فرانسه - مراکش؛ مرحله نیمه‌نهایی جام جهانی 2022

شیرهای اطلس، خروس‌ها را هم کنار می‌زنند؟


فرخ حسابی/ امشب در ورزشگاه البیت از ساعت 22:30 دیداری برگزار خواهد شد که در پایان آن دومین فینالیست جام‌جهانی 2022 قطر را خواهیم شناخت. فرانسه قهرمان دوره قبل جام‌جهانی به مصاف مراکش شگفتی‌ساز این مسابقات خواهد رفت. کاپ جام جهانی حدود 6 کیلوگرم وزن دارد و از طلای 18 عیار ساخته شده. صحبت از جامی است که فرانسوی‌ها حالا در اختیار دارند و نمی‌خواهند به تیم دیگری بدهند. در تاریخ جام‌جهانی تابه‌حال دو مرتبه فقط جام ژول ریمه را دو تیم ایتالیا و برزیل حفظ کرده‌اند و جام فعلی همواره دست به دست شده و مدافع قهرمانی نتوانسته آن را نگه دارد. روند حرکتی فرانسه در قطر 2022 نشان می‌دهد که این تیم شانس خیلی زیادی برای تکرار قهرمانی خواهد داشت؛ اگر تیم دیدیه دشان از استرالیا و دانمارک 6 امتیاز نمی‌گرفت، بازی با تونس را هم جدی‌تر گرفته بود و آن دیدار را هم نمی‌باخت. در مجموع فرانسه تیمی یکپارچه بوده و در مراحل حذفی هم مثل خیلی تیم‌های دیگر متوسل به اما و اگر و ضربات پنالتی نشده. اگرچه در دیدار مقابل انگلیس کمی هم خوش‌شانس بودند، ولی در مقایسه با دیگر تیم‌های نیمه‌نهایی می‌توان گفت که خروس‌ها با خیالی آسوده‌تر به اینجا رسیده‌اند. مراکش حریفی کوچک برای فرانسه نخواهد بود و حذف کردن بلژیک، اسپانیا و پرتغال این را نشان می‌دهد. در واقع دشان در مسیر فینال مأموریت کنار زدن قاتل اروپایی‌ها را پیش‌رو خواهد داشت.
سفر جادویی مراکش امشب در ورزشگاه البیت به سخت‌ترین مرحله می‌رسد و این تیم باید با مدافع عنوان قهرمانی، فرانسه روبه‌رو شود. شیرهای اطلس با یک گل پرتغال را شکست دادند و به جمع چهار تیم پایانی جام راه یافتند در حالی که فرانسه 2 بر یک از سد انگلیس گذشت. تیم دیدیه دشان خوش‌شانس بود که پنالتی دیرهنگام هری کین گل نشد و توانستند در 90 دقیقه سه شیر را مغلوب کنند. حالا آبی‌ها کاملاً امیدوارند که از عنوان قهرمانی جهان خود با موفقیت دفاع کنند. فرانسه در سه حضور اول خود در نیمه‌نهایی جام جهانی ناکام بود اما در سه نیمه‌نهایی بعدی در سال‌های 1998، 2006 و 2018 موفق شد و 84 سال می‌گذرد از آخرین بار که یک تیم اروپایی به عنوان مدافع عنوان قهرمانی توانست فینالیست شود؛ یعنی کاری که ایتالیا در سال 1938 انجام داد.
فرانسه با گلی که از روی پنالتی اول کین دریافت کرد، در هیچ مسابقه‌ای در جام جهانی 2022 کلین‌شیت نکرده و امشب با تیمی بازی دارد که چیزهای زیادی درباره عقب نگه داشتن رقبا از دروازه‌اش می‌داند حتی اگر مجبور به آوردن بازیکنان جانشین در دفاع شده باشد.
مهم نیست در بازی امشب چه اتفاقی می‌افتد، این تیم مراکش به عنوان نخستین تیم آفریقایی که به نیمه‌نهایی جام جهانی رسیده، جایگاه خود را در فولکلور ملی و قاره‌ای تثبیت کرده است. تیم ولید رکراکی بدون نایف آکرد و نصیر مزروعی به مصاف پرتغالی رفت که شش گل به سوئیس زده بود اما بازیکنان جانشین عملکردی تحسین‌برانگیز داشتند و همان گل عالی یوسف النصیری برای تاریخ‌سازی شیرهای اطلس کافی بود. تیمی که در تمام تورنمنت اجازه نداده بازیکنان حریف دروازه‌اش را باز کنند، شایستگی رسیدن به فینال را دارد؛ گل به خودی آکرد مقابل کانادا تنها گلی است که این تیم دریافت کرده است.


برش
مصدومان و محرومان
لوکاس هرناندس که در همان بازی نخست تورنمنت مصدوم شد تنها بازیکن فرانسه است که به این دیدار نمی‌رسد. مراکش با چند تلفات به نیمه‌نهایی رسیده است. ولید شدیره مقابل پرتغال اخراج شد و در این بازی محروم است. نایف آکرد و رومان سایس مدافعان اصلی شیرهای اطلس هم هردو مصدوم شده‌اند. شاید نصیر مزروعی و عبدالحمید سابیری هم به این بازی حساس نرسند.


​​​​​​​آمار
فرانسه هیچ‌گاه به مراکش نباخته. در 4 مصاف قبلی این دو تیم که همگی‌شان دوستانه بوده خروس‌ها 2 برد کسب کرده‌اند و 2 بازی هم مساوی شده است.
فرانسه 6 مرتبه به نیمه‌نهایی جام‌جهانی رسیده که 3 مرتبه فینالیست شده. خروس‌ها 2 مرتبه قهرمان جام‌جهانی شده‌اند؛ مرتبه اول سال 1998 در خانه و مرتبه دوم سال 2018 در روسیه.
مراکش نه‌تنها خودش برای اولین مرتبه راهی نیمه‌نهایی جام‌جهانی می‌شود، بلکه اولین تیم آفریقایی است که تا این مرحله جام‌جهانی بالا می‌آید. در نتیجه فینالیست شدن‌ها هم «اولین» دیگری در تاریخ فوتبال خواهد بود.
خروس‌ها تابه‌حال 3 مرتبه مقابل تیم‌های آفریقایی در جام‌جهانی شکست خورده‌اند. اولین مقابل سنگال در جام‌جهانی 2002 بود، دومی مقابل آفریقای‌جنوبی در جام‌جهانی 2010 و سومی همین دوره مقابل تونس در مرحله گروهی.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8078/21/636694/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها