وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در صحن علنی مجلس اعلام کرد

جمعیت ظرف 7 سال افزایش نیابد، دچار بحران می‌شویم


گروه اجتماعی/ در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی، گزارش مشترک کمیسیون‌های فرهنگی، اجتماعی و بهداشت و درمان در مورد نحوه عملکرد دستگاه‌های مسئول در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در دستور کار قرار گرفت و بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این خصوص گفت: یکی از مشکلات کشور موضوع سالخوردگی جمعیت است و فقط یک دریچه هفت ساله داریم که اگر در این ۷ سال افزایش جمعیت را در دستور کار قرار ندهیم، کشور دچار بحران خواهد شد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: در مجلس انقلابی طرحی درحمایت از جمعیت و خانواده تصویب شد که ابلاغ آن با شروع کار دولت سیزدهم مصادف شد. از ۱۷۳ ماده این قانون، ۴۳ ماده و حدود  60 درصد آن به صورت مستقیم و غیرمستقیم در ارتباط با وزارت بهداشت است و برای اجرای این قانون، قرارگاه جوانی جمعیت با مسئولیت وزیر تشکیل و تا امروز۱۵ جلسه در این باره تشکیل شده است. وی، درباره موفقیت‌هایی که وزارتخانه در اجرای این قانون به‌دست آورده است، تصریح کرد: تسریع در اجرایی‌سازی قانون، ایجاد هماهنگی در سطح ستادها و دانشگاه‌های وزارتی انجام شد و در حال حاضر تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور قانون جوانی جمعیت را با مسئولیت رئیس دانشگاه اجرا می‌کنند.
عین‌اللهی یادآور شد: در هر قرارگاه ۹ کمیته وجود دارد که مسئولیت اجرای قانون و برنامه‌ریزی برای فرهنگ‌سازی و نظارت و پایش را دارد. البته تاکنون ۷ دستور‌العمل را با امضای وزیر ارائه دادیم و ۲۴ بخشنامه هم معاونان برای جوانی جمعیت کشور در نظر گرفتند و هدف، آسان‌سازی و ارزان‌سازی خدمات بهداشتی و درمانی است. وزیر بهداشت و درمان با بیان اینکه وزارتخانه برای بند به‌ بند قانون موارد اجرایی را در نظر گرفته است، اظهارداشت: به‌عنوان مثال اصلاح دستورالعمل غربالگری ناهنجاری‌ها، راه‌اندازی سامانه باروری سالم، اصلاح دستورالعمل دارویی برای جلوگیری از سقط عمدی، ابلاغ راهنمای حفظ و مراقبت از سلامت، ابلاغ عوارض خطرناک سقط عمدی، ابلاغ راه‌اندازی مراکز درمانی ناباروری، ابلاغ پوشش رایگان بیمه مادر باردار، ابلاغ بخشنامه‌هایی برای مرخصی زایمان و دورکاری برای زنان باردار، ابلاغ بخشنامه‌هایی برای استفاده از مرخصی تحصیلی و دیگر اقدامات سبب اجرای قانون شده تا وظایف خود را انجام دهیم.
وی با بیان اینکه یکی از شاخصه‌های مهم رتبه‌بندی دانشگاه‌ها، موفقیت دانشگاه‌ها در موضوع جوانی جمعیت است، گفت: سامانه ۱۹۰ و ثبت شکایات مردمی را نیز راه‌اندازی کردیم که شکایت مردم را جمع بندی می‌کند. البته برای اقدامات انجام شده هیچ اعتباری در نظر گرفته نشده است و امیدواریم در بودجه سال ۱۴۰۲ بودجه لازم برای نهادهایی که در این باره فعال هستند، اختصاص داده شود. وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: موضوع فرهنگ‌سازی درباره قانون جوانی جمعیت بسیار مهم است و باید در رسانه‌ها، صدا و سیما و سایر نهادها موضوع فرهنگ‌سازی مورد توجه قرار بگیرد.
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در این جلسه بیان کرد: در یک سال گذشته دولت و مجلس تلاش کرده است این قانون را به تصویب رسانده و اجرایی کند و گام‌های قابل قبولی برداشتند، به خصوص وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در این‌باره مؤثر واقع شدند که جای قدردانی دارد.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در این موضوع چند نکته است اگر به آن توجه نکنیم ممکن است در زمان مقرر نتوان این عقب‌ماندگی را جبران کرد. نخست اینکه وزرای دولت بویژه آقای حسینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، باید دقت کنند که حدود یک سال از آیین‌نامه‌ها و مقرراتی که وجود دارد، گذشته است و هنوز بخشی از این آیین‌نامه‌ها تکمیل نشده است.
وی تأکید کرد: ۲۶ آیین‌نامه وجود دارد که ۱۵ آیین‌نامه آن تصویب شده است و حدود ۱۱ آیین‌نامه دچار عقب‌ماندگی است. همچنین امسال موضوع برای جوانی جمعیت ردیف بودجه داشته است که در بند ب تبصره ۱۷ لایحه بودجه به آن اشاره شده است ولی عملاً در این باره اتفاقی رخ نداده است که این زیبنده نیست، در حالی که در این قانون در اولویت بوده است.
قالیباف تأکید کرد:« این کار از کارهایی است که حتماً تقسیم کار ملی و استانی نیاز دارد.»
رئیس مجلس تأکید کرد: همچنین در زیرساخت‌ها باید به مواردی توجه داشت. مثلاً در موضوع مسکن دانشجویان متأهل با اجرای قانون، مشکل آنها حل می‌شود و وزارت راه و شهرسازی در اعتباراتی که دارد، باید آن را در اولویت قرار دهد. همچنین باید دکتر فروتن (کاظم فروتن دبیر ستاد ملی جمعیت) و همه مجموعه‌ها، اساس حمایت از جوانی و جمعیت را بر مبنای هوشمندسازی قرار دهند. اگر این موضوع را براساس هوشمندسازی دنبال نکنیم در شفاف‌سازی، مردمی‌سازی و کارآمدسازی آن موفق نخواهیم بود.
قالیباف تأکید کرد: آخرین نقطه اینکه دولت در حال تدوین برنامه هفتم توسعه و بودجه سال ۱۴۰۲ است و ما در مجلس شورای اسلامی باید بدانیم که یکی از سیاست‌های اصلی ما موضوع حمایت از خانواده و جوانی جمعیت است. همچنین باید ما بدانیم که روح حاکم بر مخاطب اصلی ما چیست که به نظرم باید گفته شود مخاطب  ما خانواده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8078/22/636702/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها