اخبـــــار


وزیر کشور خبر داد
 تدوین برنامه تحول راهبردی جمعیت و فرزندآوری

وزیر کشور گفت: برنامه تحول راهبردی‌ جمعیت و فرزندآوری با عنوان «مسیر نجات» طراحی و تدوین شده است که چندین کار را انجام می‌دهد. احمد وحیدی در جلسه علنی سه‌شنبه مجلس و در جریان بررسی گزارش مشترک کمیسیون های فرهنگی، اجتماعی و بهداشت و درمان در مورد نحوه عملکرد دستگاه‌های مسئول در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت طی اظهاراتی به ارائه گزارشی از عملکرد وزارت کشور پرداخت و گفت: در همه کشور قرارگاه‌های ستاد جوانی جمعیت را راه‌اندازی کردیم و این کار در ۹۰ درصد شهرستان‌های کشور نیز راه افتاده است. وی با تأکید بر اینکه موضوع جوانی جمعیت موضوعی صرفاً حکومتی نیست بلکه مردمی است، افزود: در این زمینه قرارگاهی مردمی در این زمینه راه افتاده است. دستورالعمل‌های حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در ستاد وزارت کشور و استانداری‌ها ابلاغ شده و بر اساس آن عمل می‌شود. همچنین کارگروه‌های تخصصی این کار تشکیل شده است.
وزیر کشور اظهار کرد: طراحی و تدوین برنامه تحول راهبردی‌ جمعیت و فرزندآوری با عنوان «مسیر نجات» انجام شده است که چندین کار را انجام می‌دهد. تعیین وضعیت بحرانی جمعیت استان نخستین کاری است که بر اساس این برنامه انجام می‌شود. برخی از استان‌ها به لحاظ جمعیت در وضعیت وخیم‌تری قرار دارند، مثلاً در استان‌های شمالی و سمنان در وضعیت جمعیتی بحرانی هستیم و بر این اساس یک شناسنامه جمعیتی جهت احصای پیامدها و چالش‌ها ایجاد می‌شود. 
وی با بیان اینکه «شرط استفاده از مزایای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت نرخ باروری در شهرستان است» اظهار کرد: با توجه به اینکه بر اساس قانون شهرستان‌هایی که نرخ باروری زیر ۲.۵ دارند، می‌توانند از مزایای این قانون استفاده کنند و همچنین با توجه به اینکه شهرها در آمار ثبت احوال مشخص هستند، امروز کاملاً آمادگی استفاده از این مزایا را داریم و در این زمینه تقاضا داریم پیش‌بینی لازم جهت استفاده از مشوق‌های لازم در این زمینه صورت بگیرد.


به همت پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی صورت گرفت
راه‌اندازی مرجعی برای تشخیص ویروس «پاپیلومای انسانی»

رئیس پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی از راه‌اندازی مرکزی مجهز برای شناسایی، درمان و پیشگیری از ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) خبر داد.
دکتر رامین صرامی فروشانی اظهار کرد: پژوهشکده سرطان معتمد یک سابقه ۲۵ ساله در حوزه پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان دارد و به همین جهت به عنوان قطب علم و فناوری حوزه سرطان پستان در کشور به حساب می‌آید، از طرف دیگر جهاد دانشگاهی ظرفیتی کم نظیر دارد که شبکه آن به عظمت و گستردگی کشورمان است. رئیس پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی تأکید کرد: فاز اول این شبکه شامل راه‌اندازی ۱۱ واحد استانی خواهد بود و با ادامه حمایت مجلس، گسترده‌تر خواهد شد. 
دکتر صرامی افزود: در این راستا، یکی از مباحث جدی مورد توجه، بحث عفونت به ویروس «هیومن پاپیلوما» یا همان پاپیلومای انسانی (HPV) است. این ویروس ژنوتایپ‌های گسترده‌ای دارد و بیش از ۳۵۰ ژنوتایپ این ویروس شناسایی شده که بسیاری از آنها به عنوان زگیل ناحیه دست و پا شناخته شده است‌، ولی بسیاری از این ژنوتایپ‌ها منجر به بروز زگیل تناسلی می‌شوند. برخی از این زگیل‌ها کم خطر و برخی منجر به وخامت در دهانه رحم می‌شوند. بنابراین تشخیص بموقع و زودهنگام شانس درمان را افزایش می‌دهد و از انتقال این ویروس بشدت مسری، جلوگیری می‌کند.
وی با بیان اینکه هنوز آمار دقیق و رسمی از ابتلای جامعه ایرانی به این ویروس در دست نیست، خاطرنشان کرد: متأسفانه داده‌های اولیه نشان می‌دهد که میزان سرایت این ویروس و ابتلا به آن بسیار فراگیر است و این امر، ضرورت شناسایی این عفونت و جلوگیری از شیوع آن و استفاده از واکسن در قالب یک طرح ملی را گوشزد می‌کند.


مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو اعلام کرد
تأمین داروی خوراکی بیماران تالاسمی تا اردیبهشت سال آینده

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه در شرایط تحریم، تأمین داروی بیماران تالاسمی علاوه بر تولیدات داخلی از سه مسیر دیپلماسی، شرکت‌های خوشنام وارداتی و سازمان بهداشت جهانی، پیگیری می‌شود، گفت: ۲۴ هزار جعبه ۳۰ عددی داروی جیدنیو وارد شده است که بزودی از گمرک ترخیص و نیاز کشور را تا اردیبهشت سال آینده برآورده خواهد کرد.
دکتر محمد پیکان‌پور گفت: سازمان غذا و دارو برنامه‌ریزی‌های لازم به منظور تأمین داروهای دسفرال و جیدنیو را تا پایان سال ۱۴۰۲ انجام داده تا نوسانات تأمین این نوع از داروها به حداقل برسد. وی با اشاره به تأثیر تحریم‌ها در روند تأمین داروی بیماران خاص، عنوان کرد: تحریم‌ها و کوتاهی شرکت خارجی تولیدکننده در عمل به تعهداتش، تأمین داروهای تالاسمی را با مشکلاتی مواجه کرده، که در جلسه‌ای نیز با سازمان بهداشت جهانی (WHO) این سازمان قول همکاری برای تسهیل تأمین داروهای بیماران تالاسمی داده است. مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو افزود: تأمین ماده اولیه تولید دفروکسامین با پیگیری دیپلماسی اخیر با کشور آلمان توسط وزارت امور خارجه و سفیر ایران در این کشور انجام و تلاش شد تا مشکلات تأمین مواد اولیه تولید داروی بیماران تالاسمی رفع شود.‌ پیکان‌پور با اشاره به قول بانک مرکزی مبنی بر تخصیص خط اعتباری ۱۵۰ میلیون دلاری ارز مرغوب با منشأ اروپا به منظور تأمین داروی بیماران تالاسمی و سایر بیماران خاص، افزود: در سال‌جاری واردات داروی دفروکسامین (دسفرال) نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته، اما هنوز به حد کفایت نرسیده است.

تکرار روز صفر و شناسایی ۳۰ بیمار جدید کووید۱۹

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: کرونا در ۲۴ ساعت منتهی به روز گذشته هیچ جانباخته‌ای نداشته است و ۳۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۲۳ نفر از آنها بستری شدند. ۵۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.
تاکنون ۶۵ میلیون و ۱۴۶ هزار و ۲۵ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۵۵۶ هزار و ۵۷۵ نفر دوز دوم و ۳۱ میلیون و ۳۸۹ هزار و ۲۴۹ نفر دوز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۵ میلیون و ۹۱ هزار و ۸۴۹ دوز رسید. در حال حاضر هیچ شهرستانی در وضعیت قرمز قرار ندارند، ۲ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۹۵ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۵۱ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8078/22/636704/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها