روی خط خبر


۶۰ درصد ظرفیت سدهای کشور خالی است

وزیر نیرو با اعلام اینکه بیش از ۶۰ درصد ظرفیت سدهای کشور خالی است، گفت: امیدواریم بارش‌های خوبی داشته باشیم تا بتوانیم حجم سدها را پر کنیم.
علی‌اکبر محرابیان روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران ابراز امیدواری کرد بارش‌های خوبی داشته باشیم تا بتوانیم حجم سدها را پر کنیم، اما طبیعتاً با این میزان موجودی، نیازمند مدیریت مصرف هستیم.
وزیر نیرو از مردم خواست همچون گذشته و قوی‌تر مدیریت مصرف را انجام دهند.
وی همچنین با اشاره به وضعیت صادرات برق بیان کرد: صادرات برق تابع مراودات برقی ما با کشورهای همسایه است، در برخی از ماه‌ها که برق مازاد داشته باشیم صادر می‌کنیم و در زمان‌های دیگر که نیاز به تأمین برق بیشتری داریم، وارد می‌کنیم اما در طول سال تراز همواره مثبتی خواهیم داشت.
محرابیان با اشاره به وضعیت بودجه وزارت نیرو گفت: احکام خوبی در بودجه برای طرح‌های توسعه‌ای و مدیریت مصارف در وزارت نیرو در نظر گرفته شده است. نیازهای حوزه آب و برق زیاد است و ناترازی عمیقی در این دو بخش داریم  که در مدت کوتاه نمی‌توان این ناترازی را رفع کرد، اما نسبت به سهم بودجه، اتفاقات خوبی در این حوزه رخ داده است.


استفاده حداکثری از توان داخلی در صنعت نفت برای عبور از تحریم‌ها

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با اشاره به اینکه در صنایع نفتی هوشمندی طبیعت را با هوش مصنوعی عجین نکرده‌ایم، گفت: استفاده از نرم‌افزار بومی شبیه‌ساز مخزن شروع مطلوبی برای استفاده حداکثری از توان تولید داخلی مبتنی بر فناوری‌های روز دنیا است.
علیرضا دانشی گفت: به‌کار‌گیری هوش مصنوعی و هوشمندسازی میادین نفتی مقوله‌ای کاملاً بدیهی و روشن است و در شرایطی که دنیا به سوی استفاده از این فناوری‌ها پیش می‌رود ما نمی‌توانیم همچنان بر سر بود و نبود آن در صنعت نفت خود بحث کنیم.
دانشی اضافه کرد: متأسفانه قبل از جا انداختن این مفهوم ما درگیر مشکل فرهنگ‌سازی در این زمینه هستیم و داریم تلاش می‌کنیم این نیاز و ضرورت بدیهی در صنعت نفت را به افراد گوشزد کنیم در حالی که این مشکل صنایع مذکور را بشدت عقب انداخته است.
این مقام مسئول اضافه کرد: خوشبختانه شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب نخستین مجموعه‌ای بوده که از فناوری‌های جدید و بومی کشور حمایت و پشتیبانی کرده و نمونه آن را می‌توان در استفاده از نرم‌افزار شبیه ساز مخزن «رتینا» دید.
وی با اشاره به اینکه طبیعت به خودی خود هوشمند است، گفت: ما این هوشمندی طبیعت را با هوش مصنوعی عجین نکرده‌ایم.
دانشی ادامه داد: در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب برای اول بار از نرم‌افزار شبیه‌ساز مخزن ساخت شرکت تفاهم استفاده‌ای وسیع به‌عمل آمد و این استفاده همچنان ادامه دارد.
وی استفاده از نرم‌افزار بومی شبیه‌ساز مخزن را شروع مطلوبی برای استفاده حداکثری از توان تولید داخلی مبتنی بر فناوری‌های روز دنیا قلمداد کرد و گفت: صنعت نفت ایران باید این رویکرد را به طور مداوم در دستور کار خود قرار دهد تا از آسیب‌های احتمالی تحریمی در امان بماند.


گاز ۱۸۵ سازمان در پی اخطارهای صادره قطع شد

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران از آغاز طرح پایش مصرف گاز دستگاه‌های اجرایی و اماکن دولتی و عمومی با هدف مدیریت انرژی و رعایت الگوی مصرف خبر داد و گفت: از ابتدای اجرای این طرح تاکنون، ۴۲ هزار و ۵۲۱ سازمان اداری و عمومی پایش شده‌اند.
مسلم رحمانی اظهار داشت: همزمان با فرارسیدن ایام سرد سال و لزوم صرفه‌جویی مشترکان در مصرف گاز طبیعی، شرکت‌های گاز استانی از ابتدای آذر‌ماه، اقدام به پایش مصرف همه سازمان‌ها، ادارات و مراکز دولتی، عمومی و غیره کرده‌اند که در این ارتباط، از بیش از ۴۲ هزار پایش انجام‌ شده تاکنون، ۳۷۳ سازمان از ورود به داخل سازمان، ممانعت به عمل آورده‌اند که در صورت ادامه این روند، ضمن برخورد با دستگاه مورد نظر، اسامی این دستگاه‌ها نیز اعلام خواهد شد.
وی ادامه داد: این طرح همسو با اجرایی کردن بخشنامه صادرشده از سوی نهادهای حاکمیتی بالادست، وزارت نفت و نیز دستورالعمل‌های ابلاغی از سوی شرکت ملی گاز ایران انجام شده است.
مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با اشاره به انجام بازدیدهای ادواری از سوی گروه‌های کارشناسی این شرکت، از رعایت دمای ۲۱ - ۱۸ درجه در فضای داخلی و دمای ۱۸ درجه در راهروها و فضاهای عمومی و سرپوشیده نام برد که در فرایند بازدیدها مورد توجه و تأکید قرار می‌گیرد.
وی تصریح کرد: گاز ۱۸۵ سازمان در پی اخطارهای صادرشده و به دلیل رعایت نکردن بخشنامه‌های ابلاغی درباره مصرف بهینه گاز و تنظیم دمای اداره با دمای رفاه، قطع شد.


حجم آب سدهای تهران به پایین‌ترین حد خود رسید

شرکت آب و فاضلاب استان تهران با ارسال پیامکی نسبت به کاهش حجم آب سدهای استان تهران و لزوم مدیریت مصرف هشدار مجدد داد و اعلام کرد: ذخایر سدهای تهران به پایین‌ترین حد خود رسیده است و باید بهینه مصرف کنیم.
شرکت آب و فاضلاب استان تهران در پیامک ارسالی خود آورده است: شهروند گرامی با وجود بارش‌های چند روز گذشته، حجم ذخایر آب سدهای تهران به پایین‌ترین میزان خود در نیم‌قرن گذشته رسیده است.
این شرکت تأکید دارد: مصرفمان را تا حد امکان کاهش دهیم.
حال ببینیم هرکدام از سدهای پنج‌گانه تهران چقدر آب دارند؟
حجم آب موجود در سد لتیان ۱۷ میلیون مترمکعب است و حجم آب موجود در سد امیرکبیر هم به ۴۳ میلیون مترمکعب رسیده است.
سد لار ۱۸ میلیون مترمکعب آب دارد و سد ماملو ۴۶ میلیون مترمکعب آب دارد.
تنها سدی که اندکی بیشتر آب دارد سد طالقان با ۱۵۹ میلیون مترمکعب است.
کل حجم آب موجود در سدهای تهران ۲۸۴ میلیون مترمکعب است و به این‌ ترتیب ۸۵ درصد ظرفیت مخازن سدهای تهران خالی است.
این در حالی است که میزان مصرف آب در تهران به گفته «فیروز قاسم‌زاده» سخنگوی صنعت آب ۴۰ هزار لیتر بر ثانیه است و همین امر ضرورت مدیریت مصرف را دوچندان می‌سازد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8079/7/636831/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها