فضای مجازی


 چهره روز
نویسنده فرانسوی برنده نوبل ادبیات، دیروز شنبه ۱۹‌ آذر جایزه خود را در مراسمی رسمی که در استکهلم برگزار شد دریافت کرد.
آنی آرنو نویسنده فرانسوی شامگاه شنبه ۱۹ آذر در مراسم رسمی اهدای جوایز نوبل امسال، گفت امیدوار است جایزه نوبل او نشانه امیدی برای همه نویسندگان زنی باشد که هنوز به عنوان تولیدکنندگان آثار مکتوب، به رسمیت شناخته نشده‌اند. طبق گزارش مهر، هیأت داوران آکادمی نوبل امسال از این نویسنده ۸۲ ساله به عنوان  نماد حقوق زنان و به دلیل «شجاعت و دقت بالینی که با آن ریشه‌ها، بیگانگی‌ها و محدودیت‌های جمعی حافظه شخصی را کشف می‌کند» شایسته دریافت این جایزه خواندند.
اتفاق روز
در سی و هشتمین دوره جوایز سالانه ایدا که در لس‌آنجلس برگزار شد، برندگان جوایز در ۱۸ رشته معرفی شدند و «هرچه نفس می‌کشد» برنده جایزه بهترین فیلم مستند بین‌المللی شد. این فیلم که محصول مشترک هند، امریکا و بریتانیاست همچنین جایزه بهترین کارگردانی را برای شائوناک سین و جایزه بهترین تدوین و جایزه ویژه را هم از آن خود کرد. این مستند که موفق به کسب جایزه مستند چشم طلایی جشنواره کن امسال هم شده بود درباره ۲ برادر ساکن محله محقر وزیرآباد در دهلی پایتخت هند است که ۲۰ سال است مشغول درمان زغن‌های سیاهی هستند که زخمی می‌شوند. محمد سعود و ندیم شهزاد این پرندگان کوچک شکاری را که بیشتر توسط بادبادک‌هایی که با خرده شیشه پوشانده می‌شوند زخمی می‌شوند، به زیرزمین خانه خود می‌برند و در آنجا به پانسمان و تمیز کردن زخم آنها می‌پردازند و استخوان‌های شکسته‌شان را ترمیم می‌کنند.
سخن روز
کارگردان نمایش «رستم و سهراب» که قرار است در کارگاه نمایش مجموعه تئاترشهر روی صحنه برود تأکید کرد توجه به حس وطن‌پرستانه دغدغه اصلی اجرای این اثر در شرایط کنونی است. رضا حسن‌خانی کارگردان نمایش «رستم و سهراب» که قرار است از یکشنبه ۲۰ آذر روی صحنه برود، درباره اجرای عموم این اثر نمایشی در شرایط فعلی، به مهر گفته است: «نگاه نمایش وطن‌پرستی نسبت به کشور ایران است و به همین خاطر ترجیح دادیم در شرایط فعلی این اثر را اجرا کنیم، اگر مشکلات مختلفی از اقتصادی گرفته تا غیره داریم نباید حسن وطن‌پرستانه خود را فراموش کنیم. خیلی دوست داشتم که این نگاه وطن‌پرستانه در شرایط کنونی روی صحنه تئاتر ارائه دهم و سهمی برای معرفی اثر ماندگاری چون شاهنامه فردوسی به جوان‌ها داشته باشم.»
چالش روز
«در شرایطی که سینما به خاک سیاه نشسته و به‌صورت مطلق به سمت نابودی می‌رود، این چند صنف سینمای ایران آن‌قدر قدرت تحلیل و مدیریت شرایط را ندارند که در یک زمین سوخته بر سر غنایم با هم نزاع می‌کنند» این عبارات بخشی از صحبت‌های سجاد نوروزی با ایسنا است. او با اعلام اینکه پخش مسابقات فوتبال نیمه‌نهایی جام جهانی در سینما منتفی شده است، از نحوه عملکرد مدیران چند صنف سینمایی مرتبط با این موضوع انتقاد کرده و گفته است: «اخیراً نمایندگانی از انجمن سینماداران به همراه نمایندگانی از تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان سینما جلسه‌ای داشتند تا درباره میزان سود حاصل از درآمد پخش مسابقات فوتبال در سینماها تصمیم‌گیری کنند اما نتوانستند در این باره به توافق برسند و به همین دلیل کل قضیه یعنی پخش مسابقات نیمه نهایی و فینال فوتبال در سینماها منتفی شده است.»
عدد روز
جانی دپ؛ رتبه اول جست‌و‌جوهای گوگل در سال 2022 شد. باشگاه خبرنگاران جوان با اعلام این خبر نوشته است در تازه‌ترین فهرست منتشر شده گوگل، نام‌هایی در حوزه‌های مختلف دیده می‌شوند که بیشترین جست‌و‌جو را در یک سال گذشته داشته‌اند. جانی دپ، امبر هرد، ویل اسمیت، کریس راک و جیدا پینکت اسمیت در طول سال ۲۰۲۲، جست‌و‌جوهای زیادی در گوگل داشته‌اند که در این میان، «جانی دپ» در مقایسه با افراد دیگر، سهم بیشتری به خود اختصاص داده است. جست‌و‌جوی سالانه گوگل یادآور همه چیزها و اتفاقاتی است که آنها در طول سالی که گذشت، قلب و ذهن افراد را به خود مشغول کرده‌اند که امسال هم همانند سال‌های گذشته، این اتفاق برای ۲۰۲۲ رقم خورده است.
مکث روز
داستان کتاب«خانه من کجاست؟» به نویسندگی ریحانه جعفری کتابی است که ایرنا خواندن آن را به نوجوانان پیشنهاد کرده است. این کتاب سرگذشت یک دانه سیب است که از درخت به پایین می‌افتد. با حشرات و حیوانات جنگل آشنا می‌شود و به دنبال خانه‌اش می‌گردد. دانه که زمان زیادی را برای پیدا کردن خانه گرم و خوش‌بو تلاش کرده، در پایان می‌تواند خانه‌اش را پیدا و در آن رشد کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8076/24/636480/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها