی از اتفاقات ناگوار در کشور افزایش استانداردها است در حالی‌که باید به مسائل دیگر توجه شود، گفت: خودروهای فرسوده که استاندارد لازم را ندارند همچنان در شهر تردد می‌کنند و می‌بینیم که خودروهای فرسوده ۲۵ برابر خودروهای یورو۲ آلودگی تولید می‌کنند و ده‌ها برابر استاندارد مورد نظر در شهرها آلایندگی تولید می‌کنند ؛ دقت داشته باشید که اگر تمام خودروها و موتورسیکلت‌ها را برقی کنیم باز هم مشکل حل نمی‌شود، چرا که یکی از دلایل تولید کربن سیاه فرسایش لاستیک روی آسفالت است.
وی با اشاره به تجربیات سایر کشورها در حل مشکل آلودگی هوا گفت: یکی از راه‌های زودبازده نصب فیلتر جاذب دوده در اتوبوس‌های دیزلی و کامیون‌های شهری و جایگزینی موتورهای کاربراتوری، تعویض کاتالیست تاکسی‌ها و مدیریت تقاضای سفر از طریق خدمات دولت الکترونیک و مناسب‌سازی سوخت است. همچنین نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، توسعه مترو و جلوگیری از مازوت سوزی نیز از دیگر راهکارهای مکمل محسوب می‌شود.
حبیب کاشانی عضو شورای شهر نیز در واکنش به گزارش تشکری هاشمی گفت: گزارش خیلی خوبی بود اما چه کسی باید در مورد این ترک فعل‌ها پاسخگو باشد، یعنی در این ۴۳ سال هیچ کس مقصر نبوده؟ پس چرا هنوز آلودگی هوا داریم؟
وی با بیان اینکه گزارش تشکری هاشمی می‌تواند به عنوان یک سند توسط قوه قضائیه پیگیری شود، گفت: چرا در این ۴۳ سال حتی یک مسئول به دلیل عدم انجام تعهدات برنامه‌ کاهش آلودگی هوا از سمت خود کنار نرفته است؟

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8076/22/636469/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها